2026-05-07, 23:38
Medlem
Idag finns båda modellerna på blocket för tunt 20k beroende på skick, men är det någon av dom som är bättre?

Golf 5 ser lite mer slimmad ut och kanske lite mer modern i desgingen om man nu bryr sig om sånt.
Men tex en golf 4 från 2003 och en golf 5 från 2006, det skiljer ju bara 3 år så dom borde kunna va väldigt jämn idag.
Någon med erfarenhet av båda modellerna?

Rosta lär väl båda göra antar jag men finns det andra saker som generellt dom modellerna blir drabbad av?
Citera
2026-05-08, 00:06
Medlem
5 rostar 7 resor värre än än 4.
4 är en av de bättre bilarna som tillverkas när det gäller rost, 5,6,7 är raka motsatsen med felkonstruerade sparklådor som rostar bort och dålig lack.
Citera
2026-05-08, 07:11
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
5 rostar 7 resor värre än än 4.
4 är en av de bättre bilarna som tillverkas när det gäller rost, 5,6,7 är raka motsatsen med felkonstruerade sparklådor som rostar bort och dålig lack.
Ja, jag brukade läsa privata bilägare på den tiden och de testade samtliga bilar för rost. Golf 4 hade det bästa rostskyddet av alla bilar. Märkligt nog även mycket dyrare VW.

Jag förundras över hur många golf 4or man fortfarande ser på vägarna (jag hade en 4:a från 97) och kanske är det därför jag lägger märke till dom.
Men man måste även ha sålt ett ton av dessa jämfört med 5:an.
Citera
2026-05-09, 03:40
Medlem
PainfulVacuums avatar
Jag har ingen erfarenhet av mk5 men min upplevelse är som andra skriver, att de rostar mer än mk4.

Mk4 har bristen med framdörrarna som bryts sönder i framkant vintertid när det byggs upp is mellan dörr och tröskel. Ofta med följden att lacken spricker och sen kommer rosten som ett brev på posten.

En annan svaghet (mk4) är att dörren ligger utanpå A-stolpen vilket gör att vinddraget går in mellan dörr och A-stolpe. När gummilisten blir gammal och dörren kanske blivit lite skev med åren så kan det bli väldigt högt vindljud därifrån.

En liten petitess är också att inredningen har ett slags gummi på plastdetaljerna som brukar börja flagna/lossna. Den går dock att få bort, jag minns inte om jag använde t-röd eller petroleumavfettning (kallavfettning) men nånting lyckades jag tvätta bort det med.

I övrigt var jag väldigt nöjd med mk4an jag hade. Det var en 1.6 SR med 5 växlad låda som definitivt hade behövt en 6e växel för motorvägen. Om jag minns rätt låg man i ca 3000 varv i 110km/h.

Det besvarar kanske inte riktigt din fråga, men kan kanske vara till hjälp om du bestämmer dig för att titta på en mk4
Citera
2026-05-09, 06:24
Medlem
Baalzamons avatar
Golf Mk 5 är en riktig skitbil. Billig känsla i det mesta och som sagt, de rostar. Speciellt i trösklarna men även på många andra ställen. Sedan tror jag de hade vissa katastrofmotorer mot slutet, TSI med dåliga kamkedjor. Jag har inte så mycket erfarenhet av Mk 4 men de kan i alla fall inte vara sämre.
Citera
2026-05-09, 15:01
Medlem
IceEyess avatar
4 är är det bättre köpet.

5 är inte att rekommendera då kvalitén är för dålig för att det ska vara ett bra köp.
Citera
2026-07-08, 12:11
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Mk 4 tillhör en av legenderna av VW segmentet innan ja... 2005 kom och det började gå utför med rosten hos V.A.G

En bekant har en av de sista tillverkade MK4 kombi med 1.9 tdi man, den har klarat sig bra bättre, både från rost och annat strul som kom med de nya modellerna därefter...

En bil från en annan era inom biltillverkning helt enkelt.
Citera
2026-09-13, 15:35
Medlem
RickRozays avatar
Haha. Har en golf 5 variant, och jag var inställd på att behöva svetsa ny tröskel eller sälja efter besiktningen.

Men den gick igenom

Nu är jag en fena på att hålla bilen servad - så motor, låda, tändningssystem, allt det grovmekaniska går som en klocka ärligt talat. Startar alltid.
Citera
2026-09-13, 19:32
Medlem
Problemet med att dörrarna på mk4 böjs sönder kommer mest på bilar som har stått med kupévärmare igång hela dagarna på vintern, så att smältvatten från snöfall fryser till vid nedre gångjärnet.

mk4 med ljus inredning kan se ganska schabbiga ut idag, att plasten blir konstig märks mindre på exemplar med mörk inredning.

På alla VAG-bilar försämrades rostskyddet nån gång kring 2005, det sägs att tyska myndigheter krävde minskade utsläpp av lösningsmedel från fabrikerna, och det löste man genom att snåla på mängden rostskyddsmedel.

Se upp om bilen har en AC-kompressor som snurrar även med avstängd AC och styrs elektroniskt (alltså ingen gammaldags magnetkoppling). Den där modernare AC-kompressorn började dyka upp på VAG-bilar kring 2004, vet ej exakt när den kom på vilka modeller. Nackdelen med den är att om kylmediet läcker ut ur AC, vilket ju är lätt hänt på en gammal bil där t ex kondensorn har frätts sönder av vägsalt, så skär kompressorn ihop nästan på en gång, det går inte att skydda den genom att låta bli att använda AC. Har man en bil med den sortens AC-kompressor så gäller det att fixa felet omedelbart, dvs åka direkt till verkstad om man inte själv är AC-kompetent, så snart man märker att den kyler lite dåligt. Alltså INTE skjuta upp jobbet och utgiften till nästa vår, om det är på höstkanten felet inträffar.

Om bilen har trumbromsar bak är det bara att gratulera, VAG's sista trumbromslösningar är praktiskt taget skottsäkra och brukar kunna gå 20000 mil mellan gångerna man ens har anledning att ta av bromstrummorna.
Golfar med skivbromsar bak har fungerat utmärkt för vissa ägare men desto sämre för andra som har haft ständiga problem med anliggande bromsar, dålig handbroms, ok som går sönder på konstiga sätt mm. Jag har inte själv haft med någon sån "problembil" att göra, men misstänker att mycket av problemen beror på klåpare som inte har vett att läsa på i verkstadshandboken utan gör fel när t ex självjusteringen ska skruvas tillbaks vid byte av belägg, eller när handbromsvajrarna ska justeras. Det kan också spela roll att snålheten har bedragit visheten och man har köpt lite väl billiga piratdelar om t ex ett bromsok ska bytas.
Citera
2026-09-18, 18:08
Medlem
Jag hade inte valt någon av de alternativen! För den slanten kan du nästan få en betydligt modernare bil!
Exempelvis en Ford focus med ca 15 år på nacken (2011 och senare)! Se till att undvika ecoboost motorn bara utan ta gärna samma motoralternativ som i länken (1.6 bensin) alternativt en diesel! https://www.blocket.se/mobility/item/26664612?ci=1

Golf 4 är väl egentligen bättre än golf 5 men den känns väldigt gammal idag! Sladdrig växellåda och varvar väldigt högt när man kör på motorvägen. Den skulle behöva en sjätte växel! Focusen känns bättre när det gäller körupplevelse!
Citera
2026-09-18, 18:14
Medlem
Hermi-Tages avatar
Två sunkiga vagnar som rostar och har pissiga motorer.
Den enda förlåtande egenskapen dom båda har är att designen ansågs var stilsäker och fångade tidsandan när dom introducerades.
Citera
2026-09-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urtoken
Jag hade inte valt någon av de alternativen! För den slanten kan du nästan få en betydligt modernare bil!
Exempelvis en Ford focus med ca 15 år på nacken (2011 och senare)! Se till att undvika ecoboost motorn bara utan ta gärna samma motoralternativ som i länken (1.6 bensin) alternativt en diesel! https://www.blocket.se/mobility/item/26664612?ci=1

Golf 4 är väl egentligen bättre än golf 5 men den känns väldigt gammal idag! Sladdrig växellåda och varvar väldigt högt när man kör på motorvägen. Den skulle behöva en sjätte växel! Focusen känns bättre när det gäller körupplevelse!

Även om Ford på senare år har blivit många gånger bättre än vad folk vars åsikter om bilar cementerades på 70-80-talet tycker, så är det ju ändå många som än idag håller på ordspråket "Ingen Ford på våran gård".

När det gäller det där med sladdrig växellåda och låg utväxling på Golf 4, så varierar de sakerna mycket med vilket motoralternativ som sitter i aktuell bil. Den enda Golf 4 jag har kört i någon större omfattning var en 01'a med 2,0 l bensinare, tror motorn hette AQY. Jag känner inte igen någon av de där egenheterna från den.

Överlag brukar högsta växeln på VW vara precis lagom när man kör i landsvägsfart med i stort sett tom bil, men går bilen fullastad eller med släpvagn så får man växla ner i uppförsbackarna.
Det är viss skillnad mot franska 80-90-talsbilar som man tycker är irriterande lågt växlade när bilen går tom, men istället behöver man inte växla ner när det är tyngre körning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in