2026-05-08, 17:06
Medlem
Lyzzas avatar
Säg till henne att hon får vända sig till soc om ekonomiskt stöd om pengarna inte räcker.

Eller hota med att du ska göra en orosanmälan till soc om hon inte går med på en avbetalningsplan.
Citera
2026-05-08, 17:20
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Glöm både pengarna och henne, att hon hela tiden går tillbaka till en våldsam kille visar vilken dålig karaktär hon har och det är inget du vill ha del av!

Ja det är bara att gå vidare när nån inte betalar tillbaka. Klart man ska vara lite jobbig och ligga på lite grann. Men sen är det bättre att man släpper det.
Men man lägger det såklart på minnet, så att man kan tänka en extra, nästa gång man blir tillfrågad.

TS borde se det som lärpengar helt enkelt. En tusing är inget särskilt högt pris för att bli av med en obalanserad och opålitlig kvinna heller.
Ett tips är ju att bara låna ut såna pengar som TS kan leva med att inte få tillbaka. För den risken finns alltid när man lånar ut.
Senast redigerad av busy-signal 2026-05-08 kl. 17:27.
Citera
2026-05-08, 17:24
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Hur mycket pengar är det?
Citera
2026-05-08, 17:27
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterPartyfuck
Hur mycket pengar är det?

Typ en tusing. En tusing till en luspank strulbrud. EDIT: TS borde kanske fråga om hon kan lösa det med en hederlig betalning i natura istället.
Senast redigerad av busy-signal 2026-05-08 kl. 17:30.
Citera
2026-05-08, 17:29
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Typ en tusing. En tusing till en luspank strulbrud.
Men shit vilka brudar, gå vidare TS!
TS jag hade kunnat gottgöra dig med 2000 för en timme.
Citera
2026-05-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Japp, det har hon. Hon berättade för mig att hon lånat pengar av en annan tjej som ”glömt bort” skulden och att hon därför inte kommer att betala och göra rätt för sig. Funderar på att driva ärendet till Kronofogden
Det låter som en person som inte har några pengar som Kronofogden kan mäta ut. Just sayin.
Citera
2026-05-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Vän som är skyldig en pengar och aldrig betalar - vad göra?

Så jag har en vän, vi kan kalla henne Lotta. Lotta har det ganska tufft hemma med sin kille. Hon har ett barn på några månader, inget jobb, lägsta mammapenning (alltså typ 3-4000 i månaden i inkomst totalt). Lotta har det också tufft i sin relation med en kille som är elak mot henne både fysiskt och psykiskt och som hon tänkt lämna flera gånger men sen går tillbaka till. Jag som vän har såklart försökt stötta henne i allt detta, dels genom då att ha lånat ut x antal tusen till henne. Varje månad säger hon att hon ska betala, men när den 25e väl kommer så försöker hon ”glömma” genom att inte svara på hela dagen, slingra sig ur osv. Nu har det gått ett år sedan jag lånade ut ganska mycket pengar, och jag har ej fått tillbaka en enda spänn. Känner mig rätt utnyttjad, men då jag vet att hon har det tufft så har jag ändå försökt ha överseende. Hon bad om mer pengar häromdagen för att hon skulle för en gångs skull lämna sin idiot pojkvän efter ett stort bråk. Så hon tog ungen och stack, och sa till mig att hon skulle kontakta socialtjänsten, men att hon bor hos en annan vän så länge. Jag skrev att jag var stolt över henne att hon vågat lämna, och lånade ut lite pengar till henne så att hon skulle ha råd med mat till hon och barnet.

Nu idag så har hon gått tillbaka till sin kille igen som att inget har hänt med förklaringen att ”vi ska lösa det tillsammans”, ”han ska skaffa hjälp” osv..

Vad ska man göra i en sån här situation? Jag vill ju såklart stötta min vän, men det är svårt när hon går tillbaka hela tiden. Börjar förstår att jag nog aldrig kommer få tillbaka de där pengarna, och kommer ej låna ut mer till henne. Men hur gör jag? Borde jag bara glömma pengarna och gå vidare? Det stör mig en hel del och känner mig utnyttjat som hela tiden finns där och stöttar när hon gör raka motsatsen.

Help

Du ska backa undan
och om du tycker om människan kan du säga att du är välkommen tillbaka när du gjort slut på riktigt och har egen bostad och egen försörjning
Men tills dess kan du inte ha kontakt med denna människa
Hon är tydligen inte tillräckligt långt ner i skiten för att ta sig ur
En del måste nästan bli dödade först innan dom lämnar...
Citera
2026-05-08, 18:42
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Vilken fin vän du har. Hänvisa henne till banken nästa gång hon frågar.
Citera
2026-05-08, 18:54
Medlem
Hon är inte din vän. Att hon har det jobbigt spelar ingen roll. Gör dig av med henne. Ditt psyke kommer att ta skada av att ha kontakt med en sådan här person.
Citera
2026-05-08, 20:26
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2026-05-08, 20:49
Medlem
Vatrför söker hon inte socialbidrag?
Citera
2026-05-08, 22:42
Medlem
Regel 1: man lånar inte ut pengar man inte har. Inte fint av henne att ljuga men se det som en gåva och att du hade möjligheten att hjälpa din vän. Försök hjälp henne att söka annan typ av ekonomiskt stöd. Gällande relationer och annat kan vi inte kontrollera vuxna människor. Om det verkligen är din vän så avsluta inte kontakten för några tusen, hon är i en utsatt situation men sluta bara låna ut pengar tills vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in