2026-05-06, 12:49
Medlem
Som rubriken lyder, ChatGPT gör betalartiklar gratis. Hur?

Man lägger in länkarna från betalartiklar från diverse nyhetssidor - Aftonbladet, DN, SvD och sen ber man AI-verktyget att sammanfatta artikeln ifråga.

Testa själva.
Citera
2026-05-06, 12:56
Medlem
Men varför vill man sammanfatta ett långt reportage? Det är ju spännande att läsa allt.
Citera
2026-05-06, 12:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Det var värst - testade just med en låst artikel på Svd om nattåg, varmed ChatGPT sammanfattade utförligt (dock kan jag inte jämföra om ChatGPT gjorde det bra, för att jag just nu inte själv kan läsa den låsta artikeln på Svd). Så nu är det nog krismöten på tidningsredaktionerna.
Citera
2026-05-06, 13:07
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Men varför vill man sammanfatta ett långt reportage? Det är ju spännande att läsa allt.

Nej det är inte spännande att läsa aftonblaskans AI-skrivna clickbait-artiklar.
Citera
2026-05-06, 13:16
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage-from-Skagen
Som rubriken lyder, ChatGPT gör betalartiklar gratis. Hur?

Man lägger in länkarna från betalartiklar från diverse nyhetssidor - Aftonbladet, DN, SvD och sen ber man AI-verktyget att sammanfatta artikeln ifråga.

Testa själva.

Varför inte visa det, genom en länk till låst artikel, och sedan länk till Chat GPT som sammanfattar artikeln.
Citera
2026-05-06, 13:42
Medlem
smygfiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tage-from-Skagen
Testa själva.

Det funkar inte. Den sammanfattar bara det som syns utanför betalväggen. Nu har inte jag pro heller utan bara den billigaste betalversionen.

Vilken version använder du? Eller ska det funka på alla modeller?
Citera
2026-05-06, 14:07
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smygfisken
Det funkar inte. Den sammanfattar bara det som syns utanför betalväggen. Nu har inte jag pro heller utan bara den billigaste betalversionen.

Provade med Plus-artikel från AB där det skulle finnas en lista över löneutvecklingen inom olika yrken.

Lista fick jag.
Dock är ju 99% av ABs Plus-artiklar baserade på information från annat håll, så det var väl där den hittade listan.

Provade en artikel från en lokaltidning bakom betalvägg https://www.na.se/orebro/det-maste-du-veta-infor-studentflaket/ och alla källor jag fick var från polisen.se, så den kunde inte läsa själva artikeln med andra ord.
Citera
2026-05-06, 14:08
Medlem
Citat:

Klart det inte funkar.. bad den sammanfatta artikeln om sveriges kriminella. Den börja lista saker om vad de kostar per dygn i kumla osv helt irrelevant för vad som står i artikeln
Citera
2026-05-06, 14:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Gemini på Google Home funkar också, men Google Home har ju inte bildskärm..
(En robot i klockradion läser DN, Aftonbladet, SvD etc.)

Google Home gen1, Gemini 2026-03.
Citera
2026-05-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Klart det inte funkar.. bad den sammanfatta artikeln om sveriges kriminella. Den börja lista saker om vad de kostar per dygn i kumla osv helt irrelevant för vad som står i artikeln

Skicka länken så får jag testa med. Allt jag har testat har funkat.
Citera
2026-05-06, 14:13
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag brukar använda det ibland, även för tidningsspecifika intervjuer eller reportage (i motsats till när tidningar bara sammanställer offentlig information som finns på annat håll) och det har alltid funkat. Om ni inte AI bara har gissat sig till vad vederbörande har sagt... Men det tror jag inte.
Citera
2026-05-06, 14:18
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Jag testade på Fib Aktuellt och den sammanfattar artiklarna bra. Men man får inga bilder
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in