2026-05-07, 23:38
Medlem
Idag finns båda modellerna på blocket för tunt 20k beroende på skick, men är det någon av dom som är bättre?

Golf 5 ser lite mer slimmad ut och kanske lite mer modern i desgingen om man nu bryr sig om sånt.
Men tex en golf 4 från 2003 och en golf 5 från 2006, det skiljer ju bara 3 år så dom borde kunna va väldigt jämn idag.
Någon med erfarenhet av båda modellerna?

Rosta lär väl båda göra antar jag men finns det andra saker som generellt dom modellerna blir drabbad av?
Citera
2026-05-08, 00:06
Medlem
5 rostar 7 resor värre än än 4.
4 är en av de bättre bilarna som tillverkas när det gäller rost, 5,6,7 är raka motsatsen med felkonstruerade sparklådor som rostar bort och dålig lack.
Citera
2026-05-08, 07:11
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
5 rostar 7 resor värre än än 4.
4 är en av de bättre bilarna som tillverkas när det gäller rost, 5,6,7 är raka motsatsen med felkonstruerade sparklådor som rostar bort och dålig lack.
Ja, jag brukade läsa privata bilägare på den tiden och de testade samtliga bilar för rost. Golf 4 hade det bästa rostskyddet av alla bilar. Märkligt nog även mycket dyrare VW.

Jag förundras över hur många golf 4or man fortfarande ser på vägarna (jag hade en 4:a från 97) och kanske är det därför jag lägger märke till dom.
Men man måste även ha sålt ett ton av dessa jämfört med 5:an.
Citera
2026-05-09, 03:40
Medlem
PainfulVacuums avatar
Jag har ingen erfarenhet av mk5 men min upplevelse är som andra skriver, att de rostar mer än mk4.

Mk4 har bristen med framdörrarna som bryts sönder i framkant vintertid när det byggs upp is mellan dörr och tröskel. Ofta med följden att lacken spricker och sen kommer rosten som ett brev på posten.

En annan svaghet (mk4) är att dörren ligger utanpå A-stolpen vilket gör att vinddraget går in mellan dörr och A-stolpe. När gummilisten blir gammal och dörren kanske blivit lite skev med åren så kan det bli väldigt högt vindljud därifrån.

En liten petitess är också att inredningen har ett slags gummi på plastdetaljerna som brukar börja flagna/lossna. Den går dock att få bort, jag minns inte om jag använde t-röd eller petroleumavfettning (kallavfettning) men nånting lyckades jag tvätta bort det med.

I övrigt var jag väldigt nöjd med mk4an jag hade. Det var en 1.6 SR med 5 växlad låda som definitivt hade behövt en 6e växel för motorvägen. Om jag minns rätt låg man i ca 3000 varv i 110km/h.

Det besvarar kanske inte riktigt din fråga, men kan kanske vara till hjälp om du bestämmer dig för att titta på en mk4
Citera
2026-05-09, 06:24
Medlem
Baalzamons avatar
Golf Mk 5 är en riktig skitbil. Billig känsla i det mesta och som sagt, de rostar. Speciellt i trösklarna men även på många andra ställen. Sedan tror jag de hade vissa katastrofmotorer mot slutet, TSI med dåliga kamkedjor. Jag har inte så mycket erfarenhet av Mk 4 men de kan i alla fall inte vara sämre.
Citera
2026-05-09, 15:01
Medlem
IceEyess avatar
4 är är det bättre köpet.

5 är inte att rekommendera då kvalitén är för dålig för att det ska vara ett bra köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in