Jag skrev "Spännande tanke om det skulle ha funnits observationssatelliter kring jorden som har dokumenterat vår historia sedan mycket lång tid tillbaka. Vad skulle man vilja veta från dem?"
Citat:
Ursprungligen postat av
HODLer
Sanningen.
Ja, om det gick skulle jag vilja veta sanningen om religioner, berättelser om underverk, om ouppklarade politiska mord, om varför vissa hopplösa krig, till exempel Irakkriget, egentligen startades.
Forskarna vill nog få svar på vetenskaplilga gåtor, t.ex. varför vissa civilisationer tog slut, till exempel Västrom, och om orsaken till folkmord, massdöd och naturkatastrofer. Till exempel hur neandertalarna dog, varför så många av Europas män dog när eller strax innan indo-européerna kom hit, och kanske varför Sverige, Romarriket och några riken till har haft så långa perioder av fred.
Citat:
Ursprungligen postat av
HODLer
Fast satelliter är ju vår nivå, maskiner som glor utifrån. Tänker mig snarare något levande, ljus och geometri, med minne i sig själv. Man kommer inte åt datan med en knapp utan genom att närma sig, den läser av vem, istället för ett ID. Syns när den vill, sen borta. Aldrig gömd, den bara lämnar vårt synliga. Rör sig skumt för att den skiftar densitet, istället för att trycka emot. Ren spekulation såklart, men roligare än kameror i omloppsbana
Nu börjar vi snacka. Intelligena utomjordiska livsformer som interagerar med oss här på jorden borde ha avslöjats förr eller senare. Likadant med tekniska artefekter som cirkulerar kring jorden som rymdskrot, eller är nedsprängda i bergrum eller på havets botten. Så vad är den mest sannolika observationstekniken som vi inte skulle märka och avslöja?
Om man tillåter fantasin att skena men inte låter sig påverkas av sci-fi-skildringar av utomjordingar så tänker jag att biologiska arter som naturligt lever nära människan skulle kunna utnyttjas för att observera hur mänskligheten utvecklas. Enstaka individer skulle kunna vara dna-modifierade av utomjordiska virus för att spionera på oss människor. Det finns många tänkbara alternativ, t.ex. insekter, kvalster, växter, möss, fåglar, träd. Mycket små varelser skulle kunna registrera våra röster och/eller se vad vi gör. De skulle kunna sända informationen vidare genom beröring till något större livsformer, som ackumulerar informationen några timmar och sänder vidare trådlöst till en dold passiv mottagare på månens yta. De kan använda spread-spectrum-teknik (liknande den 3g-telefoner hade) så att signalen är mycket svagare än bruset och förblir dold. Där kan informationen analyseras och det mest intressanta sändas vidare vid enstaka tillfällen med en mycket koncentrerad stråle till en plats utanför vårt solsystem.