2026-05-05, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Tack för dina ord. Som tur är så har jag en fin familj och underbara drogfria vänner att falla tillbaka på. Jag har redan fått en tid bokad i Tingsrätten, i slutet av Maj eftersom jag inte erkände drog-rattfyllan, då det lät så jävla brutalt just då, i mina öron iaf.
hade du erkännt kanske kanske du fått strafföreläggande istället för huvudförhandling där allt spelas in och dokumenteras, fribiljett till lexbase och krimfup.
Citera
2026-05-06, 00:38
Medlem
50 timmar samhällstjänst på ortens Röda Korset loppis.
20k i böter, 10 för rättegångskostnader.
Bye bye körkort.

Bara en gissning av vad jag tror mig komma ihåg från kompisar som gjort liknande.
Så kanske inte stämmer alls.
Citera
2026-05-06, 03:51
Avstängd
Citat:
Hej på er!

Kort summerat så blev jag stoppad av narkotikaspanare för ungefär 5 veckor sedan. Dom ansåg att jag körde på ett avvikande sätt, vilket jag absolut inte köper. Jag höll hastigheten, blinkade vid rätt tillfälle, det var absolut inget fel på mitt körsätt, men dom behövde väl en anledning att stoppa mig helt enkelt. Nu har blodprovet kommit, som påvisar höga halter av THC i blodet (0,0025ug/g), vilket i sin tur har lett att jag står åtalad för drog-rattfylla. I samband med detta så gjordes även en husrannsakan där de fann ca 3-5 gram hasch. Och jag har aldrig sålt till någon, utan jag röker i min ensamhet när jag sagt hejdå till mina vänner/aktiviteter.

När man googlar så blir man ju livrädd, då jag eventuellt kan få upp till 2 månaders fängelse. Stämmer verkligen detta? Jag röker på kvällarna, innan jag ska lägga mig, that's it. Jag är runt 40 år, aldrig haft några problem med rättvisan förutom en fortkörningsbot från 2014. Jag är en "skötsam" samhällsmedborgare, med en gedigen akademisk bakgrund. Sen förstår jag att jag har brutit mot lagen, inget snack om saken, och jag har heller ingen självömkan kring det hela. Men dom tjänar fan noll på att sparka undan fötterna för mig. Ge mig lite dagsböter, regelbundna drog-tester om de känner för det, men fängelse kan det väl ändå inte vara snack om?

Vad tror vi?

Du kommer typ få samhällstjänst, möten, lite böter och pissa för att behålla körkortet. Säg att du behöver ditt körkort för ditt jobb så går dom med på de om du pissar och träffar någon soc tant. Bara ljug och spela med.

Edit. Det enda sättet att få fängelse för en sån här grej är om det upprepas många gånger på kort tid eller att du helt skiter i att gå på samhällstjänst, möten etc.
Citera
2026-05-06, 04:16
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Fotboja låter ju också sådär, till vilken nytta har det? Så jag inte lämnar landet, eller vilken funktion fyller en sådan? Samhällstjänst dock hade varit horribelt, då jag har ett bra jobb med personalansvar. Om samhällstjänst skulle bli aktuellt, är det något man kan betala sig fri från isf?

Ska väl addera. Om man blir dömd till samhällstjänst, är det något man betar av under vanlig arbetstid, eller utanför? Om det är utanför, fine, den kan jag också brösta. Men jag måste dyka upp på mitt jobb helt enkelt.
Fotboja innebär att du åker till jobbet, jobbar, du åker till Ica och handlar. Resten av tiden sitter du hemma. I ditt fall blir det villkorligt eller fotboja eftersom du verkar ha en ordnad tillvaro i övrigt och det är överfullt på alla anstalter. Samhällstjänst görs på din fritid, påverkar inte ditt vanliga jobb. Räkna med några uppbokade lördagar oh söndagar framöver om det blir så.

Körkortet kan du nog glömma 12-24 ,månaders spärrtid för att få lämplighetsintyg. Lämna drogtester ytterligare 12-24 månader för att visa du är lämplig att ha körkort. Allt får du betala själv. Dvs. Inte 300 kr per test utan full kostnad.
Citera
2026-05-06, 07:08
Medlem
Mr.Wolfs avatar
En nyfiken fråga här, jag är helt oerfaren på det här med att röka gräs/hash, har aldrig provat men har vänner som röker då och då.

Vad jag har förstått så är man i stort sett inte påverkad alls dagen efter? Självklart ska man inte köra med droger i kroppen, där tar mitt moraliserande slut.

Det jag är ute efter är att jag är född med ett fel på ryggen som gör att jag får gå på smärtstillande, ingen oxytocin eller så men ändå en receptbelagd smärtstillande, och jag kör ju bil med det i kroppen varje dag, nu fattar jag att det är svårt att svara på men, hur är en "bakfylla" på hash i jämförelse med tex att, som jag gå på smärtstillande?

Det blev jäddra rörigt detta men nån kanske fattar vad jag menar.
Citera
2026-05-06, 08:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klippendorf
hade du erkännt kanske kanske du fått strafföreläggande istället för huvudförhandling där allt spelas in och dokumenteras, fribiljett till lexbase och krimfup.

Du hamnar på lexbase och krimfup och mrkoll även om du tar strafföreläggande.

Om de inte gjort lagarna hårdare borde du undvika fängelse TS oroa dig inte, och ja, Sverige är ett extremt (korkat) land när det gäller narkotikalagstiftningen och framför allt när det gäller drograttfylla för cannabis för du kan pissa positivt i månader efter intag, även om en van rökare inte påverkas mer av röka än om man tar en kaffe.
Citera
2026-05-06, 11:13
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Systemet har fungerat. Du har till slut åkt dit och sitter nu som ett barn och oroar dig för konsekvenserna.

Hade det varit upp till mig skulle du ha åkt in 1-2 år. Ta ansvar för ditt drogande och fronta konsekvenseena. Nästa gång kör du ihjäl nån.

Det är inte ett skit synd om dig. Med lite tur blir du snart själv ihjälkörd av nån som är drogpåverkad.
Du överdriver inte lite nu? Ur säkerhetssynpunkt är det han har gjort motsvarande att dricka en (1) flaska öl och köra några timmar senare. Skillnaden är att det inte finns någon nedre gräns när det gäller THC, så är det mätbart alls, så är det drograttfylla. När det gäller alkohol kan man ju ha 0,1 promille och klara sig, för att det är under gränsvärdet, men motsvarande gäller inte för cannabis.
Citera
2026-05-06, 12:54
Medlem
TS har glömt att nämna att hen har en historik som innefattar,droger, otur och polis. Det kan säkert ha betydelse.
Citera
2026-05-06, 15:54
Medlem
Citat:
[...] Nu har blodprovet kommit, som påvisar höga halter av THC i blodet (0,0025ug/g), vilket i sin tur har lett att jag står åtalad för drog-rattfylla. I samband med detta så gjordes även en husrannsakan där de fann ca 3-5 gram hasch. Och jag har aldrig sålt till någon, utan jag röker i min ensamhet när jag sagt hejdå till mina vänner/aktiviteter.

När man googlar så blir man ju livrädd, då jag eventuellt kan få upp till 2 månaders fängelse. Stämmer verkligen detta? [...]

Drograttfylleri av normalgraden är ett bötesbrott. Straffvärdet ligger på 50 dagsböter. Ett innehav av 5 gram hasch har även det ett straffvärde på 50 dagsböter. Aspererar man ihop dessa brott ("straffrabatten") och dömer till ett gemensamt straff landar vi på 70 dagsböter.

Det kommer således inte bli aktuellt med någon fängelsepåföljd i ditt fall. I vart fall inte utifrån din beskrivning av händelseförloppet. Om du däremot skulle ha kört på ett sätt som inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten, varit avsevärt påverkad vid fordonsstoppet eller om det finns omständigheter som tyder på att narkotikan du innehaft varit avsedd att säljas, hade situationen varit en annan.
Citera
2026-05-06, 16:33
Medlem
FredochFrids avatar
Hej TS,

Jag har nyligen dömts enligt samma rubriceringar du nu står åtalad för. Jag fastnade i en trafikkontroll (i augusti) där 0.00082 ug/g 0,82 ng/ml uppmättes i mitt blod. Skillnaden är väl att jag enbart använt CBD-produkter, och inte åkte på någon husrannsakan.

Du kommer inte behöva oroa dig för något fängelse.

Jag rekommenderar dig att överklaga allt du kan, med en akademisk bakgrund kommer du ha en fördel i förmåga att driva sådana processer. Jag har fått prövningstillstånd och mitt ärende befinner sig nu i hovrätten. Förhoppningsvis kan vi få fram ett prejudikat inom närtid som tar hänsyn till gränsvärden när det kommer till THC och berusning. Sverige är det enda landet i västvärlden som har sådan här blind och vetenskapsfrånvänd lagföring i frågan. I Tyskland har man exempelvis satt det evidensbaserade värdet 3,5 ng/ml THC som ska motsvara 0,2 promille alkohol (samma gräns vi har i Sverige för rattfylleri).

Du får gärna PMa mig här på flashback om du har några undringar, vill bolla funderingar, eller behöver hjälp/input vid framtida överklaganden.
Citera
2026-05-06, 16:40
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Hej på er!

Kort summerat så blev jag stoppad av narkotikaspanare för ungefär 5 veckor sedan. Dom ansåg att jag körde på ett avvikande sätt, vilket jag absolut inte köper. Jag höll hastigheten, blinkade vid rätt tillfälle, det var absolut inget fel på mitt körsätt, men dom behövde väl en anledning att stoppa mig helt enkelt. Nu har blodprovet kommit, som påvisar höga halter av THC i blodet (0,0025ug/g), vilket i sin tur har lett att jag står åtalad för drog-rattfylla. I samband med detta så gjordes även en husrannsakan där de fann ca 3-5 gram hasch. Och jag har aldrig sålt till någon, utan jag röker i min ensamhet när jag sagt hejdå till mina vänner/aktiviteter.

När man googlar så blir man ju livrädd, då jag eventuellt kan få upp till 2 månaders fängelse. Stämmer verkligen detta? Jag röker på kvällarna, innan jag ska lägga mig, that's it. Jag är runt 40 år, aldrig haft några problem med rättvisan förutom en fortkörningsbot från 2014. Jag är en "skötsam" samhällsmedborgare, med en gedigen akademisk bakgrund. Sen förstår jag att jag har brutit mot lagen, inget snack om saken, och jag har heller ingen självömkan kring det hela. Men dom tjänar fan noll på att sparka undan fötterna för mig. Ge mig lite dagsböter, regelbundna drog-tester om de känner för det, men fängelse kan det väl ändå inte vara snack om?

Vad tror vi?

Du låter som du är ett 40 årigt barn. Varför skulle de stoppa dig utan misstanke? Har de koll på dig? Varför då?
Citera
2026-05-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
[...] Förhoppningsvis kan vi få fram ett prejudikat inom närtid som tar hänsyn till gränsvärden när det kommer till THC och berusning. Sverige är det enda landet i västvärlden som har sådan här blind och vetenskapsfrånvänd lagföring i frågan. I Tyskland har man exempelvis satt det evidensbaserade värdet 3,5 ng/ml THC som ska motsvara 0,2 promille alkohol (samma gräns vi har i Sverige för rattfylleri).
[...]

Föga troligt. Rekvisitet i lagen för straffbar nivå är att det ska finnas "något narkotiskt ämne kvar i blodet". Lagstiftaren har alltså bestämt att det ska råda nolltolerans när det gäller narkotika i blodet vid framförande av motordrivna fordon. Det ställs inget krav på berusning. Detta är ingenting HD kan ändra på genom praxis, utan är en fråga för politiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in