2026-06-01, 14:17
  #301
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
vi har redan gått igenom det, varför dom filmar med just såna kameror. Så det räcker med liknande tjuriga inlägg nu. kolla med chat gpt om du inte förstår

Fast just den här filmen är ju exceptionellt usel - och även HUD-instrumenteringen granar och har sig vilket känns märkligt. Jag menar, ok om filmen blirgrynig på natten - men instrumentering/HUD borde väl inte påverkas av det...
Citera
2026-06-01, 14:24
  #302
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Lite oklart uttryckt. Om bakgrunden rör sig uppåt, så försöker väl kameran följa någonting?
Drönaren rör ju på sig, så även om kameran inte spårar något så lär väl bakgrunden alltid röra sig lite.

Citat:
Det vore hjälpsamt att veta vad instrumenterings förkortningar ELV BRG SLR GDR och FVH står för. ELV borde vara elevation? I de filmer som släpptes i andra omgången från DoW var nämligen instrumenten maskade, så där gick inte att inse vad som pågick, medan här har man i alla fall en möjlighet, trots den taskiga upplösningen.

ELV är mycket riktigt Elevation och anger vinkel relativt horisonten
BRG är bearing (riktning i grader)
SLR är Slant range, vilket är avståndet från kameran till objektet.
GDR är Ground Range, avståndet till objektet utan höjdskillnad.
FVH är Field of View Horizontal - hur brett kamerans synfält är
EVH är Elevation View Height - hur högt kamerans synfält är
Citera
2026-06-01, 14:27
  #303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
ELV är mycket riktigt Elevation och anger vinkel relativt horisonten
BRG är bearing (riktning i grader)
SLR är Slant range, vilket är avståndet från kameran till objektet.
GDR är Ground Range, avståndet till objektet utan höjdskillnad.
FVH är Field of View Horizontal - hur brett kamerans synfält är
EVH är Elevation View Height - hur högt kamerans synfält är

Tack!
Citera
2026-06-01, 15:53
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Spännande tanke om det skulle ha funnits observationssatelliter kring jorden som har dokumenterat vår historia sedan mycket lång tid tillbaka. Vad skulle man vilja veta från dem?

Sanningen.

Fast satelliter är ju vår nivå, maskiner som glor utifrån. Tänker mig snarare något levande, ljus och geometri, med minne i sig själv. Man kommer inte åt datan med en knapp utan genom att närma sig, den läser av vem, istället för ett ID. Syns när den vill, sen borta. Aldrig gömd, den bara lämnar vårt synliga. Rör sig skumt för att den skiftar densitet, istället för att trycka emot. Ren spekulation såklart, men roligare än kameror i omloppsbana
Citera
2026-06-01, 15:54
  #305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
En sak till. Kolla upp definitionen av ljusår. Det är inte en tidsperiod.
Jaså? Vad tror du "år" i ljusår syftar på då?
Citera
2026-06-01, 20:06
  #306
Medlem
Anonymfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HODLer
Jaså? Vad tror du "år" i ljusår syftar på då?

Det är den sträcka som ljuset färdas på ett år i vakuum.
Citera
2026-06-01, 20:33
  #307
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast just den här filmen är ju exceptionellt usel - och även HUD-instrumenteringen granar och har sig vilket känns märkligt. Jag menar, ok om filmen blirgrynig på natten - men instrumentering/HUD borde väl inte påverkas av det...

Det är lite är lite si och så med vad militären behagar släppa. Man får det som erbjuds.

Påminner om punkt 4 i tidigare inlägg

- Komprimering och sekretess -

När militären släpper material:
• kan upplösning sänkas
• metadata tas bort
• färginformation försvinna
• vissa delar maskeras

Inte nödvändigtvis för att dölja “aliens”, utan för att skydda sensorernas kapacitet

Nasa gör samma sak
Citera
2026-06-01, 21:32
  #308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HODLer
Jaså? Vad tror du "år" i ljusår syftar på då?

Du gillar inte att googla va? Eller så är det humor vi får vara med om...

Ytterligare en grej: Jag fattar inte hur antigravitation skulle göra bemannade interstellära rymdfärder möjliga.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2026-06-01 kl. 21:36.
Citera
2026-06-01, 22:32
  #309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Det är lite är lite si och så med vad militären behagar släppa. Man får det som erbjuds.

Nu påstås det även att en del av det släppta materialet på sajten https://www.war.gov/UFO/ har försvunnit eller förvanskats (USA Herald, 20 maj):
The Government Published 161 UFO Files And Three Days Later, Some Were Gone.

"the government's landmark UAP document portal was silently revised multiple times after launch — with hundreds of megabytes of content replaced and at least five files removed"
Citera
2026-06-01, 23:18
  #310
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Nu påstås det även att en del av det släppta materialet på sajten https://www.war.gov/UFO/ har försvunnit eller förvanskats (USA Herald, 20 maj):
The Government Published 161 UFO Files And Three Days Later, Some Were Gone.

"the government's landmark UAP document portal was silently revised multiple times after launch — with hundreds of megabytes of content replaced and at least five files removed"

jaha jaha, se där . då är väl allt som vanligt med andra ord. Även dom mest extraordinära fallen på under Bluebooks glansdagar gick vidare till annan hemlig instans. Såg inte dagens ljus sen.

Och nu börjar fotbolls VM snart så då får massan annat å fokusera på
Citera
2026-06-01, 23:28
  #311
Medlem
Jag skrev "Spännande tanke om det skulle ha funnits observationssatelliter kring jorden som har dokumenterat vår historia sedan mycket lång tid tillbaka. Vad skulle man vilja veta från dem?"
Citat:
Ursprungligen postat av HODLer
Sanningen.

Ja, om det gick skulle jag vilja veta sanningen om religioner, berättelser om underverk, om ouppklarade politiska mord, om varför vissa hopplösa krig, till exempel Irakkriget, egentligen startades.

Forskarna vill nog få svar på vetenskaplilga gåtor, t.ex. varför vissa civilisationer tog slut, till exempel Västrom, och om orsaken till folkmord, massdöd och naturkatastrofer. Till exempel hur neandertalarna dog, varför så många av Europas män dog när eller strax innan indo-européerna kom hit, och kanske varför Sverige, Romarriket och några riken till har haft så långa perioder av fred.

Citat:
Ursprungligen postat av HODLer
Fast satelliter är ju vår nivå, maskiner som glor utifrån. Tänker mig snarare något levande, ljus och geometri, med minne i sig själv. Man kommer inte åt datan med en knapp utan genom att närma sig, den läser av vem, istället för ett ID. Syns när den vill, sen borta. Aldrig gömd, den bara lämnar vårt synliga. Rör sig skumt för att den skiftar densitet, istället för att trycka emot. Ren spekulation såklart, men roligare än kameror i omloppsbana

Nu börjar vi snacka. Intelligena utomjordiska livsformer som interagerar med oss här på jorden borde ha avslöjats förr eller senare. Likadant med tekniska artefekter som cirkulerar kring jorden som rymdskrot, eller är nedsprängda i bergrum eller på havets botten. Så vad är den mest sannolika observationstekniken som vi inte skulle märka och avslöja?

Om man tillåter fantasin att skena men inte låter sig påverkas av sci-fi-skildringar av utomjordingar så tänker jag att biologiska arter som naturligt lever nära människan skulle kunna utnyttjas för att observera hur mänskligheten utvecklas. Enstaka individer skulle kunna vara dna-modifierade av utomjordiska virus för att spionera på oss människor. Det finns många tänkbara alternativ, t.ex. insekter, kvalster, växter, möss, fåglar, träd. Mycket små varelser skulle kunna registrera våra röster och/eller se vad vi gör. De skulle kunna sända informationen vidare genom beröring till något större livsformer, som ackumulerar informationen några timmar och sänder vidare trådlöst till en dold passiv mottagare på månens yta. De kan använda spread-spectrum-teknik (liknande den 3g-telefoner hade) så att signalen är mycket svagare än bruset och förblir dold. Där kan informationen analyseras och det mest intressanta sändas vidare vid enstaka tillfällen med en mycket koncentrerad stråle till en plats utanför vårt solsystem.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2026-06-01 kl. 23:35.
Citera
2026-06-02, 00:32
  #312
Medlem
Anonymfs avatar
Har det uttalats något syfte varför man inte släpper allt på en gång?

Tycker mest man läser en massa tvetydiga andrahandsuppgifter om Trumpadministrationens plan för en disclosure.

Med AI’s framfart så tycks hela nätet vimla av ufoobservationer just nu…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in