2026-05-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Ganska vanligt att när män tar livet av sig gör de det på ett väldigt brutalt och dramatiskt sätt som inte sällan lämnar men hos folk. Ofta är alkohol inblandat.

Förutom att det drabbar andra är ju självmord också helt meningslöst eftersom du inte kan njuta av att slippa problemen när du är död. Bättre att gå till läkaren, öka din fysiska aktivitet kraftigt och i värsta fall röka något lugnande om problemen är akuta. Fungerade det inte? Byt läkare, gå till akuten eller vad fan som helst förutom att svärta ner andras själar med ditt självmord eller genom att bli alkoholist och bitter.

Många sådana här händelser som skulle kunna undvikas om vi män drack mindre, gick till läkaren oftare och vågade verbalisera våra problem även när det känns obekvämt.

Det var ju en söt historia du berättade med det har ingen relevans gentemot det jag åsyftade. Är mycket skeptisk till sanningshalten i historian (inte din utan den som den drabbade firman lagt fram) - "Kom in en snubbe o ville kolla på ett vapen o när jag gick o sket o inte såg någonting så plockade han fram en kula ur sin egna ficka och ladda o sköt skallen av sig" Det är ju essenesen i det som som sagts & framkommit (om än lite raljerande från min sida), men jag misstänker att detaljerna i denna "saga" inte stämmer utan har snickrats ihop i efterhand för att skydda sig själva från att blottlägga eventuella egna misstag/felaktigheter som gjorts i hantering av vapen & ammuntion.

O ditt dravel om läkare, tala ut o gymping osv ger jag inte jättemycket för heller - jag har en tyvärr en handfull vänner och bekanta som tagit livet av sig och i dessa fall hade inget av det du förordar hjälpt - det har varit orsaker som varken träning eller läkarbesök kunnat hjälpa med - utan man har hamnat i en situation där man mått så jävla dåligt att avsluta det hela har varit bästa/enda (enligt dem) utvägen. Det finns säkert många fall där det du föreslår hjälper men tyvärr finns det säkert lika många (troligen fler) fall där någon annan lösning - jag vet inte vilken - hade behövts men som inte tillämpats o då tar deras resa slut där.
Senast redigerad av Anonononymom 2026-05-13 kl. 20:49.
Citera
2026-05-14, 09:08
Medlem
EnLitenkilles avatar
Fortfarande inget namn på dåren än?!
Citera
2026-05-14, 17:19
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
De har som sagt 8000 vapen i lager - bara det ställer höga krav på förvaring. Allt finns i ett stort "valv".

De omsätter runt 100 miljoner om året - dvs som en ICA Supermarket.

Nu har jag inte varit inne i butiken man skulle gissa att det stundtals befinner sig mer än 10 personer åt gången i valvet.

Edit: Det blir lite knee-jerk-reaction av okunniga. Någon tragiskt händer som mig veterligen aldrig hänt innan i Sveriges historia och förmodligen aldrig kommer hända igen och helt plötsligt så ska det införas panik-regler för en bransch som omsätter miljarder och involverar över en halv miljon lagliga vapenägare i Sverige.

Om vi leker med tanken att de 100miljonerna enbart är från vapenförsäljning ( vilket det inte är ) så kommer vi endå bara upp i 13 vapen per dag. Dom har öppet 9h per dag förutom på lördagar då de har öppet kortare tid, men vi är snälla och säger att dom har öppet 7h per dag. Det är mindre än 2 vapen de skulle sälja per timme. Detta är räknat på att ett vapen kostar 20k, det finns vapen i betydligt dyrare klasser också.
Det bör med andra ord inte vara svårt att ha vapen låsta, och låta folk kontakta personalen om dom nu är så sugna på ett vapen att de vill testa avtryckaren och sånt.

Men som sagt det är nog inte ens 1 vapen som säljs i timmen, kan man inte vänta någon minut för personal ska hjälpa en kanske man inte ska köpa ett vapen heller.
Citera
2026-05-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Om vi leker med tanken att de 100miljonerna enbart är från vapenförsäljning ( vilket det inte är ) så kommer vi endå bara upp i 13 vapen per dag. Dom har öppet 9h per dag förutom på lördagar då de har öppet kortare tid, men vi är snälla och säger att dom har öppet 7h per dag. Det är mindre än 2 vapen de skulle sälja per timme. Detta är räknat på att ett vapen kostar 20k, det finns vapen i betydligt dyrare klasser också.
Det bör med andra ord inte vara svårt att ha vapen låsta, och låta folk kontakta personalen om dom nu är så sugna på ett vapen att de vill testa avtryckaren och sånt.

Men som sagt det är nog inte ens 1 vapen som säljs i timmen, kan man inte vänta någon minut för personal ska hjälpa en kanske man inte ska köpa ett vapen heller.

Det handlar inte om vapen / dag här ....när man ska köpa ett vapen så åker iaf jag flertalet ggr och känner / håller / provskjuter innan jag besämt mig för att det känns bra & att jag vet att det är det här jag vill ha ......och flertalet är som jag dvs man besöker vapenhandlaren flera ggr innan beslut tas, därav blir det många som vill vara inne bland vapnen....inte så konstigt....skulle man bara få vara därinne under bokad tid och få vänta flera timmar innan jag fick chansen så skulle jag känna mig stressad och då ta ett beslut som jag sedan får äta upp och byta in vapnet till förlust för att köpa något som jag egentligen skulle haft.

Jag tycker det spårar ur lite här, lita som efter Ikea incidenten där alla knivar skulle vara förpackade minutiöst ..det kommer lika lite att stoppa dårar som finns ute i samhället ändå, de kommer att hitta nya sätt ......eller som någon annan klokt skev i tråden tidigare, tillbaka med mentalsjukhusen och spärra in folk i större utsträckning,skulle nog ge ett betydligt bättre resultat.
Citera
2026-05-17, 01:53
Medlem
Nu måste det väl ha kommit fram vem personen var?
Citera
2026-05-17, 09:40
Medlem
Nu vet jag både händelseförloppet samt vem personen var

Personen är nämnd sedan tidigare, händelseförloppet e ni helt ute på
Citera
2026-05-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerstappoElPaco
Nu vet jag både händelseförloppet samt vem personen var

Personen är nämnd sedan tidigare, händelseförloppet e ni helt ute på

Då var min misstanke om personen korrekt?

Vad kan du berätta mer?
Citera
2026-05-18, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonononymom
Det var ju en söt historia du berättade med det har ingen relevans gentemot det jag åsyftade. Är mycket skeptisk till sanningshalten i historian (inte din utan den som den drabbade firman lagt fram) - "Kom in en snubbe o ville kolla på ett vapen o när jag gick o sket o inte såg någonting så plockade han fram en kula ur sin egna ficka och ladda o sköt skallen av sig" Det är ju essenesen i det som som sagts & framkommit (om än lite raljerande från min sida), men jag misstänker att detaljerna i denna "saga" inte stämmer utan har snickrats ihop i efterhand för att skydda sig själva från att blottlägga eventuella egna misstag/felaktigheter som gjorts i hantering av vapen & ammuntion.

O ditt dravel om läkare, tala ut o gymping osv ger jag inte jättemycket för heller - jag har en tyvärr en handfull vänner och bekanta som tagit livet av sig och i dessa fall hade inget av det du förordar hjälpt - det har varit orsaker som varken träning eller läkarbesök kunnat hjälpa med - utan man har hamnat i en situation där man mått så jävla dåligt att avsluta det hela har varit bästa/enda (enligt dem) utvägen. Det finns säkert många fall där det du föreslår hjälper men tyvärr finns det säkert lika många (troligen fler) fall där någon annan lösning - jag vet inte vilken - hade behövts men som inte tillämpats o då tar deras resa slut där.

Sorry vännen, utan att gå in på anledningar - men här har du på inget sätt tolkningsföreträde på grund av erfarenheter. Det står dig fritt att avfärda saker som "dravel". Jag har hört stelt tänkande gubbar avfärda saker som dravel hela mitt liv, sällan varit särskilt reflekterande människor.

Om du visste hur många jag sett som fått styr på livet med just så enkla verktyg och en jävla massa självdisciplin. Faktum är att det är snudd på omöjligt att bli av med självmordstankar om du dricker alkohol - även om du inte dricker varje dag. Men jag tror att prata signalsubstanser och hur avståndstagande från alkohol och ökad träning påverkar neuroplasticitet är lite överkurs för den här tråden.
Senast redigerad av ChubChub 2026-05-18 kl. 04:47.
Citera
2026-05-19, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Sorry vännen, utan att gå in på anledningar - men här har du på inget sätt tolkningsföreträde på grund av erfarenheter. Det står dig fritt att avfärda saker som "dravel". Jag har hört stelt tänkande gubbar avfärda saker som dravel hela mitt liv, sällan varit särskilt reflekterande människor.

Om du visste hur många jag sett som fått styr på livet med just så enkla verktyg och en jävla massa självdisciplin. Faktum är att det är snudd på omöjligt att bli av med självmordstankar om du dricker alkohol - även om du inte dricker varje dag. Men jag tror att prata signalsubstanser och hur avståndstagande från alkohol och ökad träning påverkar neuroplasticitet är lite överkurs för den här tråden.

ChubChub, fint att det är någon som fattar vad det handlar om. Så många människor som blivit räddade av de enkla verktyg och självdisciplin. Så många människor som aldrig hittar till stegen. Men det går inte att förklara för någon som inte vill förstå som Stenmarl sa...
Citera
2026-05-19, 16:22
Medlem
Bekräftat att det var D*vid H*lvardsson som är personen som tog sitt liv i butiken.

Nån som vet mer hur det gick till?
Citera
2026-05-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jabra
Bekräftat att det var D*vid H*lvardsson som är personen som tog sitt liv i butiken.

Nån som vet mer hur det gick till?
Vad har du för stöd för det utpekandet?
Citera
2026-05-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vad har du för stöd för det utpekandet?
Han avled i alla fall aktuellt datum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera