2026-05-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shafty
Yes, ni läste det rätt. Det här kommer låta riktigt konstigt men jag har inte borstat tänderna på särket över 10-13 år.

Det hela började väl med lathet under en period i livet jag var så deprimerand att jag knappt orkade resa mig upp ur sängen.

Ni kanske kommer tro att jag har en riktigt dålig andedräkt och tänder gula som en Lamborghini men det är verkligen är långt ifrån det.

Varje brud jag haft i mitt liv vet att jag inte borstar tänderna, det räcker med att dem sover hos mig några gånger innan dem märker det. I början är reaktion kanske inte den bästa fast när dem väl inser att jag varken har gula tänder eller dålig andedräkt blir dom mer fascinerande.

Varje gång jag går till tandläkaren brukar dem altid ge mig komplikationer på hur bra tänder jag har och dom frågar hur jag lyckats ALDRIG ha problem med mina tänder under hela mitt liv.

Självklart ljuger jag till tandläkaren och säger att jag borstar 2 gånger om dagen i rädsla av att dem kommer skriva någon kommentar i nått system typ: nästa gång den här jäveln kommer in tryck ut han på varje krona som går.

Det som jag tycker är intressant är att nästan alla mina vänner som borstar tänderna har hål eller haft haft problem med tänderna. Så hur kommer det sig att jag som inte gör det haft perfekt tandhälsa?

Min teori är att tandborstning är en kapitalistisk scam som ingen vågar säga emot, vem vågar egentligen erkänna öppet om att man inte borstar tänderna? Hade jag sagt det öppet känns det som att folk hade blivit äcklade vilket är förståeligt då dem flesta inte kan tänka utan bara följer råd som får utan att faktiskt tänka efter. Tandläkare skapar jobb & pengar, tandkräm skapar jobb & pengar och tandborstar skapar jobb & pengar. Man kan inte säga att läkar industrien altid är ärliga, speciellt med saker som oxy epidemien i USA där läkare blir mutade att hålla käften. Nu när tandborstning är så normaliserat skulle ingen varken tänka tanken eller kunna skaffa frivilliga kandidater som ställer upp och vill testa.

Jag kanske inte blir ekonomiskt oberoende på att spara en tandborste & tandkräm men tid är iallafall något jag sparar & då jag har perfekt tandhälsa kommer jag att fortsätta tills jag märker att det gör mer skada än nytta.

Det räcker med att vänta typ 1 månad, och sedan borsta tänderna för att begripa att det är fördelaktigt.
Citera
2026-05-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Känner också till flera som sköljer käften med klorin regelbundet. Inte ett hål har dom, så effektivt är det. Rökning är bra för lungorna om man drar djupa bloss så lungorna motioneras.
Cool story bro. Själv rensar jag tankarna med en revolver i tinningen.
Citera
2026-05-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det har jag provat ja. Förstår vad det handlar om, och varför det är så viktigt för vissa att skrämma bort folk från det destillerade, genom att hävda att 99,99% rent vatten blir livsfarligt, för att vatten får tydligen inte bli för rent, för då blir det livsfarligt lol.
Om man tar destillerat vatten och adderar flour , klor, arsenik och medicinrester som folk har kissat ut, för att sen pumpa in vattnet till hushållen... Där mina vänner hittar ni det nyttiga vattnet som inte är för rent så att det blir farligt.

Det är inte renheten som är problemet, det är avjoniseringen.
Citera
2026-05-08, 10:06
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Det är inte renheten som är problemet, det är avjoniseringen.

Jag skulle säga ph-värde är det som blir skadligt för tänder.
Efter man ätit eller druckit nått som har lågt ph så tar det typ 2 timmar innan munnen har återställt munnens ph.
Destillerat vatten har neutralt pH vilket återställer munnens ph-värde direkt, och på den neutrala nivån av ph så får trollen dvs stygga bakterier, problem att existera.

Dricker man destillerat så attackerar det all sten och löser upp det, i mun, och plack i ådror till och med. Detta känns omedelbart, för oss som vågar destillera trots alla varningar om hur farligt rent vatten är.

Jag tror vi menar samma sak. Av jonisering = sänka pH.

Jag rekommenderar att man tänker själv istället, för det är långt ifrån logiskt att så många repeterar att destillerat vatten skulle vara skadligt för att reningen är för effektiv för att spara mineraler i vattnet.
Senast redigerad av KungPungPat 2026-05-08 kl. 10:10.
Citera
2026-05-08, 10:13
Medlem
om man dricker mycket sprit och undviker socker så behöver man ju bara borsta tänderna om det fastnat skit på eller mellan dessa.

för mig är känslan i munnen dock bäst efter att ha borstat tänderna med en bra tandkräm.
Citera
2026-05-09, 08:24
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Min sambo har inte borstat tänderna på 30år. Hans munhälsa är inte som du beskriver.

Tvärtom är så gott som alla tänder ruttna och döda. Det ger komplikationer med spänningar i nacke och huvud och andra potentiellt livshotande infektioner.
Naturligtvis kan han inte äta något som är för hårt heller vilket är det mesta.

Jag har alltid undrat om hur människor som har en partner med ruttna tänder fixar att vara med den. Klarar man att virvla runt med tungan bland ruttna tänder, eller struntar men i kyssas. När man ligger med varandra, hur är det att titta in i en rutten käft, eller tittar man bort?
Citera
2026-05-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag har alltid undrat om hur människor som har en partner med ruttna tänder fixar att vara med den. Klarar man att virvla runt med tungan bland ruttna tänder, eller struntar men i kyssas. När man ligger med varandra, hur är det att titta in i en rutten käft, eller tittar man bort?

Jag har aldrig varit förtjust i att ha tungan i någon annans mun så för mig är det strunt samma. Är man snygg i övrigt så väger det upp.
Citera
2026-05-09, 11:06
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag har läst att snus har ett annat PH-värde än munnen och att det skapar en miljö som karies inte kan leva i. Vet anekdotiskt att många som slutar snusa får tandproblem.

Jag har snusat mkt i mitt liv, men också rökt i många år utan snus pga. att ha bott mkt utomlands. Borstar sällan tänderna och har aldrig haft hål eller dålig munhälsa.

Har snusat många år men också alltid borstat tänderna minst två gånger per dag, oftast tre.

Aldrig haft hål eller andra problem och min premie hos folktandvården ligger på lägsta belopp.

Ni som hävdar att ni inte borstar tänderna och har en andedräkt som doftar himmel, hur hanterar ni plack och tandsten? Eller har ni någon magisk tandsten som bleker tänderna istället för att mörkna?
Citera
2026-05-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Har snusat många år men också alltid borstat tänderna minst två gånger per dag, oftast tre.

Aldrig haft hål eller andra problem och min premie hos folktandvården ligger på lägsta belopp.

Ni som hävdar att ni inte borstar tänderna och har en andedräkt som doftar himmel, hur hanterar ni plack och tandsten? Eller har ni någon magisk tandsten som bleker tänderna istället för att mörkna?
Borstar ju nån gång ibland. Har aldrig haft nån anmärkning om andedräkt. Vad är tandsten? Får man det av att borsta för ofta? Mörkna? Låter inte bra.
Citera
2026-05-11, 06:59
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Jag blandar inte alls ihop fluor och fluorid. Jag har en liten mängd naturligt förekommande fluor i mitt brunnsvatten.

Du borstar tänderna med fluorid, som är huvudingrediensen i insektsgift och en restprodukt från aluminiumindustrin. Googla "sodium fluoride insecticide" innan du borstar nästa gång.

Det finns gott om peer reviewed studier som bevisat att fluorid signifikant sänker IQ flera snäpp i en population.

Du blandade visst ihop dem.

Nej det finns inte gott om sådana studier. Peer reviwed säger inte ett skit. Finns inga cocrane eller metastudier som stödjer det du påstår
Citera
2026-05-11, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Du blandade visst ihop dem.

Nej det finns inte gott om sådana studier. Peer reviwed säger inte ett skit. Finns inga cocrane eller metastudier som stödjer det du påstår
Jadu, vad kan man säga. Du låter rätt fluoriderad. Lycka till med det!
Citera
2026-05-12, 21:39
Medlem
horses avatar
Citat:
Borstar ju nån gång ibland. Har aldrig haft nån anmärkning om andedräkt. Vad är tandsten? Får man det av att borsta för ofta? Mörkna? Låter inte bra.

100% troll.

Eller så är du helt efterbliven.

Google tandsten, eventuellt sök till Komvux och gå klart grundskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in