Jag har ingen erfarenhet av mk5 men min upplevelse är som andra skriver, att de rostar mer än mk4.
Mk4 har bristen med framdörrarna som bryts sönder i framkant vintertid när det byggs upp is mellan dörr och tröskel. Ofta med följden att lacken spricker och sen kommer rosten som ett brev på posten.
En annan svaghet (mk4) är att dörren ligger utanpå A-stolpen vilket gör att vinddraget går in mellan dörr och A-stolpe. När gummilisten blir gammal och dörren kanske blivit lite skev med åren så kan det bli väldigt högt vindljud därifrån.
En liten petitess är också att inredningen har ett slags gummi på plastdetaljerna som brukar börja flagna/lossna. Den går dock att få bort, jag minns inte om jag använde t-röd eller petroleumavfettning (kallavfettning) men nånting lyckades jag tvätta bort det med.
I övrigt var jag väldigt nöjd med mk4an jag hade. Det var en 1.6 SR med 5 växlad låda som definitivt hade behövt en 6e växel för motorvägen. Om jag minns rätt låg man i ca 3000 varv i 110km/h.
Det besvarar kanske inte riktigt din fråga, men kan kanske vara till hjälp om du bestämmer dig för att titta på en mk4