2026-05-05, 12:12
Medlem
Min granne efterlämnar massor av skivor. Enligt hans fru är det ca 3000 stenkakor och en del annat.
Dessutom gamla kameror. Vem vill köpa? Eller vad ska jag göra?
Citera
2026-05-05, 12:22
Medlem
Noetlovskijs avatar
Lämna till second hand eller sälj till nischad butik. Finns de som köper stora samlingar från t ex dödsbon, men räkna inte med mycket betalt.

Eller gå igenom allt och plocka ut rariteter och sälj styckvis på Tradera/till butik. Då kanske du får lite mer i alla fall.

https://www.goldenoldies.se/
https://www.nostalgipalatset.com/se/
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-05-05 kl. 12:32.
Citera
2026-05-05, 12:30
Medlem
SodaFointains avatar
Ska få en vinyl spelare idag!
Citera
2026-05-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Min granne efterlämnar massor av skivor. Enligt hans fru är det ca 3000 stenkakor och en del annat.

Det beror ju helt på vad det är på stenkakorna, men generellt så värdet ofta väldigt lågt och även hållbarheten.
Handlade om så lite som 50-100 spelningar innan skivan blev riktigt dålig.
Det behövs speciella nålar för 78 varv, men det finns några som tillverkar det. Sedan fungerade också de yttersta spåren på stenkakor till att slipa till nålen just för den specifika skivan och hoppade man över det spåret, så slets skivan riktigt rejält.
Om det är Opera, så finns det säkert hyfsat med folk som kan vara intresserade.
Citera
2026-05-05, 12:48
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det beror ju helt på vad det är på stenkakorna, men generellt så värdet ofta väldigt lågt och även hållbarheten.
Handlade om så lite som 50-100 spelningar innan skivan blev riktigt dålig.
Det behövs speciella nålar för 78 varv, men det finns några som tillverkar det. Sedan fungerade också de yttersta spåren på stenkakor till att slipa till nålen just för den specifika skivan och hoppade man över det spåret, så slets skivan riktigt rejält.
Om det är Opera, så finns det säkert hyfsat med folk som kan vara intresserade.
Jag har en billig "kinagrammofon" från CDON som spelar vinyl och stenkakor på samma stift, sådana spelare har funnits åtminstone sedan 1950-talet. Sliter möjligen mer på stiftet att spela stenkakor, men inte på skivan.
Skulle även säga att tidig Rock n Roll typ Elvis, Bill Haley mfl. är ganska eftertraktade på stenkaka.
Senast redigerad av HobbyHitler 2026-05-05 kl. 12:52.
Citera
2026-05-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jag har en billig "kinagrammofon" från CDON som spelar vinyl och stenkakor på samma stift, sådana har funnits åtminstone i ett halvsekel. Sliter möjligen mer på stiftet att spela stenkakor, men inte på skivan.

Ja, det är skillnad på dagens nålar och den tidens nålar, samt skivspelare. Har man en riktig gammal trattgramofon med originalnål, så fungerade det så på den tiden att det slets upp direkt om man inte började vid själva ytterspåret för att slipa till och förbereda nålen för själva skivan.
Sedan är det ändå fortfarande inte alls samma ljudkvalite på stenkakor som vinyl, men man får ju se det lite nostalgiska i det hela. Stenkakor är ju inte för folk som vill ha absolut hifi kvalite.
Citera
2026-05-05, 13:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är som med så mycket annat, man får inte mycket om man säljer men vill man köpa så är det svindyrt.
Citera
2026-05-05, 13:23
Medlem
kalkryggars avatar
Du borde faktiskt ta dig tiden att googla skiva för skiva. De flesta är sannolikt inte värda mer än 1 kr/st. Medans det kan finnas en å annan som är värd många tusentals kronor.

Att det också är en samling med så många objekt kan göra det intressant för vissa samlare. Googla också på samlare av stenkakor, vinyl och CD. Kolla med auktionsverk och hör vad de säger.
Citera
2026-05-05, 15:14
Medlem
Citat:
Som flera har sagt är det nog enklast att gå till en skivhandlare för värdering. Vet du vad det rör sig om för genrer på ett ungefär?

Du kan själv kolla upp varje titel på discogs, men det kräver lite kunskap och kan ta mycket tid med en så stor samling. Särskilt om det finns vinyler som tryckts upp i många olika upplagor. Stenkakor är en ganska nischad kategori bland samlare och i regel inte värt supermycket. Samtidigt kan en del gammal blues, tidig pop, femtiotalsjazz och annat vara värt en slant.

En så stor samling hur som helst vara värd en slant, om det inte enbart är gammal tysk schlager, kristna lågbudgetplattor och hammondcovers.
Citera
2026-05-05, 15:44
Medlem
Blandadajentes avatar
Discogs är bra för värdering och försäljning
Citera
2026-05-05, 17:01
Medlem
Kom även ihåg att för att få bra betalt för samlarobjekt måste de vara i perfekt skick.
Citera
2026-05-10, 01:11
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:

Om du inte hittar en köpare kanske du kan skänka dem till svenskt rockarkiv. Bättre än slänga dem tänker jag. Sveriges Radio skänkte för inte så länge sedan 230000 CD skivor till dem.
https://www.svensktrockarkiv.se/sv/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in