Citat:
Ursprungligen postat av
Klandalf
https://www.mitti.se/nyheter/villornas-nya-granne--1-800-lagenheter-6.3.362103.dd1cd66094
Ghettofieringen av Segeltorp inleds, trodde Svensson i sin enfald att de skulle kunna fly mångkulturen till ett trivsamt område bestående av villor och småhus utan hyresrätter betalda av socialen? Tänk om. Om inte Svensson vill flytta till ghettot så får ghettot flytta till Svensson.
Intressant att de tror att det kommer krävas 400 nya förskoleplatser, vilka är det egentligen som skaffar barn i det här landet?
Vad tycker Flashback?
Ni som vill ha kvar segregationsproblemen och är emot ökad social blandning i dag, är ni då också i emot den fattigdomsbekämpning som Sverige genomförde på 1930- till 1970-talet? Är ni beredda att stå för kostnaden för fortsatt segregation och hög kriminalitet?
På den tiden tog man itu med Lortsverige och trångboddheten genom att riva slumområden, bygga miljoner moderna bostäder, höja folkets bildningsnivå och lyfta levnadsvillkoren. När enhetsskolan genomfördes 1972 blandades rika och fattiga ungar, och grupper blandades i lumpen och föreningslivet. Lantisar flyttade till städer, många fattiga gjorde en klassresa och blev medelklass, och grov brottslighet, till exempel mordfrekvensen, minskade fram till 2010-talets mitt tack vare aktiv politik. Vad finns det för alternativ till den typen av åtgärder även idag?
Jag tycker att det är minst lika viktigt att avveckla problemhögstadier och bussa ungdomar från invandrartäta områden till skolor i rikare områden. I min hemstad har andelen godkända betyg i grundskolan ökat efter att man lade ned fem problemhögstadier! Blanda elevgrupper i skolor, men stärk ordningen genom att lyfta ut de elever som stör till särskilda stödklasser, i stället för att tvinga fattiga ungar att gå på problemskolor med många bråkiga ungar.