2026-05-06, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Låter som ett intressant forskningsprojekt att lista ut hur det hänger ihop – du kanske kan bidra till en vetenskaplig revolution på området? Karies orsakas av vissa bakterier – utan sådana får man inga hål i tänderna, men eftersom de är väldigt vanligt förekommande är det inte så realistiskt att undvika dem. Ditt extrema icke-tandborstande kanske har skapat en så bra miljö för någon konkurrentbakterie att kariesbakterierna blivit utkonkurrerade?
Jag har läst att snus har ett annat PH-värde än munnen och att det skapar en miljö som karies inte kan leva i. Vet anekdotiskt att många som slutar snusa får tandproblem.

Jag har snusat mkt i mitt liv, men också rökt i många år utan snus pga. att ha bott mkt utomlands. Borstar sällan tänderna och har aldrig haft hål eller dålig munhälsa.
Citera
2026-05-06, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, det är en scam från Big Tandkräm.

Jag borstar tänderna en gång i veckan max. Om ens det. Har aldrig i mitt liv haft ett hål eller problem med munhälsan.

Får också komplimanger av tandläkaren sist jag var där för 20 år sen.

Fluor är ju som bekant ett nervgift och själva huvudingrediensen i råttgift. Inget vidare att ha i munnen.

Man kan gurgla utspädd väteperoxid om man vill ha en deep clean.

Men jag ser det som att droppen urholkar stenen. Att slipa ner emaljen med en borste två ggr om dagen är som att be om problem.

Har heller inte dålig andedräkt eller gula tänder.

Äter ofta socker innan läggdags. No problem.

Intressant aldrig tänkt på det fören du sade det nu, borstning med flour tandkräm troligtvis gör dina tänder mer skada alltså bryter ner emaljen.
Jag har aldrig varit en flitig tand borstare i livet och jag har 0 hål.
Alla de som verkar borsta mycket verkar ha mera hål, så verkar det som.

Dock tror jag inte de dåligt att borsta tänderna så som jag gör med en natur tandborste och kokosolja.
Jag borstar oftast bara några sekunder bara, lite snabbt bara.
Citera
2026-05-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
Intressant aldrig tänkt på det fören du sade det nu, borstning med flour tandkräm troligtvis gör dina tänder mer skada alltså bryter ner emaljen.
Jag har aldrig varit en flitig tand borstare i livet och jag har 0 hål.
Alla de som verkar borsta mycket verkar ha mera hål, så verkar det som.

Dock tror jag inte de dåligt att borsta tänderna så som jag gör med en natur tandborste och kokosolja.
Jag borstar oftast bara några sekunder bara, lite snabbt bara.
Samma här. Låter som du hittat nåt som funkar. Man kan göra egen med bikarbonat, salt och kokosolja också. Men jag tycker de flourfria tandkrämerna ofta är helt okej. Borstar som sagt inte så ofta, bara om jag känner att de har en beläggning och jag råkar duscha samtidigt..

Ja flour är en scam. Googla "sodium flouride insecticide". Det är verkligen ett gift.

Finns dessutom ganska många peer reviewed studies nu som alla bevisar att om man tillsätter flour i vattnet, som de ofta gör i många andra länder, så sänks IQ-nivån signifikant i populationen jämfört med där de inte tillsätter det. Flour gör dig dum, trög och kalcifierar din tallkottskörtel.
Citera
2026-05-06, 08:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Fluor är ju som bekant ett nervgift och själva huvudingrediensen i råttgift. Inget vidare att ha i munnen.

Nja, nu är det ju inte FLUOR i tandkräm och tandskölj, utan FLUORID, ett annat och ofarligt ämne. Men många gör samma feltänk som du.

Citat:
Äter ofta socker innan läggdags. No problem.

Grattis. Du kan köra på det tills du fyller 40, 50. Sen blir det tandbrygga för tänderna mår väldigt dåligt av det där.

Du kan ha vunnit i ett genetiskt lotteri och fått extra starka tänder, men förr eller senare kommer verkligheten ikapp.
Citera
2026-05-06, 08:10
Medlem
Citat:
Samma här. Låter som du hittat nåt som funkar. Man kan göra egen med bikarbonat, salt och kokosolja också. Men jag tycker de flourfria tandkrämerna ofta är helt okej. Borstar som sagt inte så ofta, bara om jag känner att de har en beläggning och jag råkar duscha samtidigt..

Ja flour är en scam. Googla "sodium flouride insecticide". Det är verkligen ett gift.

Finns dessutom ganska många peer reviewed studies nu som alla bevisar att om man tillsätter flour i vattnet, som de ofta gör i många andra länder, så sänks IQ-nivån signifikant i populationen jämfört med där de inte tillsätter det. Flour gör dig dum, trög och kalcifierar din tallkottskörtel.

De tillsätts i väldigt många mediciner också bla vissa antidepressiva o många andra bara att googla också. Väldigt skrämmande och de flesta är ovetandes om det.
Vem vet kanske de tillsätter i smyg i vårt dricksvatten också, skulle inte förvåna mig.
Citera
2026-05-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nja, nu är det ju inte FLUOR i tandkräm och tandskölj, utan FLUORID, ett annat och ofarligt ämne. Men många gör samma feltänk som du.

Grattis. Du kan köra på det tills du fyller 40, 50. Sen blir det tandbrygga för tänderna mår väldigt dåligt av det där.

Du kan ha vunnit i ett genetiskt lotteri och fått extra starka tänder, men förr eller senare kommer verkligheten ikapp.
Det är sodium flouride. Googla "sodium flouride insecticide" om du vågar. Feltänk är dessvärre på din sida, min gode herre.

Jag har passerat 40 och har fortfarande inga hål eller dålig munhälsa. Genetik eller inte, så tror jag att jag hade haft hål om jag gjorde som de som har många hål, dvs. slipa tänderna dag ut och dag in med en borste. Droppen urholkar stenen.

Jag brukar också använda framtänderna som en kabeltång och skala av isoleringen på elkablar med mina starka tänder...
Citera
2026-05-06, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noface-noname
De tillsätts i väldigt många mediciner också bla vissa antidepressiva o många andra bara att googla också. Väldigt skrämmande och de flesta är ovetandes om det.
Vem vet kanske de tillsätter i smyg i vårt dricksvatten också, skulle inte förvåna mig.
Ja det är inte omöjligt. Fast sen smartphonen gjorde inträde så behöver de nog inte dumma ner folk mer.

Vill minnas att jag läst att det inte är lagligt att tillsätta i Sverige. Dock innehåller det mesta av vårt grundvatten mer eller mindre flour. Tror dock inte den fungerar på samma sätt som skiten i tandkräm. Den flouriden är ju det som blir över vid aluminiumtillverkning. Det skulle visst vara ett bra sätt att göra sig av med miljögifterna och samtidigt få betalt.

Det är indeed väldigt skrämmande att så få känner till om flour och dess verkan.
Citera
2026-05-06, 08:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det är sodium flouride. Googla "sodium flouride insecticide" om du vågar. Feltänk är dessvärre på din sida, min gode herre.

Jag har passerat 40 och har fortfarande inga hål eller dålig munhälsa. Genetik eller inte, så tror jag att jag hade haft hål om jag gjorde som de som har många hål, dvs. slipa tänderna dag ut och dag in med en borste. Droppen urholkar stenen.

Jag brukar också använda framtänderna som en kabeltång och skala av isoleringen på elkablar med mina starka tänder...

Säkert att du gör. Låt mig gissa, du vågar inte dricka dricksvatten/kranvatten heller? Då vissa brunnars vatten kan innehålla 0,7% fluorid? Ta på dig din foliehatt!!

NEJ, fluorid i de små mängder som används i tandkräm och munskölj är inte farligt.

Om man klunkar i sig ren, outspädd fluor är det förstås skadligt, det påverkar t ex ben, skelettet.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-05-06 kl. 08:20.
Citera
2026-05-06, 08:17
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Grattis, du vann genetiska lotteriet och drog slutsatsen att tandborstning är en scam. Nobel nästa.
Denna kommentaren förtjänar ett pris. Exakt såhär är det.

Genetiska tandlotteriet. Hade du inte haft genetiskt tandlotteri + den bakterieflora du har i munnen hade det gått åtskogen, men munnen luktar ganska illa eller hur, ja, hur i allsin dar visste jag nu detta?
Citera
2026-05-06, 08:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja det är en konspiration mellan Big Dasspapper och Big Kalsong. Visste du inte det? Du är väl ett sånt får som snyter sig också pga. Big Noseduk
😂
Och förkylningsvirus är en produkt av företagen som tillverkar Nezeril näsdroppar och Kleenex näsdukar samt Vicks produkter!
såklart. Big Sniffles.
Citera
2026-05-06, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shafty
EXAAAKT, precis vad jag menar. Hela della teori startade egentligen när jag var på ett vattenkraftverk när jag var runt 12 år gammal. det var en droppe vatten som hade droppat en gång var 10e sekund i över 15 år som till slut skapat ett stort hål i sten. På samma sätt ser jag tandborstning, att borsta konstant kommer tillslut fila ner tänderna, även om det kanske inte är så mycket att det gör speciellt mycket skada.

Alla som säger att det är konstigt att dem aldrig fått en komplimang av en tandläkare kanske borde se det som bevis på att dem slösar tid & pengar på att borsta tänderna.

Jag brukar också damma otroligt mycket socker, och dricker också läsk när fan jag känner för det, även precis innan jag går & lägger mig.

Tandkräm är gift för tänderna & det blir inte bättre i kombination med att man slipar bort dem.

Förstår att folk tycker det är äckligt, men ni får tro vad fan ni vill, om jag röntgar tänderna varje år & aldrig haft problem ser jag verkligen inte hur det kan vara logiskt att det är dåligt att inte borsta tänderna.

Frågan du borde ställa dig varför du går till tandläkaren?
De gör ofta någon form av skada på dig varje gång, röntgen är inte ofarligt.

Jag har inte gått på 10år till tandhygienist eller tandläkare och planerar inte att gå i framtiden heller.
Citera
2026-05-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Säkert att du gör. Låt mig gissa, du vågar inte dricka dricksvatten/kranvatten heller? Då det kan innehålla 0,7% fluorid? Ta på dig din foliehatt!!

NEJ, fluorid i de små mängder som används i tandkräm och munskölj är inte farligt.

Om man klunkar i sig ren, outspädd fluor är det förstås skadligt, det påverkar t ex ben, skelettet.
Hehe, du låter rätt flouriderad, och det är nog inget någon kan hjälpa dig med längre. Läs studierna om flourens effekt på IQ, förutsatt att du fortfarande har läsförståelse. De är ganska många faktiskt.

Jag dricker visst kranvatten, från min egna brunn. Det innehåller en liten mängd flour.

I många länder står det på tandkrämen att man ska uppsöka sjukhus om man råkat svälja den. På våra står det ofta att barn absolut inte ska svälja.

Om du nu vet att det påverkar ben och skelett, varför tror du att det skulle vara bra för dina tänder? Har du provat att tänka själv någon gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in