Citat:
Påståendet att vår lagstiftning och domstolarnas tillämpning står i strid med konventionen och EU-stadgan. Har du något stöd för din tolkning, exempelvis i praxis eller doktrin? Jag kan nämligen inte utläsa det du påstår direkt av konventionstexterna, om man inte börjar göra långtgående tolkningar av begrepp som "proportionalitet" (vilket är dömt att misslyckas, sådana är vaga av en anledning). Du kan förstås välja att göra en radikal tolkning, men om du inte får något gehör för den i rätten, är den knappast särskilt juridisk gångbar.
Det har säkerligen inte prövats i EU-domstol, för i sådana fall skulle vår praxis se annorlunda ut idag. Proportionalitet har ju med konsekvenserna av det utdömda straffet att göra, och varierar därför oundvikligen från fall till fall, därför kräver lagföringen individuell prövning, från fall till fall - något som inte sker i Sverige eftersom allt/processen sker så systematiskt, och på rutin. Alla är och ska såklart vara "lika inför lagen", men varje fall och omständighet har unika parametrar som måste bejakas.
Är det rimligt, anser du, att jag - som enbart brukat CBD, en icke narkotikaklassad, och mombsbelagd produkt, ska åtalas och dömas på samma villkor som Katja Nyberg, exempelvis? Dessutom har proportionerna av påföljderna att göra med individens livsomständigheter. Katja bor exempelvis i storstan, hon kan ta sig runt enkelt, kollektivtrafik och affärer finns på nära håll. Jag bor ute i skogen, närmsta stad är 2 mil bort. Jag är helt isolerad för att man drog mitt körkort och kan inte längre arbeta, inhandla livsmedel, eller fungera som medborgare, jag var även beroende av körkortet i mitt arbete.
Jag var dömd på förhand, när jag vandrade in i Tingsrättsalen, ingenting jag sade där hade kunnat förändra utfallet någonting. Däremot fick jag lägre dagsböter, då jag förlorat jobbet mellan ingripandet och rättegången... så bara där kan man ha att "vinna" på att inte gå med på strafföreläggande, ändå. Ingenting jag framförde till Transportstyrelsen hjälpte heller. Jag har ju faktiskt inte ens använt narkotika, men döms ändå för narkotikabrott - hur ska det ens kunna vara möjligt i en "rättsstat"? Men deras beslut att dra mitt körkort var avhängande på hur domstolen dömde, och de dömde mig som skyldig - för sådan är praxis, vid minsta lilla förekomst (eftersom instrumenten är så exakta, man förgasar medborgares blod, med en "spektrometer", som på atom/molekylnivå utläser beståndsdelarna i det..).
I min överklagan menade jag hursomhelst att konventionen/rättigheterna kränkts (i just mitt fall) genom att:
- Artikel 6 EKMR (rätt till rättvis rättegång) har åsidosatts på flera punkter (som jag kan skriva ut, om du vill)
- Artikel 8 EKMR (skydd för privat- och familjeliv) har kränkts genom oproportionerligt ingrepp (jag har förlorat väldigt mycket p.g.a. detta, jobb, socialt liv, körkort, etc). EKMR artikel 8 kräver proportionalitetsprövning (som måste ske med hänsyn till rådande omständigheter), i själva verket innebär domen multipel (femfaldig) bestraffning.
- Man kan argumentera för att rättsprocessen även utgjort ett brott mott Artikel 13 EKMR (rätt till ett effektivt rättsmedel), då nekat tillförordnande av försvarare förhindrat mig (och många andra) från att effektivt utmana bevisningen (man säger å ena sidan att åtalspunkterna inte är allvarliga nog för att ge rätt till offentlig försvarare, å andra sidan kan konsekvenserna ändå ödelägga ett människoliv).
Citat:
HD hade ju lyft ut rattfylleriet och prövade endast det. Rättsfallet heter ju rent av Drograttfylleriet i Fyledalen, så nog är det prejudicerande för rattfylleri alltid. Men nej, någon ny mark inom det vi diskuterar nu är det väl inte fråga om, mer ett förtydligande av rådande rättsläge. Det talar också emot att du skulle beviljas pt, givet att rättsläget enligt HD verkar vara klart.
Fallet handlar om Grovt drograttfylleri - individen målet handlar om körde runt och vinglade över vägbanorna, försökte efter möte med polis fly från polisen, i en troligen stulen skåpbil (p.g.a åtalet "stöld" och "häleri") med övermålade lyktor och regplåt, att efter ha kört över spikmatta behöva prejas av vägen, 18 år, med ecstasy i blodet han påstått sig tagit 3 dagar innan, det är inte relevant överhuvudtaget för vad denna tråd handlar om.
"Huvudfrågan i målet gäller om det för ansvar för grovt rattfylleri på grund av påtaglig fara för trafiksäkerheten krävs att trafikfaran beror på drogpåverkan. Högsta domstolen klargör att det inte krävs att ett sådant orsakssamband prövas." (källa: https://www.domstol.se/nyheter/2025/03/grovt-drograttfylleri-vid-fara-for-trafiksakerheten/)Så att den domen tas upp här är helt orimligt. Den säger bara att det inte behöver finnas något samband mellan Grovt rattfylleri (påtaglig fara för trafiksäkerheten) och drogpåverkan (no shit sherlock) klart man kan utgöra fara för trafiksäkerhet, vara grovt rattfull, utan att vara drogpåverkad, och vice versa - därför behöver man inte pröva orsakssambandet, anser HD (av någon anledning, det är ju relevant, kan jag tycka - men orsakssambandet är väl kanske givet, eller irrelevant - i fall som detta >.<). Men det råden en stor begreppsförvirring, bara man går in på länken ovan, i rubriken står det Grovt drograttfylleri, men i domtexterna bara grovt rattfylleri på de flesta ställena. Kan ju vara värt att utreda orsakssamband ändå kanske?? Och precisera, för tydlighetens skull... Ibland undrar man ju hur de tänker. Domen har iaf inget i denna tråd att göra, då den dels handlar om Grovt drograttfylleri, och har med MDMA att göra, inte THC/cannabis (som är helt olika droger, med olika halveringstider i kroppen).
Senast redigerad av FredochFrid 2026-05-07 kl. 01:44.
Senast redigerad av FredochFrid 2026-05-07 kl. 01:44.