2026-05-09, 00:02
Avstängd
Har funderat på hur reglerna och de sociala normerna egentligen fungerar i Sverige kring att hälsa på folk hemma hos dem.

Om man till exempel går till någon i ett trapphus och ringer på dörren, när är det okej och när kan det bli problem juridiskt? Jag menar alltså inte att gå in hos någon eller trakassera folk, utan bara själva ringandet/knackandet.

I praktiken känns det som att:

* grannar,
* försäljare,
* folk som delar ut reklam,
* barn som säljer saker,
* kompisar osv

ringer på dörrar hela tiden utan problem.

Samtidigt hör man ibland folk prata om hemfridsbrott eller att de vill polisanmäla någon för att personen kommit till deras dörr.

Så var går egentligen gränsen juridiskt och socialt?

* Är det okej att ringa på en okänd persons dörr dagtid?
* Hur många gånger får man ringa på innan det kan räknas som ofredande?
* Är det någon skillnad mellan villa och lägenhet/trapphus?
* Vad säger lagen jämfört med svenska sociala normer?

Nyfiken på hur folk ser på detta och om någon kan lagen bättre.
2026-05-09, 00:07
Medlem
Om du blir beordrad att dra åt helvete men ändå fortsätter så begår du ofredande.
2026-05-09, 00:33
Medlem
Fan vad du övertänker. Det händer då och då att någon av mina grannar ringer på.
Är jag hemma och hör ringklockan öppnar jag. Är jag inte hemma.. ja då öppnar jag inte.
Det bör väl bli någon form av ofredande om du ständigt ringer på och personen bett dig fara o flyga.
2026-05-09, 00:52
Medlem
Socialt;
Vid fjärde signalen borde ett nackskott utgå?
Tja varför inte, de flesta brukar ge upp innan dess.

Vid närmare eftertanke kanske inte det helt överensstämmer med lagen. Men du efterfrågar ju båda perspektiven.
Senast redigerad av XY3000 2026-05-09 kl. 00:55.
2026-05-09, 00:59
Medlem
systems avatar
Med tanke på TS tidigare trådstarter – svaret är ”stalker”.

Juridisk term är väl ofredande.
2026-05-09, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Har funderat på hur reglerna och de sociala normerna egentligen fungerar i Sverige kring att hälsa på folk hemma hos dem.

Om man till exempel går till någon i ett trapphus och ringer på dörren, när är det okej och när kan det bli problem juridiskt? Jag menar alltså inte att gå in hos någon eller trakassera folk, utan bara själva ringandet/knackandet.

* grannar,
* försäljare,
* barn som säljer saker,
* kompisar osv

Samtidigt hör man ibland folk prata om hemfridsbrott eller att de vill polisanmäla någon för att personen kommit till deras dörr.

Sociala normer varierar enormt beroende på var man bort och din sociala umgängeskrets.

Gällande ofredande så krävs att det skall vara något som typiskt sett anses störande och/eller hänsynslöst och utöver det skall det vara något som typiskt sett kränker den utsattes frid på ett kännbart sätt.

Alla varianter där det finns legitimt skäl är lagligt.
För att det skall nå upp till ofredande skall det i princip vara på sådan nivå att den som ringer/ knackar på vet att de inte är välkomna.
Det kan vara t.ex. att man blivit tillsagd att man inte är välkommen, eller om man avsiktligt gör det för att störa som vid t.ex. bus-plingning/knackning.

1) Är det okej att ringa på en okänd persons dörr mitt på dagen?
Generellt sett ja. Men som alltid beror det på omständigheterna. Har man inget legitimt syfte utan det är för att störa någon, då kan det vara fråga om ofredande redan första gången.

2)Hur många gånger får man ringa på innan det kan räknas som ofredande?
Finns ingen sådan gräns. Beror alltid på omständigheterna i det enskilda fallet.
Redan första kan vara ofredande, eller så kan oändligt antal gånger vara ok för att de som ringer på är välkomna av de boende.

3) Nej ingen skillnad.

4) Det finns inga enhetliga svenska normer, det varierar väldigt stort mellan olika platser och mellan olika sociala grupper.
2026-05-09, 01:29
Medlem
franges avatar
Så som du beter dig så är det solklart stalking och brottsligt, men det har du redan fått höra gång på gång på gång - varför måste du fråga igen?
(FB) Främlingar i hemmet – när blir det hemfridsbrott?
(FB) Jag blev polisanmäld för att jag gick hem till någon, har jag brutit mot lagen?
(FB) Blev polisanmäld efter att ha kontaktat någon på sociala medier
(FB) Gå inte hem till främlingar – risk för hemfridsbrott och värre
(FB) Har haft ett stalker-beteende – vill sluta men behöver råd
(FB) Jag vill sluta gå till en persons lägenhet – behöver råd
(FB) Lagligt eller olämpligt att vänta utanför någons bostad?
(FB) Jag frågade ChatGPT om det är lagligt att gå hem till någon objuden så är svaret.
2026-05-09, 04:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sociala normer varierar enormt beroende på var man bort och din sociala umgängeskrets.

Gällande ofredande så krävs att det skall vara något som typiskt sett anses störande och/eller hänsynslöst och utöver det skall det vara något som typiskt sett kränker den utsattes frid på ett kännbart sätt.

Alla varianter där det finns legitimt skäl är lagligt.
För att det skall nå upp till ofredande skall det i princip vara på sådan nivå att den som ringer/ knackar på vet att de inte är välkomna.
Det kan vara t.ex. att man blivit tillsagd att man inte är välkommen, eller om man avsiktligt gör det för att störa som vid t.ex. bus-plingning/knackning.

1) Är det okej att ringa på en okänd persons dörr mitt på dagen?
Generellt sett ja. Men som alltid beror det på omständigheterna. Har man inget legitimt syfte utan det är för att störa någon, då kan det vara fråga om ofredande redan första gången.

2)Hur många gånger får man ringa på innan det kan räknas som ofredande?
Finns ingen sådan gräns. Beror alltid på omständigheterna i det enskilda fallet.
Redan första kan vara ofredande, eller så kan oändligt antal gånger vara ok för att de som ringer på är välkomna av de boende.

3) Nej ingen skillnad.

4) Det finns inga enhetliga svenska normer, det varierar väldigt stort mellan olika platser och mellan olika sociala grupper.
Vad är legitimt syfte?
2026-05-09, 07:59
Medlem
Citat:
Vad är legitimt syfte?
Att du har ett ärende på platsen och inte tänker skada boende.
2026-05-09, 08:21
Medlem
Citat:

* grannar,
* försäljare,
* barn som säljer saker,
* kompisar osv

Du nämner grannar, dörrförsäljare, kompisar, reklamutdelare, och barn som säljer saker. Reklamutdelarna brukar dela ut reklam i brevlådor. Inte ringa/knacka på. Kompisar brukar oftast vara bjudna hem till folk, man brukar bestämma sånt i förväg. Och resten, de har sällan (eller aldrig) sådant uppsåt att det kan uppfattas som hemfridsbrott eller ofredande eller att polisanmälan kan bli aktuellt för något helt annat.

Brottet ofredande innefattar följande ”Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år” (BrB 4:7).

Att återkommande dyka upp utanför någons bostad skulle kunna räknas som ofredande.

Lawline svarade på en fråga som gällde en släkting:

”Detta innebär att man tar hänsyn till antalet störande kontakter, när och hur dessa sker, om kontakterna frammanar känslor som oro och obehag, eller nedsättande och kränkande budskap. Även subtila kontakter såsom att släktingen skulle följa efter dig eller återkommande stå utanför din bostad omfattas av regeln. Detta ses som hänsynslöst agerande. Man måste helt enkelt göra en helhetsbedömning av situationen.

Om jag antar att hen ofta stör dig genom upprepande kontakter eller om du känner en oro, rädsla eller obehag, så kan din släkting begå brottet ofredande. Det krävs dock också att hen har uppsåt till brottet.”

Källa: https://lawline.se/answers/nar-foreligger-brotten-hemfridsbrott-och-ofredande-

För att återgå till dina frågor. Det finns ingen gräns för hur många gånger man får ringa på någons dörr. Och det spelar ingen roll om det är hus, radhus eller lägenhet på markplan (och ytterdörr ut mot gatan) eller om det finns ett trapphus.

Man gör en helhetsbedömning. Jag vet att du försökte fråga mer allmänt och inte om din egna situation. Men med tanke på att du har upprepade gånger försökt kontakta någon (på sociala medier och att åka hem till personen), blivit polisanmäld och hämtad av polis flertal gånger, och har vetat om att du inte ska åka dit fler gånger, så kan de absolut komma fram till bedömningen att det är ofredande och döma dig för brott.
2026-05-09, 08:57
Medlem
När man redan har blivit bortförd av polis för att man hänger utanför personens bostad och blivit blockerad på alla socialamedier flera ggr så är det inte okej att gå dit och plinga på dörren.

Hoppas det ärsvar nog på din fråga.
2026-05-09, 11:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:

* grannar,
* försäljare,
* barn som säljer saker,
* kompisar osv

LPT&LRV

Beträffande juridiken, du har redan varit föremål för minst ett polisingripande på grund av din stalkning av människor, om du fortsätter med det kommer detta att få allvarliga rättsliga följder för dig.

Men i ditt fall är detta inte en frågan om juridik, i ditt fall är det en fråga om psykiatri, du behöver inte juridiska råd, du behöver psykiatrisk vård, även detta kan vara en fråga om juridik om du anses vara en fara för dig själv eller andra, se Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT) eller Lagen om rättspsykiatrisk vård (LRV).
Senast redigerad av trottwell 2026-05-09 kl. 11:43.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in