2026-05-09, 03:26
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja som jag skrev får de gripa dig om de sett dig stjäla. Det räcker inte med att de misstänker.
Det kallas envarsgripande, det får göras av alla(envar) men det krävs att det sker på bar gärning, dvs att man sett brottet begås.
...

Självskanning är litet av ett specialfall, eftersom om du stoppar ner en vara i din väska utan att ha skannat den så är det stöld (när du skannat "allt" och tryckt på [Betala]).

Av det följer att om personal uppfattat eller misstänker att du inte skannat alla varor så har de rätt att be att du visar vad du har i väskan (eller fickan) och ifall du vägrar kan ringa efter polis. Det gäller förstås också vid "avstämning". Det är inget underligt och det räcker med misstanke. Om butikspersonalen fått skolning så ber de dig aslltid visa vad du har i väskan/fickan själv, eftersom den aktuella lagstiftningen gäller tvingande kroppsvisitation och det är rättsäkrare för butikspersonalen att du själv visar än att de kollar i din väska/ficka.

Det som ofta blandas ihop med ovanstående är rätten att hindra dig från att lämna platsen. Där gäller lagstiftningen för envarsgripande, och för att få göra det måste man vara säker på att ett brott (som kan ge fängelse, vilket också snatteri kan) har begåtts ("på bar gärning" eller "på flyende fot", om jag kommer rätt ihåg).

Det är inte i sig stöld att plocka din egen väska full med produkter inne i butiken, det blir stöld när det står klart att du ämnar lämna butiken ("passerat kassalinjen") med varor som du inte betalat. I butiker med snabbskanning eller självskanning är det i stort sett exakt vid den tidpunkten när du du trycker på "klart" eller "gå till betalning" eller vad det nu står på skärmen.

En ytterligare poäng att tänka på är att om du plockas ut för kontroll så är det innan betalningen har genomförts. Det betyder att alla varor i din väska ännu är obetalda. Så om du vägrar att visa innehållet i din väska och vägrar att frivilligt stanna kvar till polisen kommer för att kolla den så måste du vara säker på att du inte har obetalda varor kvar i väskan när du går. Om du försöker ge dig iväg med en väska som innehåller obetalda varor så ÄR det givetvis stöld, och också om de inte fick göra ett envarsingripande tidigare så får de i så fall göra det när du ger dig iväg. Eftersom du försöker lämna butiken med obetalda varor i din väska, nåt de förstås är väldigt, väldigt säkra på om du inte betalt dem och inte lämnat dem ifrån dig.
Citera
2026-05-09, 03:30
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Abdullah-
Jag var o handlade på ICA Maxi o använde självscanningen. Jag har full förståelse för om det blir avstämning o man får scanna om allt, så vet jag att systemet fungerar o man är skyldig att scanna om varorna.

Men jag hade köpt lite mat, lite mjölk o ett par Monster. Scannade allt i snabbkassan. Eftersom det är 15 års-gräns på Monster energidryck så började lampan att blinka rött. När sen en expedit kom så ville hon titta i min väska, trots att det inte blinkade för avstämning. Jag har inget att dölja så jag sa varsågod... Det var fine för mig, hon tittade snabbt i väskan o jämförde med det jag scannat in o det stämde givetvis o hon muttrade nått.

Kunde jag nekat henne att titta i väskan med argument typ; -Du får bara titta om du sett mig stjäla något, och det har du inte!

Eller får de kolla in väskor på måfå?
Enligt lagen får du stoppa grejerna i fickan. Det blir inte stöld förrän du går ut från butiken. Du kunde neka henne och förklara att det vore bokstavligen olagligt att göra det. Men sedan om hon nickar och ber om ursäkt är det tvek på.
Citera
2026-05-09, 05:36
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Om de håller fast en ändå, troligen i väntan på polis, kan man anmäla personalen/väktaren för olaga frihetsberövande då? O passar de i regel på att gå igenom väskan vid skyddsvisitationen, för att hitta ev. bevis för stöld (som naturligtvis inte finns).

Sluta stjäla varor. Du är en tjuv och ska sitta inlåst och lära dig skriva korrekt svenska.

Det är vad mina skattepengar ska gå till.
Citera
2026-05-09, 06:53
Medlem
Wyrdkins avatar
I de flesta butiker får man klicka och acceptera att avstämning kan göras. Då ingår man ett privatavtal. Annars kan du vägra och bara gå därifrån utan maten.

Så kort svar.

Nej de har ingen rätt att söka din väska. Men de har rätt att neka dig köp om du nekar. Ofta kan du ju inte betala innan avstämningen.

Ingen kommer hålla fast dig eller så, de som postar här drömmer bara.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-05-09 kl. 07:12.
Citera
2026-05-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ja som jag skrev får de gripa dig om de sett dig stjäla. Det räcker inte med att de misstänker.
Det kallas envarsgripande, det får göras av alla(envar) men det krävs att det sker på bar gärning, dvs att man sett brottet begås.

Det som händer om de inte sett dig stjäla och du vägrar tillåta sk avstämning är att man helt enkelt troligen bara blir avstängd från att i framtiden använda deras självscanning, man kan även bli nekad att handla i butiken i framtiden.
Kan även leda till avslutat medlemskap om man är medlem i butiken(t.ex. Coop, ICA, Willys etc).
I den situationen är det inte lagligt att kvarhålla dig.

Den som använder självscanning eller obemannad kassa ingår ett avtal där man ger personal rätt att göra sk avstämning.
Man har som jag skrev trots detta rätt att enligt lag neka personal från att kolla väskor, kassar och liknande.
Men då har man brutit mot avtalet man ingått med butiken och kan därmed t.ex. bli nekad att handla i framtiden eller avstängd från självscanning/obemannad kassa.

Om personal eller annan felaktigt griper dig kan du givetvis anmäla den personen.
De kan då ha begått brottet olaga frihetsberövande.

Vad exakt betyder en "avstämning"?
Att de får titta i din kundvagn och matkassarna kan jag köpa, men dina fickor och din privata väska?
Fast var går gränsen juridiskt mellan matkasse och handväska?
Räknas det verkligen som brytande av kontrakt när du nekar dem att rota i dina fickor?

Att bli nekad att handla i butiken är jag väldigt tveksam till att de kan göra. Måste det inte upp i någon tingsrätt först?
Citera
2026-05-09, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loooser123
Sluta stjäla varor. Du är en tjuv och ska sitta inlåst och lära dig skriva korrekt svenska.

Det är vad mina skattepengar ska gå till.
Nej jag är ingen tjuv. Gör alltid rätt för mig i självscanningen.

Jag är medlem i Sverigedemokraterna o ska försöka skriva mer korrekt så att även du förstår...
Citera
2026-05-09, 09:09
Medlem
Imnshos avatar
Tror jag inte dom får!

Men vägrar du visa väskan får du räkna med att alltid få nya avstämningar.
Citera
2026-05-09, 09:27
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
De får inte gripa dig för att utreda om du begått brott, de får bara gripa om de sett dig begå brott.
T.ex. om de sett dig lägg 10 varor i din kasse men det bara är 8inskannade i skannern.
Eller vid en självbetjäningskassa om de ser att du inte "blippar" en eller några av varorna.
Sedan skall du ha passerat kassalinjerna utan att ha betalat för dessa varor som de sett dig tagit.
Först då kan du gripas, då har de sett att du tagit en/flera varor och inte betalat och passerat sista betalningsplatsen. Då är det på sk bar gärning.

Om de inte har sett utan bara misstänker så får de inte envarsgripa dig.
Om någon felaktigt griper dig kan du helt klart polisanmäla den personen.

Jag har jobbat som butikskontrollant och gripit en massa tjuvar.
Vi kollade alltid väskor och kassar, men inte för att leta bevis utan för att kolla efter farliga saker.
Leta bevis fanns inget skäl till eftersom polisen ändå kommer till platsen och då samlar de in bevisen som finns.
Självscanning och självbetjäningskassor var dock väldigt svåra, som tur var fanns inte så många sådana när jag jobbade som kontrollant.
99% av alla jag tog var sådana som plockade på sig saker i butiken, det var en massa gånger jag såg saker som såg misstänkt ut vid självscanning/självbetjäning men sällan så tydligt att jag ansåg att jag var helt säker på att jag sett ett brott. Det var sällan det syntes så tydligt att någon stal vid självscanning/självbetjäning att det var befogat att gripa.
När jag inte var säker fick jag givetvis inte gripa, då rapporterade jag istället till ansvarig i butiken och vi gick igenom övervakningsfilm från kassan och jämförde vad de betala för med vad man såg dem lägga i kassar/väskor och polisanmälde i efterhand om vi kunde se stöld.
Betyder det att misstänkta tjuvar kunde få veta om anmälan först i efterhand?
De flesta tror sig nog vara säkra när de lyckas lämna affären.

Sedan undrar jag hur arg och otrevliga personalen får vara mot misstänkta tjuvar som de hoppas erkänner om de blir lite rädda?
Citera
2026-05-09, 10:40
Medlem
ImTheMans avatar
De får fråga. Du gick med på det.
Citera
2026-05-09, 10:47
Medlem
Citat:
Jag var o handlade på ICA Maxi o använde självscanningen. Jag har full förståelse för om det blir avstämning o man får scanna om allt, så vet jag att systemet fungerar o man är skyldig att scanna om varorna.

Men jag hade köpt lite mat, lite mjölk o ett par Monster. Scannade allt i snabbkassan. Eftersom det är 15 års-gräns på Monster energidryck så började lampan att blinka rött. När sen en expedit kom så ville hon titta i min väska, trots att det inte blinkade för avstämning. Jag har inget att dölja så jag sa varsågod... Det var fine för mig, hon tittade snabbt i väskan o jämförde med det jag scannat in o det stämde givetvis o hon muttrade nått.

Kunde jag nekat henne att titta i väskan med argument typ; -Du får bara titta om du sett mig stjäla något, och det har du inte!

Eller får de kolla in väskor på måfå?
Ica Kvantum i Kungens Kurva krävde att få titta i min väska. Men jag vägrade då kom de springande efter mig
Citera
2026-05-09, 11:05
Medlem
Du har rättigheter, men kom ihåg att när den frågan dyker upp så finns oftast en misstanke. Om du försöker stoppa dem från att titta så blir de ännu mer misstänksamma. Har du dessutom stulit något och de vet om det, då ligger du risigt till och kan se dig själv som lyckligt lottad om de bara tillkallar polis och inte ger dig ett kok stryk inne på lagret.

Hur viktigt det än är med integritet så finns det ingen anledning att släpa runt på en stor väska när man går in i en butik, speciellt inte om du ser ut som en zigenare och butiken ligger i ett område där stölder är vanligt förekommande.
Citera
2026-05-09, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Du har rättigheter, men kom ihåg att när den frågan dyker upp så finns oftast en misstanke. Om du försöker stoppa dem från att titta så blir de ännu mer misstänksamma. Har du dessutom stulit något och de vet om det, då ligger du risigt till och kan se dig själv som lyckligt lottad om de bara tillkallar polis och inte ger dig ett kok stryk inne på lagret.
Ett kok stryk på lagret?
Möjligtvis om han stjäl i någon lokal mellanösternbutik. I en svensk butik händer inte ett jota.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in