2026-05-08, 22:49
Medlem
dude2ks avatar
Låter precis som tjejen... tror hon är golddigger.
Det rätta är nog att klippa och dumpa.
Citera
2026-05-09, 07:31
Medlem
AlanGarners avatar
Du får aldrig tillbaka pengarna, man kan inte klämma blod ur en sten. Har hon inga pengar så kan hon inte betala. Men låna inte ut en spänn till henne igen.

Du verkar ha ett hjärta av guld, akta dig så att du inte blir utnyttjad. Du verkar lite medberoende med din vän som är uppenbart beroende av sin väldigt toxiska pojkvän.

Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Vän som är skyldig en pengar och aldrig betalar - vad göra?

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till. Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Nu idag så har hon gått tillbaka till sin kille igen som att inget har hänt med förklaringen att ”vi ska lösa det tillsammans”, ”han ska skaffa hjälp” osv..

Vad ska man göra i en sån här situation? Jag vill ju såklart stötta min vän, men det är svårt när hon går tillbaka hela tiden. Börjar förstår att jag nog aldrig kommer få tillbaka de där pengarna, och kommer ej låna ut mer till henne. Men hur gör jag? Borde jag bara glömma pengarna och gå vidare? Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen.

Help
Citera
2026-05-09, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Hur mycket pengar är det?

7000 kronor!
Citera
2026-05-09, 08:39
Medlem
En väninna är skyldig mig några hundra, något jag visserligen inte tar någon skada av, det är mer principen. Att hon inte betalar tillbaka, det är fel på telefonen, Swish eller bank-ID hela tiden eller nått sånt. Jag länkade till en sida för inkasso privat, då började det komma in nån hundralapp då o då.
Citera
2026-05-09, 09:30
Medlem
Citat:

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till. Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Nu idag så har hon gått tillbaka till sin kille igen som att inget har hänt med förklaringen att ”vi ska lösa det tillsammans”, ”han ska skaffa hjälp” osv..

Vad ska man göra i en sån här situation? Jag vill ju såklart stötta min vän, men det är svårt när hon går tillbaka hela tiden. Börjar förstår att jag nog aldrig kommer få tillbaka de där pengarna, och kommer ej låna ut mer till henne. Men hur gör jag? Borde jag bara glömma pengarna och gå vidare? Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen.

Help
Har man inga pengar så får man tigga. Det är lätt att förstå.
Att man inte har mer förstånd än att man går tillbaka till det som skapar problemen, är svårare att fatta. Men det är aldrig ditt problem!

Bjud henne på lagad mat om hon går hungrig, ge henne nån övernattning hos dig om det krisar, eller skjuts hit och dit. Men inga pengar. Hon kommer inte att lösa sina problem med dom.
Har hon inte ens en hundring att klara dagen idag, vad får dig då att tro att hon skulle prioritera att betala av till dig om hon får en slant över imorgon?
Dessa människorna funkar inte så.

Jag har betalat dessa lärpengar några gånger genom livet. Och jag kan fortfarande få ångest över hur jävla naiv och förblindad man kan bli, när man trodde att det var pure vänskap eller kärlek. Varken dessa människor eller pengar finns kvar i mitt liv idag.

Klipp banden och glöm pengarna, är mitt enklaste råd. Men om du värnar om din vän och vill hålla kvar, så värna dig själv och håll inne på stålarna.
Då kommer det visa sig vad vänskapen är värd.
Citera
2026-05-09, 09:43
Medlem
Citat:

Help

Skulle skita I henne
Utnyttjar dig ingen Vän du hat
Utsugare
Citera
2026-05-10, 21:59
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad,

Sannolikt är det killen som ligger bakom. Han tvingar henne att förmå sina kompisar (däribland du) att låna henne pengar - sedan tar han pengarna. Det här med att hon skulle lämna honom kanske inte var sant alls?

När det gäller pengar måste man sätta hårt mot hårt. Skicka folk på henne. Om du fortfarande vill hjälpa henne så säg att du efterskänker skulden om hon lämnar killen en gång för alla (betala portionsvis 6 och 12 månader efter att hon bevisligen lämnat honom och inte haft kontakt).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in