2026-05-09, 13:47
Medlem
Med tanke på att du stalkar folk i olika varianter baserat på din tidigare trådar är mitt tips att du håller dig borta från att ringa på okända människors dörr.
2026-05-09, 14:44
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Har funderat på hur reglerna och de sociala normerna egentligen fungerar i Sverige kring att hälsa på folk hemma hos dem.

Om man till exempel går till någon i ett trapphus och ringer på dörren, när är det okej och när kan det bli problem juridiskt? Jag menar alltså inte att gå in hos någon eller trakassera folk, utan bara själva ringandet/knackandet.

I praktiken känns det som att:

* grannar,
* försäljare,
* folk som delar ut reklam,
* barn som säljer saker,
* kompisar osv

ringer på dörrar hela tiden utan problem.

Samtidigt hör man ibland folk prata om hemfridsbrott eller att de vill polisanmäla någon för att personen kommit till deras dörr.

Så var går egentligen gränsen juridiskt och socialt?

* Är det okej att ringa på en okänd persons dörr dagtid?
* Hur många gånger får man ringa på innan det kan räknas som ofredande?
* Är det någon skillnad mellan villa och lägenhet/trapphus?
* Vad säger lagen jämfört med svenska sociala normer?

Nyfiken på hur folk ser på detta och om någon kan lagen bättre.

Det existerar ingen skarp gräns på det sättet utan det är som tidigare nämnts beroende av omständigheterna. Hur/var/när/varför och sammanhanget i sin helhet ska vägas in, syftet med varför dun plingar, vet du om att du inte är välkommen eller inte? osv osv. Och det går inte under hemfridsbrott att störa någon genom att plinga på dörr vad jag vet utan klassas troligen som ofredande.
2026-05-09, 21:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Det existerar ingen skarp gräns på det sättet utan det är som tidigare nämnts beroende av omständigheterna. Hur/var/när/varför och sammanhanget i sin helhet ska vägas in, syftet med varför dun plingar, vet du om att du inte är välkommen eller inte? osv osv. Och det går inte under hemfridsbrott att störa någon genom att plinga på dörr vad jag vet utan klassas troligen som ofredande.
Jag ringde på dörren för att jag ville träffa personen och fråga efter personens mobilnummer, men blev polisanmäld.
2026-05-09, 21:42
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Jag ringde på dörren för att jag ville träffa personen och fråga efter personens mobilnummer, men blev polisanmäld.

Jaha? Då är ju frågan om hur historiken emellan er ser ut? Har personen sagt nej till dina kontaktförsök tidigare? Har du plingat på eller försökt kontakta på andra sätt tidigare men inte fått svar? Eller är det en okänd person du försökt kontakta på random? Att du blir anmäld innebär inte att du åker dit på nått. Anmäla kan man göra för vad som helst i princip.
2026-05-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Jaha? Då är ju frågan om hur historiken emellan er ser ut? Har personen sagt nej till dina kontaktförsök tidigare? Har du plingat på eller försökt kontakta på andra sätt tidigare men inte fått svar? Eller är det en okänd person du försökt kontakta på random? Att du blir anmäld innebär inte att du åker dit på nått. Anmäla kan man göra för vad som helst i princip.

Man får en del information genom att läsa TS tidigare trådar och inlägg.

TS ska ha haft kontakt/umgänge med personen för tre år sedan, sen rann det ut i sanden. Vid något tillfälle bestämmer sig TS för att försöka återuppta kontakten. Det började med sociala medier (Facebook Messenger). Totalt fem konton, samtliga blev blockerade. Nån gång, enligt TS, så ska de dock ha chattat i några timmar. Men eftersom det kontot (och övriga konton) förr eller senare blir blockade, så borde det vara uppenbart för de flesta att motparten inte längre vill ha kontakt.

Då började personen gå hem till personen istället. Flertal gånger under ett års tid. Har även kunnat stanna i trapphuset länge (5 timmar vid ett tillfälle tex).

Det har blivit polisanmälningar både för kontaktförsök på sociala medier och hembesök, och polisen har fått hämta TS från trapphuset där den andra personen bor ett antal gånger. Polisen har även sagt åt TS att sluta kontakta personen ifråga, och sagt att om det fortsätter så kan det leda till rättegång och juridiska konsekvenser.

Även grannarna har klagat över att TS står i trapphuset, och vill inte lämna sina lägenheter under den tiden som hen är där. Och det kan vara i flera timmar som sagt.

Läste inlägget du citerade också, det handlar inte om något ’harmlöst’ ”Jag vill åka hem till någon för att få dennes mobilnummer”. Personen vill uppenbarligen inte ha kontakt med TS.
2026-05-09, 22:35
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries

TS ska ha haft kontakt/umgänge med personen för tre år sedan, sen rann det ut i sanden. Vid något tillfälle bestämmer sig TS för att försöka återuppta kontakten. Det började med sociala medier (Facebook Messenger). Totalt fem konton, samtliga blev blockerade. Nån gång, enligt TS, så ska de dock ha chattat i några timmar. Men eftersom det kontot (och övriga konton) förr eller senare blir blockade, så borde det vara uppenbart för de flesta att motparten inte längre vill ha kontakt.

Då började personen gå hem till personen istället. Flertal gånger under ett års tid. Har även kunnat stanna i trapphuset länge (5 timmar vid ett tillfälle tex).

Det har blivit polisanmälningar både för kontaktförsök på sociala medier och hembesök, och polisen har fått hämta TS från trapphuset där den andra personen bor ett antal gånger. Polisen har även sagt åt TS att sluta kontakta personen ifråga, och sagt att om det fortsätter så kan det leda till rättegång och juridiska konsekvenser.

Även grannarna har klagat över att TS står i trapphuset, och vill inte lämna sina lägenheter under den tiden som hen är där. Och det kan vara i flera timmar som sagt.

Läste inlägget du citerade också, det handlar inte om något ’harmlöst’ ”Jag vill åka hem till någon för att få dennes mobilnummer”. Personen vill uppenbarligen inte ha kontakt med TS.

Ok. Ja då kan ts agerande mkt väl vara ett ofredande.
2026-05-09, 23:35
Medlem
exoticspices avatar
Det finns ingen exakt lagstadgad siffra på hur många gånger man får ringa på en dörrklocka men enligt svensk lag kan upprepade oönskade ringningar räknas som ofredande om det sker hänsynslöst.

Etikettsbrott är en handling som bryter mot sociokulturella regler för uppförande och god sed. Det innebär att man inte följer oskrivna regler om hur man bör bete sig.

Att inte ringa på dörren före kl. 9 och efter 21 är det generella rådet om man (du) inte är nära vän med personen. Det anses respektlöst.
2026-05-10, 01:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries

Detta skulle kunna vara frågan om olaga förföljelse.

https://lawline.se/answers/vad-kravs-for-att-nagon-ska-domas-for-olaga-forfoljelse
Senast redigerad av trottwell 2026-05-10 kl. 01:36.
2026-05-10, 08:51
Moderator
sm910difs avatar
Diskussionen ryms inom och kan fortsättas i någon av TS tidigare trådar, t.ex. (FB) Jag blev polisanmäld för att jag gick hem till någon, har jag brutit mot lagen?

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in