2026-05-06, 16:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Det är ni idiots som sitter här som också skriker att AI kommer göra alla utvecklare arbetslösa osv.

Men sen har ni inte ens intellekt att förstå att AI inte kan gå igenom betalväggar. Utan tar det lilla som visas och lägger på resten själv.

En tråd full av idioter. Det är något AI verkligen har börjat visa, vilka som är idioter och sadelmakare.
Nåja, man kan ju tänka sig att google eller openai har råd att betala prenumeration på samtliga tidningar i världen, för att kunna komma åt all info. De måste ha gjort det för NY Times har stämt openai.
Citera
2026-05-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Jag testade på Fib Aktuellt och den sammanfattar artiklarna bra. Men man får inga bilder

Ha ha - "jag läser den för artiklarna", eller hur?
Citera
2026-05-06, 16:21
Medlem
Jordgubbes avatar
Okej jag testade nu igen, ChatGPT babblade på. Så jag påpekade att "nej jag vill inte att du gissar dess innehåll, jag vill veta att du kan läsa den låsta artikeln", varmed den svarade "Kort svar: nej, jag kan inte 'läsa' låsta DN-artiklar bakom betalvägg. Det som hände i mitt tidigare svar är att jag rekonstruerade ett troligt innehåll". Snark.
Citera
2026-05-06, 16:27
Medlem
Klemos avatar
Provade, ser ut som den delvis tar från sidan, men den söker internet för övrig info. Källorna syns till höger under varje rad.
Citera
2026-05-06, 16:32
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hehe, har inte testat men jag såg en youtube-film där om man skriver in första 2 raderna på valfri bok t.ex Harry Potter och lägger till "skriv färdigt" och fortsätter med det så kommer till slut hela boken ut. Dvs uppenbart copyright-brott.

Kanske dags att modifiera copyright lagar i AIs tidsålder. Förstår inte vad det är som är så bra med att vi sätter massa krokben för utvecklingen.
Citera
2026-05-06, 17:06
Medlem
7hhhs avatar
Detta är ju helt sjukt. Den måste nyttja någon form av sårbarhet? Vad hindrar ChatGPT från att göra samma mot oss??
Citera
2026-05-06, 17:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage-from-Skagen
Som rubriken lyder, ChatGPT gör betalartiklar gratis. Hur?

Man lägger in länkarna från betalartiklar från diverse nyhetssidor - Aftonbladet, DN, SvD och sen ber man AI-verktyget att sammanfatta artikeln ifråga.

Testa själva.
Det tror jag inte på. Däremot tror jag på att GPT kan lura dumbommar genom att koka soppa på en spik.
Citera
2026-05-06, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Alltså, sammanfattar den verkligen artikelns innehåll eller bara den lilla biten man får se gratis och sedan fantiserar ihop resten? Om ingen har tillgång till den upplåsta versionen så är det ju omöjligt att veta om AI inte bara ljuger. Vilket den är väldigt duktig på att göra.

+100000!!!
Den kommer såklart inte åt det låsta innehållet. Alla som tror det alltså
Den läser rubrik och ingress och fantiserar och letar annan info om ämnet på nätet och skriver ihop en sammanfattning men det är INTE en sammanfattning om exakt den artikeln.
Citera
2026-05-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tage-from-Skagen
Som rubriken lyder, ChatGPT gör betalartiklar gratis. Hur?

Man lägger in länkarna från betalartiklar från diverse nyhetssidor - Aftonbladet, DN, SvD och sen ber man AI-verktyget att sammanfatta artikeln ifråga.

Testa själva.
Hur går det till? Hackar ChatGPT Aftonbladet eller har Altman skaffat Plus-abonnemang åt chattroboten?
Citera
2026-05-06, 18:48
Medlem
Det här kan absolut fungera men fungerar på olika sätt för olika AIs och sajter/artiklar.

1) Sajten låter verkligen AIn läsa hela artikeln. När tex ChatGPT begär en sida identifierar den sig för servern som ChatGPT eller per statistik om IP nummer eller annat. Då kanske Aftonbladets server på riktigt säger typ så här "Ja vi vill gärna släppa in ChatGPT och ge den hela artikeln, vi vill vara med på ChatGPT då det kan ge oss länkar och traffik".

2) Innehållet i betal artikeln finns redan gratis ute på nätet på andra källor/språk och artikeln är bara en omskrivning och ingen primär källa (super vanligt). Då hittar AIn och sammanställer informationen.

3) Informationen finns verkligen bara bakom betalväggen och AIn får ingen åtkomst. AIn fantiserar ihop ett svar.
Citera
2026-05-06, 18:54
Medlem
Karmans avatar
Fungerar inte med Gemini. Har "plusabonnemang", om nu det skulle förbättra saken. Den svarar bara att "artikeln är låst" och börjar babbla om sina egna slutsatser i stället.
Citera
2026-05-06, 19:00
Medlem
BlessedPowers avatar
Jag provade nyss och det stämmer att AI berättar vad artikeln innehåller utan att man behöver betala. Jag ville få reda på varför en viss grupp inte fick tillstånd till verksamhet och jag är inte medlem på tidningen så jag frågade AI och AI skrev att anledningen var att syftet med verksamheten inte stämmer med det som stod i planen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in