2026-05-08, 12:29
Medlem
Vän som är skyldig en pengar och aldrig betalar - vad göra?

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till. Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Nu idag så har hon gått tillbaka till sin kille igen som att inget har hänt med förklaringen att ”vi ska lösa det tillsammans”, ”han ska skaffa hjälp” osv..

Vad ska man göra i en sån här situation? Jag vill ju såklart stötta min vän, men det är svårt när hon går tillbaka hela tiden. Börjar förstår att jag nog aldrig kommer få tillbaka de där pengarna, och kommer ej låna ut mer till henne. Men hur gör jag? Borde jag bara glömma pengarna och gå vidare? Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen.

Help
Citera
2026-05-08, 12:32
Medlem
Folk som ljuger om sådant är skräpmänniskor man bara ska klippa bort ur livet.
Citera
2026-05-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till. Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Nu idag så har hon gått tillbaka till sin kille igen som att inget har hänt med förklaringen att ”vi ska lösa det tillsammans”, ”han ska skaffa hjälp” osv..

Vad ska man göra i en sån här situation? Jag vill ju såklart stötta min vän, men det är svårt när hon går tillbaka hela tiden. Börjar förstår att jag nog aldrig kommer få tillbaka de där pengarna, och kommer ej låna ut mer till henne. Men hur gör jag? Borde jag bara glömma pengarna och gå vidare? Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen.

Help

Det kanske är en liten summa pengar för att slippa henne. Hon verkar ju bara utnyttja dig.
Säg upp kontakten.
Citera
2026-05-08, 12:35
Medlem
Tavastehuss avatar
Känns som jag nyligen läst något liknande på Flashback.

Du får se det som gåvor, inte som lån. Hon kommer med största säkerhet aldrig kunna betala tillbaka eftersom situationen hon befinner sig i skvallrar om ett liv dömt att levas i ekonomisk knipa.

När snubben slagit henne för sista gången blir hon fattig ensamstående mamma istället. Skulle du kräva henne på pengar då, även om de rättmätigt är dina? Knappast.

Alltså, se det som läropengar för egen del. Vill du stötta din vän så fortsätt för all del.
Citera
2026-05-08, 12:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Folk som ljuger om sådant är skräpmänniskor man bara ska klippa bort ur livet.

Hårt sagt men faktiskt helt sant. Blir inte förvånad om”Lotta” har lånat pengar från flera kompisar och kör samma race där.
Citera
2026-05-08, 12:43
Moderator
v50s avatar
Du får ta det som läropengar se till att inte låna mer pengar till henne vidare bör du överväga att avsluta er vänskap då den främst verkar gå ut på att hon utnyttjar dig. Om du slutar med att låna ut pengar så ska du inte bli förvånad om hon drar likt en avlöning när hon inte längre kan utnyttja dig längre.

Frågan du kan ställa dig själv är vad det är av värde hon tillför i ditt liv om svaret på det är typ inget utan bara en massa sorger och besvikelser så är det inte så mycket till vänskap att bevara.
Citera
2026-05-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hårt sagt men faktiskt helt sant. Blir inte förvånad om”Lotta” har lånat pengar från flera kompisar och kör samma race där.

Japp, det har hon. Hon berättade för mig att hon lånat pengar av en annan tjej som ”glömt bort” skulden och att hon därför inte kommer att betala och göra rätt för sig. Funderar på att driva ärendet till Kronofogden
Citera
2026-05-08, 12:45
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess

Help

Det är väl bara att du säger till henne att du tycker det är dåligt och att du känner dig lurad till att ge henne pengar när hon skyller på att hon ska lämna sin pojkvän och sen gör hon uppenbarligen inte det.

Förmodligen så har hon det inte bra och det är väl ingen lätt situation för henne kanske. Så om du är snäll så säger du att hon får inga mer pengar fören hon visar på allvar att hon lämnar den hemska killen.

Om du inte vill vara fullt lika snäll så ber du henne fara åt helvete och så ligger du på ganska ettrig om att du vill ha tillbaka dina pengar.

Sen glömmer du bort henne och går vidare med ditt liv.
Citera
2026-05-08, 12:49
Medlem
Hon har det såklart tufft, men det är inte din skyldighet att ge henne pengar. Då får man nästan skylla sig själv, du vet ju redan att du inte kommer att få tillbaka dem. Bara att lära sig av misstag, låna aldrig ut pengar till privatpersoner. Ge dem råd hur de löser situationen istället.
Citera
2026-05-08, 12:53
Medlem
Ganonitos avatar
Hon bara utnyttjar dig.

Jag har varit med om samma sak. Hon bad om småsummor då och då som till slut gick upp i nästan 10.000 kr och hon lovade att hon skulle betala tillbaka. En dag hade hon blockat mig på Facebook efter påtryckningar från andra. Hon drog någon töntig ursäkt om att hon var jättesjuk och inte orkade tjafsa emot bla blabla. Jag begärde då tillbaka pengarna, men hon sa att hon inte fick ut mer än existensminimum pga skulder. Jag erbjöd henne till och med en avbetalningsplan, men hon bara ignorerade mig. Till slut skickade jag ett kravbrev till henne och när hon varken bestred det eller betalade tillbaka så tog jag det vidare till Kronofogden. Det dröjde ett par månader, men via dem fick jag tillbaka alla pengarna. Hade bevis i form av msn-loggar och dylikt att pengarna var lån och inte gåvor.

Så mitt råd är: Vänd dig till Kronofogden.
Senast redigerad av Ganonito 2026-05-08 kl. 13:27.
Citera
Medlem
GastonLeMans avatar
Glöm å gå vidare.
Svara aldrig mer, det kanske är billigast i långa loppet?
Kanske faktiskt ett rätt billigt pris för att bli av med en idiot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Frågan du kan ställa dig själv är vad det är av värde hon tillför i ditt liv om svaret på det är typ inget utan bara en massa sorger och besvikelser så är det inte så mycket till vänskap att bevara.
Precis så.

Visst, en vän kan ju ha dåligt sinne för ekonomi och inte ta så seriöst på det som en annan, men samtidigt vara en människa man verkligen tycker om och som man har roligt tillsammans med. Alla har vi våra brister trots allt.

Men TS, om du inte får ut någonting av denna vänskap i övrigt då hade jag nog sagt upp kontakten rakt av. Skrivit ett brev/sms eller vad som helst och förklarat hur du känner dig (sårad, utnyttjad osv.) och att du tror det är bäst ni går skilda vägar hädanefter. Att jaga pengarna genom kronofogden är nog bortkastad tid och skapar bara ännu mer tråkiga känslor för dig själv. Bättre att släppa det och gå vidare i livet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in