Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-07, 22:21
  #1
Medlem
tuppruskarns avatar
Sökte men upptäckte att igen skapat någon tråd om detta spel.

Subnautica är ett spel i open world exploration-genren som just nu är i en "early development build".
Handlingen är i grova drag att det skepp du använder för att utforska rymden kraschar på en planet till större delen eller helt täckt utav vatten och du måste använda de resurser som finns på planeten för att överleva. Den största delen utav tiden kommer att spenderas under vattenytan tillsammans med alla de varelser som redan finns där nere och i de undervattensbaser du kan bygga.

Detta är ett spel med i min värld stor potential, jag kan inte på rak arm komma på något annat spel i närtid som gjort något liknande. Det som fick mig intresserad är det stora obehag jag själv känner inför det mesta som lever och finns under vattenytan.
I nuläget finns det inte alltför mycket att göra i spelet förutom att utforska havet och bygga enklare baser under vattenytan.

Någon annan som upptäckt detta spel och lirar? Tankar, åsikter och spontana reaktioner?

Lite länkar.
http://store.steampowered.com/app/264710/
http://unknownworlds.com/subnautica/
http://subnautica.wikia.com/wiki/Subnautica_Wiki
Citera
2015-04-08, 00:10
  #2
Medlem
hexA.s avatar
Funtar på om man ska köpa det, ser riktigt roligt ut när Frankie lirar.
https://www.youtube.com/watch?v=S2yuoRbW_nk

Suger dock att det inte finns multiplayer/co-op.
Citera
2015-04-08, 09:03
  #3
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexA.
Funtar på om man ska köpa det, ser riktigt roligt ut när Frankie lirar.
https://www.youtube.com/watch?v=S2yuoRbW_nk

Suger dock att det inte finns multiplayer/co-op.
Jag hade inte sett något gameplay alls utöver det lilla man ser på Steam innan jag köpte spelet, men jag blev som sagt väldigt positivt överraskad.
Multiplayer är något som jag också gärna hade sett, men jag tror att det är något som kommer inom en hyfsad snar framtid.
Citera
2015-04-10, 19:12
  #4
Medlem
Dolmantes avatar
Ganska kul faktiskt, havet känns extra ensamt utan coop.

Byggde mig en SeaMoth och tänkte se hur djupt jag kunde pressa den lilla plåtburken. Vid ~300 meter upptäckte jag en reva i havsbottnen och med djupmätaren på rött puttrade jag ner och kände mig som Jacques Cousteau eller James Cameron. Ner till 400 m, 500, 560 - inte ett knak i fogarna (däremot vågade jag inte simma ut med rädsla för att implodera) men bang! - en vägg. "-Bara att åka över den då" - tänkte jag. Bang! Jag var visst i ett grottsystem vilket jag i min upptäckariver hade glömt och det var ett jäkla grottsystem. Nästintill becksvart, totalvilse och energin på farkosten var runt 30%. Hmm, paniken (mja ) kom smygande vid 12 %. Kom upp och tillbaka som av ett under med 2 % energi och hungern slog precis om till undernäring. Trodde jag skulle svälta ihjäl där nere i djupet i min SeaMoth.

När jag kom upp till ytan hittade jag förövrigt en
som ska utforskas härnäst!
Citera
2015-04-10, 20:37
  #5
Medlem
Dolmantes avatar
Mother of whore!

Smällde som sagt i taket på grottsystemet och sänkte min Sea Moth's hälsa med 10%. Hoppade sedan av den i full fart varav jag sänkte min hälsa med 60% och ytterligare 10% på skrotmopeden. Sedan träffade jag tydligen en död pixel eller nåt annat buggigt djävulskap för Sea Mothen gick från 81% till 0% av en riktigt pyttesmäll. 0% = Sänk skiten o skaffa en ny för det går inte svetsa ihop den igen.

Jag vet, det här är inte min Subnautica-blogg men va fan... :P
Citera
2015-04-10, 22:56
  #6
Medlem
tuppruskarns avatar
Härligt äventyr!
Jag rekommenderar att ställa in så ni kör med experimental-versionen istället för den "vanliga". Det finns markant mer liv i vattnet att upptäcka då.
Citera
2015-04-13, 18:18
  #7
Medlem
BirkaBagarens avatar
Är det värt att köpa nu när det är early access eller bör man vänta? Verkar hur ballt som helst, men tröttnar man snabbt?
Citera
2015-04-13, 19:18
  #8
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Är det värt att köpa nu när det är early access eller bör man vänta? Verkar hur ballt som helst, men tröttnar man snabbt?
Jag har förbjudit mig själv att köpa spel som är early access pga risken att dem är skit, men Subnautica fick mig alltså att avvika från det. Och jag ångrar ingenting.
Jag har inte tröttnat än, har väl kört ca 40 timmar hittills.
Citera
2017-01-20, 11:05
  #9
Medlem
Bumpar upp denna tråd då jag börjat spela spelet nyligen.
Riktigt häftigt är det och i mitten på maj släpps version 1.0 med fullt story mode och en performance patch. Nu är det lite väl mycket "pop ins" när man kör på högsta inställningarna.
Bortsett från det måste ju detta vara ett av dom bättre spelen som gjorts. Finns ju egentligen inga gränser på vart det kan ta vägen heller. Lite co-op i framtiden hade kanske varit nice iofs.
Det ska väl dessutom komma ytterligare en innehålls uppdatering nästa vecka.
Som om det inte är tillräckligt att göra redan...
Citera
2018-01-22, 21:24
  #10
Medlem
Acidiferouss avatar
*BUMP!*

Nu är det dags att putta upp denna tråden ett par snäpp! Jag skaffade det nyligen efter att ha haft det under luppen i ett par år men har inte börjat spela än. Det börjar att dra ihop sig för släpp om jag förstått det rätt (23/1 enl. Steam)? Nog finns det väl någon på forumet som spelar detta tillsynes fantastiska spel?

Väl mött i plurret!
Citera
2018-01-24, 15:35
  #11
Medlem
Har väl en ca 40 timmar i early access versionerna men har med flit avstått spel sista halvåret för att kunna njuta fullt ut av den färdiga versionen!
Blir att tanka ner senaste releasen ikväll och sen köra!
Citera
2018-01-24, 22:12
  #12
Medlem
Korders avatar
Köpte det för 1½ år sedan men har bara testat det lite snabbt, beslutade då att jag skulle vänta tills spelet blev klart istället (inget större fan av early access i allmänhet). Nu är det som sagt klart, så nu sitter man här och installerar spelet, även om det bara blir några timmars spel ikväll. Ska bli mycket intressant efter all positiv kritik spelet fått.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback