2026-05-06, 15:29
Medlem
Airwave92s avatar
Detta har hänt mig några gånger nu, senast för 10 min sedan..

Detta märkliga symptomet får mig att tro jag får en stroke eller nåt liknande, det är en mycket stark smärta i hjärnan som känns som en blixt, jag kan nästan känna vilken "väg eller bana" den tar genom huvudet

Direkt efter denna smärtan, som varar i en eller en halv sekund, börjat mina ögon vattnas och vibrera, börjar även se lite mer suddigt men sedan går det över , känner fortfarande av det

Detta har hänt mig kanske 10-12 gånger senaste 5-6 åren

Har någon ens nån gissning på vad det kan vara? Jag tänkte om det kan vara nåt symptom på stroke men vet inte ens hur jag ska börja söka...
Citera
2026-05-06, 15:33
Medlem
Tror det är nerver som dras
Citera
2026-05-06, 15:33
Avstängd
triptykens avatar
Ring 1177?
Citera
2026-05-06, 16:21
Medlem
Låter inte som stroke. Vården kan säkert ta en titt på dig och ge ett bättre svar på vad det rör sig om än vad du kommer få i den här tråden.
Citera
2026-05-06, 18:01
Medlem
exoticspices avatar
"Lustigt" att du skapar en tråd om exakt samma sak jag hade för några dagar sedan. Första gången det hände.

Fick plötsliga flera blixtrar som for genom huvudet under en dag, på vänster sida. Väldigt obehagligt var det.

Har haft en kraftig huvudvärk sista tiden p g a stress och tänkte att det var orsaken.

Jag springer inte till läkare för minsta lilla, men händer det igen kanske bäst att gå till VC.
Citera
2026-05-06, 18:04
Medlem
Kolla upp så att det inte är en subarchnoidal blödning. Det är en mycket allvarlig sjukdom.
Citera
2026-05-06, 18:51
Medlem
Det du beskriver låter som en blandning av trigeminusneuralgi (blixtrade huvudvärk - sekundvis) fast med inslag av klusterhuvudvärk (ökad tårflöde, sekretion, rött öga). Klusterhuvudvärk brukar sitta i minuter dock inte sekunder.

Trigeminusneuralgi kan sättas igång av olika saker såsom beröring kring nerven och så vidare.
Citera
2026-05-06, 19:03
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Kolla upp så att det inte är en subarchnoidal blödning. Det är en mycket allvarlig sjukdom.
Utifrån TS symtombeskrivning med sekundlång övergående hv så är risken att det skulle röra sig om subarach i princip obefintlig. Han har inget på en akutmottagning att göra.
Citera
2026-05-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
"Lustigt" att du skapar en tråd om exakt samma sak jag hade för några dagar sedan. Första gången det hände.

Fick plötsliga flera blixtrar som for genom huvudet under en dag, på vänster sida. Väldigt obehagligt var det.

Har haft en kraftig huvudvärk sista tiden p g a stress och tänkte att det var orsaken.

Jag springer inte till läkare för minsta lilla, men händer det igen kanske bäst att gå till VC.
Om du menar att du ser blixtar och har haft huvudvärk under senaste tiden bör du söka för det...
Citera
2026-05-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Utifrån TS symtombeskrivning med sekundlång övergående hv så är risken att det skulle röra sig om subarach i princip obefintlig. Han har inget på en akutmottagning att göra.
Ja, troligen inget akut, men kräver säkerligen neurolog och ev MR. Läste bara själva rubriken först.
Citera
2026-05-06, 22:02
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Om du menar att du ser blixtar och har haft huvudvärk under senaste tiden bör du söka för det...
Nej det är inget i ögonen så jag ser inga blixtrar utan bara i huvudet. Kände hur den slog till och som om att den rörde sig, från örat och upp och gick över lika fort som den kom. Det hände väldigt snabbt och varade 1-2 sekunder. Det var tre blixtar efter varandra med några minuter emellan.

Ja jag söka om det händer en gång till.
Senast redigerad av exoticspice 2026-05-06 kl. 22:04.
Citera
2026-05-06, 22:13
Medlem
zombie-nations avatar
Det kallas ice pick headache om det kan vara till någon hjälp.

Vad jag vet är de inte farliga. Tror inte det är en stroke. Men grejen med stroke är att väldigt många tappar självinsikten när de får en stroke. De fattar inte att något är fel. De kan få för sig att försöka vara som vanligt. Därför är det ju skitbra om en annan människa ser en och ser om man verkar konstig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in