2026-05-06, 14:21
Medlem
Bogandoffs avatar
Alltså, sammanfattar den verkligen artikelns innehåll eller bara den lilla biten man får se gratis och sedan fantiserar ihop resten? Om ingen har tillgång till den upplåsta versionen så är det ju omöjligt att veta om AI inte bara ljuger. Vilket den är väldigt duktig på att göra.
Citera
2026-05-06, 14:24
Medlem
Ganonitos avatar
Testade med den här artikeln

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJGrlL/nytt-fall-av-hantavirus-fran-tidigare-passagerare

Chat GPT svarar såhär.

Citat:
Artikeln handlar om ett nytt bekräftat fall av hantavirus kopplat till ett kryssningsfartyg där flera redan blivit sjuka och dött.

🔑 Huvudpunkter:
Ett ytterligare fall har bekräftats – det gäller en kvinna som tidigare varit passagerare på fartyget och som dog efter att ha lämnat det.
Totalt handlar det om ett utbrott där:
tre personer har dött
flera andra har insjuknat eller misstänks vara smittade
Fartyget (MV Hondius) ligger fortfarande isolerat utanför Kap Verde och får inte gå i hamn.
⚠️ Viktigt i artikeln:
Det nya fallet visar att smittan inte bara finns ombord –
→ den kan också upptäckas hos personer efter att de lämnat fartyget
Det stärker misstanken att viruset kan ha spridits mellan människor, vilket är ovanligt för hantavirus.
🧠 Kort sagt

Ett nytt dödsfall kopplas till samma utbrott, och det gör situationen allvarligare eftersom smittan nu bekräftas även hos en tidigare passagerare – inte bara ombord.
Citera
2026-05-06, 14:37
Medlem
Idiocracy-varning på den här tråden alltså. Testa med en låst artikel på en tidning ni prenumererar på. Det är uppenbart att ChatGPT bara läser ingressen och fantiserar ihop resten. Fast ingen betalar för tidningar längre så ingen har testat... Slutsats som dras: ChatGPT är överjävligt smart och kan på något magiskt vis läsa låsta artiklar!
Citera
2026-05-06, 14:38
Medlem
Nej det fungerar inte så, nutidens paywalls laddas in före artikeln och du kan inte läsa artikeln utan inloggning med medlemskap. Sedan om du som boomer tvunget ska använda "ai" så då till att använda en bättre modell än chatgpt. Gemini och claude är avsevärt mycket bättre. Lokala modeller utan censur är ännu bättre om du har ett bra grafikkort
Citera
2026-05-06, 14:43
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Men varför vill man sammanfatta ett långt reportage? Det är ju spännande att läsa allt.
Frågan är väl snarare varför man vill ha en sammanfattning av en AB artikel när man kan skippa den helt?
Citera
2026-05-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Frågan är väl snarare varför man vill ha en sammanfattning av en AB artikel när man kan skippa den helt?

Finnes ju andre hemsider som er låste? Førstær du?
Citera
2026-05-06, 14:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Nej det fungerar inte så, nutidens paywalls laddas in före artikeln och du kan inte läsa artikeln utan inloggning med medlemskap. Sedan om du som boomer tvunget ska använda "ai" så då till att använda en bättre modell än chatgpt. Gemini och claude är avsevärt mycket bättre. Lokala modeller utan censur är ännu bättre om du har ett bra grafikkort

Det varierar över tid, modell, användningsområde, budget vem som är bäst på vad. Felaktigt att kategorisera ChatGPT som sämre än konkurrenterna rakt av.
Citera
2026-05-06, 14:49
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilipDick
Finnes ju andre hemsider som er låste? Førstær du?
Ja det förstår jag bättre. 😀
Citera
2026-05-06, 15:15
Medlem
smygfiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Provade en artikel från en lokaltidning bakom betalvägg https://www.na.se/orebro/det-maste-du-veta-infor-studentflaket/ och alla källor jag fick var från polisen.se, så den kunde inte läsa själva artikeln med andra ord.

Exakt den letar i andra källor. Jag frågade till och med ChatGPT själv om den kunde läsa artiklar bakom betalvägg och den svarade så här:

"Ibland kan jag sammanfatta delar av artiklar bakom betalvägg — men inte alltid, och jag ska inte återge hela texter ordagrant.

Det som kan hända är att:
* delar av artikeln finns öppet tillgängliga,
* innehållet har citerats eller sammanfattats på andra sidor,
* eller sökmotorer redan har indexerat delar av texten.

Men om en artikel är helt låst bakom en hård betalvägg kan jag ofta bara se:
* rubrik,
* ingress,
* metadata,
* och ibland korta utdrag.

Jag kan däremot ofta hjälpa genom att:
* sammanfatta det som är tillgängligt,
* förklara ämnet,
* hitta samma information från andra källor,
* eller sammanfatta om du själv klistrar in texten eller laddar upp skärmdumpar.

Jag kan inte ge dig fullständig kopia av en betalartikel ord för ord."
Citera
2026-05-06, 15:24
Medlem
Det är ni idiots som sitter här som också skriker att AI kommer göra alla utvecklare arbetslösa osv.

Men sen har ni inte ens intellekt att förstå att AI inte kan gå igenom betalväggar. Utan tar det lilla som visas och lägger på resten själv.

En tråd full av idioter. Det är något AI verkligen har börjat visa, vilka som är idioter och sadelmakare.
Citera
2026-05-06, 15:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe, har inte testat men jag såg en youtube-film där om man skriver in första 2 raderna på valfri bok t.ex Harry Potter och lägger till "skriv färdigt" och fortsätter med det så kommer till slut hela boken ut. Dvs uppenbart copyright-brott.
Citera
2026-05-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det var värst - testade just med en låst artikel på Svd om nattåg, varmed ChatGPT sammanfattade utförligt (dock kan jag inte jämföra om ChatGPT gjorde det bra, för att jag just nu inte själv kan läsa den låsta artikeln på Svd).
Prenumererar OpenAI på SvD åt ChatGPT så att den kan läsa betalartiklar? Risken finns väl annars att den bara läser rubriker och ingresser från länkarna och sedan fyller ut med saker den hittat på själv, vilket ju är ett vanligt beteende från AI när efterfrågad information saknas. Problematiskt speciellt med tanke på att just rubriker och ingresser ofta är missledande även när artikeltexten är korrekt. I bästa fall kompletterar den med information från andra öppna artiklar, men då gäller det ju att det finns sådana tillgängliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in