2026-05-08, 06:20
Medlem
https://www.di.se/nyheter/centern-foreslar-skattefria-jobb-for-langtidsarbetslosa/

C:s förslag, om oppositionen vinner valet, är att med offentliga medel ersätta svenska anställda med subventionerade blattar, läs "långtidsarbetslösa", där "förenklade jobb" ska ges och de blir anställda med en inkomst på 20 000 kr per månad. Arbetsgivaren slipper betala 1/3 av arbetsgivaravgiften och C beräknar att det kommer att kosta staten 6,9 miljarder första året, 13,8 miljarder året därefter.
C tror att det ger 10 000 jobb. Företagen behöver inte ansöka för detta och det går genom arbetsförmedlingen.

1. Företagen lär likt äldreboenden omedelbart börja anställa blattar för de blir av med en 1/3 av arbetsgivaravgiften. Samma problem som äldreboendena har med stölder, sexuella trakasserier och allmänna "kvalitetsproblem" i produktionen av tjänsten eller produkten lär tillstå, men bryr sig företaget om de blir av med en kostnad?

2. Vad händer när företaget slutar anställa svenskar och istället enbart anställer blattar? Det blir ju en skev fördelning där företagen blir tillsagda att sagda fördelar får de enbart om de anställer "långtidsarbetslösa" läs blattar?

3. De som betalar in skatt, svenskar, är ju de som ska finansiera systemet, vi betalar således staten för att sätta oss själva i arbetslöshet, vi finansierar således i det långa loppet oss själva till vår egen utanförexistens? Detta är vad vi lär få med C i en oppositionsregering om de vinner -26!

4. Tror ni att företagen lär stå emot sagda förslag, och vad tror ni händer med arbetsmarknaden, trots allt inte en enda regering har tagit väck de tidigare lättnaderna för t.ex. äldreboenden?
Citera
2026-05-08, 06:50
Medlem
Bandriljaers avatar
Riktiga ”förenklade jobb” finns bara inom kommunal och statlig verksamhet. Sådant som att plocka fimpar på gator och torg eller samla kottar i skogen, det är den typen av arbete som fungerar för analfabeter som inte kan lära sig svenska.

Tjänster inom privata företag kräver mer innanför pannbenet.
Citera
2026-05-08, 06:57
Medlem
Duvlorts avatar
Kan inte Centern subventionera in dem i Riksdagen, det står ju ändå tomt stora delar av året?
Så löser man samtidigt problemet med de ack så viktiga kvittningssystemet

(Glömde att men redan testat det, Demirok-exprimentet)
Senast redigerad av Duvlort 2026-05-08 kl. 07:40.
Citera
2026-05-08, 07:03
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer
Riktiga ”förenklade jobb” finns bara inom kommunal och statlig verksamhet. Sådant som att plocka fimpar på gator och torg eller samla kottar i skogen, det är den typen av arbete som fungerar för analfabeter som inte kan lära sig svenska.

Ja, detta handlar om kommunens service.

Kommuner bryr sig inte om om de vårdbehövande inte kan kommunicera med vårdgivaren, om afghanen (Från Iran) våldtar serviceboende eller rånar dom.

Kommunerna bryr sig inte om uppgiften är gjord eller på vilket sätt. Så länge det finns dokumenterat att man gjort något. Därmed går de fria.
Citera
2026-05-08, 07:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandriljaer

Ja, detta handlar om kommunens service.

Kommuner bryr sig inte om om de vårdbehövande inte kan kommunicera med vårdgivaren, om afghanen (Från Iran) våldtar serviceboende eller rånar dom.

Kommunerna bryr sig inte om uppgiften är gjord eller på vilket sätt. Så länge det finns dokumenterat att man gjort något. Därmed går de fria.

Och du har fel. Det finns inte längre ens samla fimpar eller plocka kott-jobb.

Dessa enkla jobb krävde förmän som inte längre finns i organisationerna.
Citera
2026-05-08, 07:13
Avslutad
Kan inte det här trigga människor att bli långtidsarbetslösa för att få jobb?

Menar: en person som tjänar 25000kr o inte är med i kyrkan, vilket kanske är rimligt för ett enklare jobb, tjänar ca 20400 drygt i månaden e skatt. Arbetsgivaren betalar nästan 33000kr i lön inkl arbetsgivaravgift(uppgifter från ekonomifakta beräkna din skatt).
Vore jag konkurrerande mot en långtidsarbetslös, skulle jag ju förlora varenda jädra gång på ansökan ett enklare jobb. Ok, säger arbetsgivaren..du är kanske lite bättre än de andra, men du förstår; antingen betalar jag 33t eller 20t. Å de blir lika glada för sin lön, för de kommer få ungefär som du efter skatt- eftersom de inte behöver betala nån inkomstskatt.
Det här kan ju också få många nyligen arbetslösa att: okej..det är totalstopp för mig att få jobb. Jag får helt enkelt vara passiv tills jag räknas som långtidsarbetslös, för först då blir jag attraktiv för arbetsgivaren.

Helt ärligt: i papperskorgen med detta. Du ska alltså premieras för du är långtidsarbetslös
Senast redigerad av DrGiggles 2026-05-08 kl. 07:16.
Citera
2026-05-08, 07:45
Medlem
bithaxs avatar
Pysselsättning. I slutet av dagen slutar hela den offentliga apparaten att fungera.
Citera
2026-05-08, 08:08
Medlem
Upplyftens avatar
En längre artikel här (utan betalvägg)

https://www.dagensarena.se/innehall/centerpartiet-vill-ha-skattefria-jobb-ger-ingen-sgi/

citat ur artikeln :

"Men Centerpartiet vill också se en ny form av anställning, så kallade förenklade jobb, som riktar in sig mot den som varit arbetslös i minst ett år. Idén är skattefria jobb där arbetstagaren får 20 000 kronor in på kontot. Varken arbetstagaren eller arbetsgivaren betalar alltså skatt, och arbetsgivaren slipper också betala arbetsgivaravgifter. "

" – Vi vill inte peka ut en viss typ av jobb, men det är klart att det är jobb som inte har krav på utbildning."

Vänta här nu , stop ett tag .. 20 papp betalas ut direkt till arbetsgivaren utan några frågor ?

Varför ska skattebetalare subventionera lönen till kökshjälpen i någons Pizzeria ? Det är upplagt för fusk och bedrägerier dessutom.

Tumme ner. Centern det här var inte godkänt
Senast redigerad av Upplyften 2026-05-08 kl. 08:12.
Citera
2026-05-08, 08:24
Medlem
För det första vill jag påpeka att man inte uttryckligen handlar om att fasa ut svenskar enligt vad som framkom i den längre artikeln, fastän detta kommer omfatta mest invandrare pga de är minst utbildade.
Det som centern föreslår är inget nytt under solen.
Vi har haft hur mycket liknade varianter som helst sedan typ 90-talet.
Detta kommer bara leda till att de sämsta företag med dålig ekonomi kommer utnyttja detta till max och när sedan bidragsperioden är slut, så får vederbörande gå tillbaka till arbetsförmedlingen och arbetsgivare får en ny på bidrag pga det inte fungerade riktigt med den förra, alltså liknande upplägg har förekommit i massa år redan.
Det som behövs är att de arbetslösa måste få mer utbildning för att kunna komma in på arbetsmarknaden och de invandrare som inte klarare detta, inte vill flytta dit jobben finns eller inte alls på något sätt vill/kan arbeta måste skickas hem.
Sedan vad det gäller subventionerande elbilar, alltså jag tycker att inte staten ska lägga sig i att subventionera detta förrän vi löst det med billiga, bra och väl tillgänglig el.
Nu har vi princip lika dålig tillgång på båda delarna.
Citera
2026-05-08, 08:27
Medlem
Fast det här handlar väl ändå om långtidsarbetslösa som får jobb? Kan nog vara bra för dessa att bryta en negativ spiral. Sedan har man väl prövat på sånt här tidigare och det har väl inte lett till speciellt bra resultat.

Förmodligen är det vettigare att det offentliga mer försöker vika sina enklare jobb till folk som stått länge utanför arbetsmarknaden istället för att rekrytera via sina gamla kanaler.
Citera
2026-05-08, 08:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
https://www.di.se/nyheter/centern-foreslar-skattefria-jobb-for-langtidsarbetslosa/

C:s förslag, om oppositionen vinner valet, är att med offentliga medel ersätta svenska anställda med subventionerade blattar, läs "långtidsarbetslösa", där "förenklade jobb" ska ges och de blir anställda med en inkomst på 20 000 kr per månad. Arbetsgivaren slipper betala 1/3 av arbetsgivaravgiften och C beräknar att det kommer att kosta staten 6,9 miljarder första året, 13,8 miljarder året därefter.
C tror att det ger 10 000 jobb. Företagen behöver inte ansöka för detta och det går genom arbetsförmedlingen.

1. Företagen lär likt äldreboenden omedelbart börja anställa blattar för de blir av med en 1/3 av arbetsgivaravgiften. Samma problem som äldreboendena har med stölder, sexuella trakasserier och allmänna "kvalitetsproblem" i produktionen av tjänsten eller produkten lär tillstå, men bryr sig företaget om de blir av med en kostnad?

2. Vad händer när företaget slutar anställa svenskar och istället enbart anställer blattar? Det blir ju en skev fördelning där företagen blir tillsagda att sagda fördelar får de enbart om de anställer "långtidsarbetslösa" läs blattar?

3. De som betalar in skatt, svenskar, är ju de som ska finansiera systemet, vi betalar således staten för att sätta oss själva i arbetslöshet, vi finansierar således i det långa loppet oss själva till vår egen utanförexistens? Detta är vad vi lär få med C i en oppositionsregering om de vinner -26!

4. Tror ni att företagen lär stå emot sagda förslag, och vad tror ni händer med arbetsmarknaden, trots allt inte en enda regering har tagit väck de tidigare lättnaderna för t.ex. äldreboenden?

Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles

Menar: en person som tjänar 25000kr o inte är med i kyrkan, vilket kanske är rimligt för ett enklare jobb, tjänar ca 20400 drygt i månaden e skatt. Arbetsgivaren betalar nästan 33000kr i lön inkl arbetsgivaravgift(uppgifter från ekonomifakta beräkna din skatt).
Vore jag konkurrerande mot en långtidsarbetslös, skulle jag ju förlora varenda jädra gång på ansökan ett enklare jobb. Ok, säger arbetsgivaren..du är kanske lite bättre än de andra, men du förstår; antingen betalar jag 33t eller 20t. Å de blir lika glada för sin lön, för de kommer få ungefär som du efter skatt- eftersom de inte behöver betala nån inkomstskatt.
Det här kan ju också få många nyligen arbetslösa att: okej..det är totalstopp för mig att få jobb. Jag får helt enkelt vara passiv tills jag räknas som långtidsarbetslös, för först då blir jag attraktiv för arbetsgivaren.

Helt ärligt: i papperskorgen med detta. Du ska alltså premieras för du är långtidsarbetslös

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
En längre artikel här (utan betalvägg)

https://www.dagensarena.se/innehall/centerpartiet-vill-ha-skattefria-jobb-ger-ingen-sgi/

citat ur artikeln :

"Men Centerpartiet vill också se en ny form av anställning, så kallade förenklade jobb, som riktar in sig mot den som varit arbetslös i minst ett år. Idén är skattefria jobb där arbetstagaren får 20 000 kronor in på kontot. Varken arbetstagaren eller arbetsgivaren betalar alltså skatt, och arbetsgivaren slipper också betala arbetsgivaravgifter. "

" – Vi vill inte peka ut en viss typ av jobb, men det är klart att det är jobb som inte har krav på utbildning."

Vänta här nu , stop ett tag .. 20 papp betalas ut direkt till arbetsgivaren utan några frågor ?

Varför ska skattebetalare subventionera lönen till kökshjälpen i någons Pizzeria ? Det är upplagt för fusk och bedrägerier dessutom.

Tumme ner. Centern det här var inte godkänt

detta sker redan, startade faktiskt en tråd om ämnet

(FB) Tidöregeringens politik gynnar utrikesfödda framför svenskar
Citera
2026-05-08, 08:43
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles

Intet nytt i detta,är ju verkligheten.Kan finnas en baktanke,som att privatisera,avskaffa Samhall i nästa steg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in