2026-05-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Får inte njuta av min förmögenhet

Bara jobb, jobb, jobb.

Nu är det iofs inte enbart min utan familjens förmögenhet, så behöver aldrig vara orolig om nåt händer eller ta några lån. Men ändå.

Edit: är det ingen som skapar fonder för de som kommer efter? Ser ni som överhuvud i familjen att det är erat ansvar att barnbarn osv har det finansiellt bra? Är ju bara "krogen, bilar, resor" som ni fokuserar på.
Skillnad på förmögenhet och rikedom, du är inte rik, endast förmögen
Citera
2026-05-14, 14:56
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Så länge man är löneslav så har man uppenbarligen ingen förmögenhet
Förmögen är man när man äger sin egen tid
Precis. Det är därför så många bolånetorskar lever i förnekelse. Man har en fastighet värd miljoner, men måste ändå fortsätta jobba tills man är 70 för att kunna överleva. Tragiskt.
Citera
2026-05-14, 14:57
Medlem
Mullrets avatar
Kom på en sak till. Har inga problem dra en oxfile med gott vin en måndag. Blir man sugen så köper man det som känns rätt.

I övrigt är jag sparsam med pengar. Men, dagens behov styrs inte av plånboken.
Citera
2026-05-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Vill sluta jobba så tidigt som möjligt så det är det jag sparar mina pengar till. Jag har allt jag behöver i form av prylar och en bil som fungerar.
Ja det är märkligt många säger dominatet har råd att sluta jobba men dyra bilar,husbilar semesterresor en dag till Tyskland för att handla öl är där pengar till ,Mysko
Citera
2026-05-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis. Det är därför så många bolånetorskar lever i förnekelse. Man har en fastighet värd miljoner, men måste ändå fortsätta jobba tills man är 70 för att kunna överleva. Tragiskt.
Ja för folk inte investerar sina pengar så blir det så
Citera
2026-05-15, 02:40
Medlem
Bunnys avatar
Den största behållningen av att ha en sparad slant är tryggheten, att veta att jag går runt ekonomiskt även om jag skulle bli arbetslös eller sjuk, och av någon anledning hamna i situationen att jag står helt utan inkomst. Skönt att veta att man egentligen inte är i behov av inkomst från ett arbete.
Citera
2026-05-15, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Ja det är märkligt många säger dominatet har råd att sluta jobba men dyra bilar,husbilar semesterresor en dag till Tyskland för att handla öl är där pengar till ,Mysko
Vissa har arbeten som innebär sociala kontakter som kräver visst intellekt och där varje dag är lite av en positiv utmaning, och då kanske man helt enkelt inte vill sluta att arbeta.

Arbetar man med att sortera kartonger eller paketera skruvar så är det nog annorlunda, då vill man säkert inte annat än att gå i pension för att slippa se de där lokalerna.
Citera
2026-05-15, 06:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Nådde fem miljoner idag på börsen. Visst ingen wow summa, men ändå. Kul. Men sen? Visst man slipper bry sig vad saker och ting kostar. Har jobb med bra lön som jag klarar mig gott på. Köper det jag vill ha. Fin bil, boende, hemmabio, inga lån mm. Singel, två tonårsbarn. Men ändå känns det tomt. Vad gör man? Alla tänker ”om jag hade en miljon”.

Du kan köpa ett mindre hyreshus i ett noga utvalt område med goda kommunikationer och bra arbetstillfällen så att du slipper hyresförluster.

Om du lägger in ca 3 Mkr kontant så får du en bra hävstång på dessa pengar, 2 Mkr behåller du till underhåll, reparationer och oförutsedda utgifter, efter några år kan du köpa ytterligare en fastighet, osv.

Inför framtiden kan du skola in dina tonårsbarn till blivande fastighetsägare och arvtagare.
Barnen kan ägna sig åt vilka studier och yrken de vill men i grunden har de fastigheterna som försörjning.

Nu kan du njuta av din egen ekonomiska frihet, du kan också njuta av att du har skapat ekonomisk frihet för kommande generationer, ungdomarna kan ägna sig åt något som de verkligen vill syssla med, utan att behöva tänka på sin försörjning.

Fem miljoner kronor är ingen förmögenhet men det kan vara början på en förmögenhet.
Senast redigerad av trottwell 2026-05-15 kl. 07:15.
Citera
2026-05-16, 00:30
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kom på en sak till. Har inga problem dra en oxfile med gott vin en måndag. Blir man sugen så köper man det som känns rätt.

I övrigt är jag sparsam med pengar. Men, dagens behov styrs inte av plånboken.

Ett par kilo oxfile blir det en normal vecka, inget vin för min del dock brände jag på en joppe och provsmakade ett glas whisky för en stund sen innan jag satte på min tjejkompis till hennes förtjuselse
Citera
2026-05-16, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vissa har arbeten som innebär sociala kontakter som kräver visst intellekt och där varje dag är lite av en positiv utmaning, och då kanske man helt enkelt inte vill sluta att arbeta.

Arbetar man med att sortera kartonger eller paketera skruvar så är det nog annorlunda, då vill man säkert inte annat än att gå i pension för att slippa se de där lokalerna.

Ja men man är ju inte på jobbet oavsett fö det sociala går ju att fixa en hobby eller så då
O man kan ju ha råd att sluta jobba men kanske inte gör det utan gäller ju även pensionen ..
Citera
2026-05-16, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Ja men man är ju inte på jobbet oavsett fö det sociala går ju att fixa en hobby eller så då
O man kan ju ha råd att sluta jobba men kanske inte gör det utan gäller ju även pensionen ..
Har du tänkt på att vissa kan se arbetet som en hobby? Grymt cool att få betalt för något man trivs med att göra.

Visst, jag är inte där, men så pass så att jag i dagsläget kan se det som något jag hellre går till än är hemma. Behöver även den där pushen att jag måste vara där för att jag ska komma i väg. En hobby skulle jag ganska snart slingra mig ur. Även om det vore skitkul så skulle jag troligen snart tröttna.
Citera
2026-05-16, 22:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Så länge man är löneslav så har man uppenbarligen ingen förmögenhet
Förmögen är man när man äger sin egen tid
I så fall finns det en hel del miljardärer som inte är förmögna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in