2026-05-07, 11:48
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shafty
Yes, ni läste det rätt. Det här kommer låta riktigt konstigt men jag har inte borstat tänderna på särket över 10-13 år.

Det hela började väl med lathet under en period i livet jag var så deprimerand att jag knappt orkade resa mig upp ur sängen.

Ni kanske kommer tro att jag har en riktigt dålig andedräkt och tänder gula som en Lamborghini men det är verkligen är långt ifrån det.

Varje brud jag haft i mitt liv vet att jag inte borstar tänderna, det räcker med att dem sover hos mig några gånger innan dem märker det. I början är reaktion kanske inte den bästa fast när dem väl inser att jag varken har gula tänder eller dålig andedräkt blir dom mer fascinerande.

Varje gång jag går till tandläkaren brukar dem altid ge mig komplikationer på hur bra tänder jag har och dom frågar hur jag lyckats ALDRIG ha problem med mina tänder under hela mitt liv.

Självklart ljuger jag till tandläkaren och säger att jag borstar 2 gånger om dagen i rädsla av att dem kommer skriva någon kommentar i nått system typ: nästa gång den här jäveln kommer in tryck ut han på varje krona som går.

Det som jag tycker är intressant är att nästan alla mina vänner som borstar tänderna har hål eller haft haft problem med tänderna. Så hur kommer det sig att jag som inte gör det haft perfekt tandhälsa?

Min teori är att tandborstning är en kapitalistisk scam som ingen vågar säga emot, vem vågar egentligen erkänna öppet om att man inte borstar tänderna? Hade jag sagt det öppet känns det som att folk hade blivit äcklade vilket är förståeligt då dem flesta inte kan tänka utan bara följer råd som får utan att faktiskt tänka efter. Tandläkare skapar jobb & pengar, tandkräm skapar jobb & pengar och tandborstar skapar jobb & pengar. Man kan inte säga att läkar industrien altid är ärliga, speciellt med saker som oxy epidemien i USA där läkare blir mutade att hålla käften. Nu när tandborstning är så normaliserat skulle ingen varken tänka tanken eller kunna skaffa frivilliga kandidater som ställer upp och vill testa.

Jag kanske inte blir ekonomiskt oberoende på att spara en tandborste & tandkräm men tid är iallafall något jag sparar & då jag har perfekt tandhälsa kommer jag att fortsätta tills jag märker att det gör mer skada än nytta.

Det har med dryck och matvanor , samt livsvanor att göra. Om du dricker coke cola hela dagarna så lagras socker i dom vilket är karies.
Om du dricker destillerat vatten hela dagarna så är det som att du borstar tänderna hela dagarna.
Om du äter och dricker sen låter tänderna vara ifred i typ två timmar så har munnen fixat ph-värdet i munnen, och du slipper karies även då.
Citera
2026-05-07, 12:01
Medlem
Skulle ändå rekommendera dig bakteriedödande munvatten t.ex Klorhexidin på Apoteket, för du känner inte själv din andedräkt och folk är för snälla för att påpeka, men du förpestar säkerligen omgivningen.
Citera
2026-05-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det har med dryck och matvanor , samt livsvanor att göra. Om du dricker coke cola hela dagarna så lagras socker i dom vilket är karies.
Om du dricker destillerat vatten hela dagarna så är det som att du borstar tänderna hela dagarna.
Om du äter och dricker sen låter tänderna vara ifred i typ två timmar så har munnen fixat ph-värdet i munnen, och du slipper karies även då.

Prova du att dricka destvatten. Det är avjoniserat & därför ganska aggressivt…
Citera
2026-05-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Du blandar ihop fluor och fluorid. Fluor som gas är giftigt, men i tandkräm används fluorid i små mängder som stärker emaljen. Samma princip som med syre, vi behöver O₂ för att leva, men O₃ (ozon) är skadligt. Formen och dosen avgör.

Dessutom är “finns i råttgift” inget bra argument – ett klassiskt exempel är warfarin (Waran), som används både som råttgift och som blodförtunnande läkemedel i sjukvården. Samma ämne, helt olika användning beroende på dos och sammanhang.
Jag blandar inte alls ihop fluor och fluorid. Jag har en liten mängd naturligt förekommande fluor i mitt brunnsvatten.

Du borstar tänderna med fluorid, som är huvudingrediensen i insektsgift och en restprodukt från aluminiumindustrin. Googla "sodium fluoride insecticide" innan du borstar nästa gång.

Det finns gott om peer reviewed studier som bevisat att fluorid signifikant sänker IQ flera snäpp i en population.
Citera
2026-05-07, 13:41
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Prova du att dricka destvatten. Det är avjoniserat & därför ganska aggressivt…

Det har jag provat ja. Förstår vad det handlar om, och varför det är så viktigt för vissa att skrämma bort folk från det destillerade, genom att hävda att 99,99% rent vatten blir livsfarligt, för att vatten får tydligen inte bli för rent, för då blir det livsfarligt lol.
Om man tar destillerat vatten och adderar flour , klor, arsenik och medicinrester som folk har kissat ut, för att sen pumpa in vattnet till hushållen... Där mina vänner hittar ni det nyttiga vattnet som inte är för rent så att det blir farligt.
Citera
2026-05-07, 14:41
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Jag är med dig. Det är bullshit och jag borstar sällan tänderna, har inte kännt eller sett någon skillnad. Mina tänder är okej. Dock använder jag plackers dagligen för jag tror det är mer skadligt att ha kolhydrater fastnat mellan tänderna än att inte borsta dom alls. Sedan är det naturligt att tänderna är lite lite gula, inget konstigt med det.

Dessutom är det en scam att vi måste dra ut visdomständerna med. Låt dom vara.
Citera
2026-05-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vilka "komplikationer" är det?

Oj insåg att jag skrivit fel, menar komplimanger
Citera
2026-05-07, 16:36
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Jag har läst att snus har ett annat PH-värde än munnen och att det skapar en miljö som karies inte kan leva i. Vet anekdotiskt att många som slutar snusa får tandproblem.

Jag har snusat mkt i mitt liv, men också rökt i många år utan snus pga. att ha bott mkt utomlands. Borstar sällan tänderna och har aldrig haft hål eller dålig munhälsa.

Känner också till flera som sköljer käften med klorin regelbundet. Inte ett hål har dom, så effektivt är det. Rökning är bra för lungorna om man drar djupa bloss så lungorna motioneras.
Citera
2026-05-07, 18:21
Medlem
Vi som var barn på 60-talet fick våra tänder söderborrade
och sedan fyllda med amalgam.
Tyska tandläkare fanns det gott om.
Nu ramlar amalgamet bort och återstoden av tänderna spricker.
En jävla tur att den nya tandvårdsreformen kom.
Nu kan man laga sina tänder till överkomlig kostnad
Citera
2026-05-07, 18:45
Medlem
exoticspices avatar
Många fokuserar enbart på tänderna och glömmer bort en av de största källorna till bakterier i munnen. Tungan!

Tungans sträva yta är en perfekt grogrund för bakterier som orsakar dålig andedräkt.

Borstning av tungan ger inte bara en fräschare andedräkt, utan minskar även den totala mängden bakterier i munnen.
Citera
2026-05-07, 20:34
Medlem
Telepatisks avatar
Vissa personer har en bra genetik för det där och får helt enkelt inte karies och inte heller tandsten. Men det är gissningsvis en väldigt liten del av befolkningen. Sen så tror jag att om man inte åt något socker alls så skulle man nog kanske inte behöva borsta tänderna, men det vore ju i princip omöjligt.
Citera
2026-05-07, 21:20
Medlem
Till er som inte borstar tänderna men ändå har bra tandhälsa: snusar ni? Min erfarenhet är att snuset skyddar tänderna och håller det fräschare där inne, men vet inte om det finns nån större empiri som styrker det.

Angående fluor så är det väl så att svenska barn fick märkbart mycket färre hål efter att man började tillsätta det. Finns väl massa forskning på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in