2026-05-05, 14:37
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Falsk förhoppning. Som det ser ut nu vinner inte Tidelaget även om L kommer in.

Ok, vilket Sverige vill du ha i framtiden?
Jag försöker fråga genuint för jag kan inte förstå avskyn till att vara emot kriminellt slödder, ursäkta mig.
Citera
2026-05-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Inte en chans. Dom har fastnat i 2018 års tänk med värdegrund, allas lika värde,
human generös flyktingpolitik osv.
SD kommer aldrig kompromissa så mycket att dom släpper in centern.
Ja vi får väl se hur det landar ! Något jag lärt mig i livet är att inte uttrycka sig alltför kategoriskt George
Citera
2026-05-05, 14:41
Medlem
Citat:
Nja, rötäggen i Liberalerna är ju borta till stor del.
Dom så kallade Ullenhagarna.

Resten har ju kammat sej, sträckt upp sej och kan bidra.
Miljöministern tycker jag klarat sej bra. Äkta gås.
Ju mer dom skäller på henne desto mindre bryr hon sej.
Helt enig med dig om Gås feelingen
Citera
2026-05-05, 14:46
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Självklart att taktiken L kör med innebär att det är kört för Tidö.
Omflyttningar inom Tidö hjälper inte när genuina L röster går till S och C.

L vill behålla riksdagsplatser. Det är allt. Men de mister både platserna och hedern.
Vem fan vill stödrösta på hycklare som bara ser till sina egna feta arslen?
Skulle DU rösta på värsta hycklaren?

Nu tänker jag väll främst på Moderaterna som vuxit i landsort men rasat i städerna och där med marginaliserat sig själva till ett ickefrågeparti
Citera
2026-05-05, 14:55
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
I och med att L har gått längre till höger så kommer de att ha ännu svårare att plocka röster från vänsterblocket.
Det är nog sant att om L inte klarar sig kvar så kan inte Tidöpartierna vinna valet, men om L klarar sig kvar genom att bara ta röster från M och SD så förlorar Tidö i alla fall. Det finns därför ingen som helst anledning att stödrösta.
Det bästa vore om L insåg detta och helt enkelt inte ställde upp i riksdagsvalet.
Den stora möjligheten för Tidö är att centern går framåt. Om centern är vågmästare (oavsett om de är med i regering eller inte) finns det en möjlighet att C och V kommer att ryka ihop tillräckligt för att det ska bli nödvändigt med nyval. I ett sånt läge är det nog bra om inte Quisling-liberalerna sitter i riksdagen, för man kan aldrig veta vad de hittar på.

Förstår hur du tänker men det är inte så matematiken ser ut i det här fallet, utan om L klarar sig kvar på stödröster från övriga Tidöpartier så tjänar Tidöblocket ändå minst 2% på detta, om L inte klarar spärren förlorar Tidblocket med samma logik minst 2%.

L kommer inte att svänga tillbaka till vänsterliberalism, de har gjort upp med dessa i partiet och majoriteten av dem har redan flytt till C.
Citera
2026-05-05, 14:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Så S+MP+C är sant om inte L kommer in? Jag kan inte riktigt följa den logiken.

Särskilt illa blir det om L får 3.5% och inte kommer in, detta är ju givetvis bortkastade Höger-röster. Men å andra sidan gör deras omsvängning under galgen att acceptera SD att vi till Höger nu kan tänkas rösta på dem igen och vips så tror jag de har ganska exakt 4.5%. Den procentsats som meningslösa partier alltid når upp till i Sverige.
Citera
2026-05-05, 14:59
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Inte en chans. Dom har fastnat i 2018 års tänk med värdegrund, allas lika värde,
human generös flyktingpolitik osv.
SD kommer aldrig kompromissa så mycket att dom släpper in centern.

Håller med om att det är för tidigt att släppa in C, alldeles för tidigt.

Citat:
Nja, rötäggen i Liberalerna är ju borta till stor del.
Dom så kallade Ullenhagarna.

Resten har ju kammat sej, sträckt upp sej och kan bidra.

Håller även med om detta. L är ett konstruktivt högerliberalt parti idag, det är tämligen uppenbart för oss som följt dem. Finns inte en chans att de börjar spela boll med rödgröna ens om Tidö faller.

Kanske kommer du att stödrösta på L precis som många av oss andra på högersidan? Kommer L över spärren är det match, annars inte.
Citera
2026-05-05, 15:02
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så S+MP+C är sant om inte L kommer in? Jag kan inte riktigt följa den logiken.

Särskilt illa blir det om L får 3.5% och inte kommer in, detta är ju givetvis bortkastade Höger-röster. Men å andra sidan gör deras omsvängning under galgen att acceptera SD att vi till Höger nu kan tänkas rösta på dem igen och vips så tror jag de har ganska exakt 4.5%. Den procentsats som meningslösa partier alltid når upp till i Sverige.

Det är du som inte får ihop logiken. Tidö faller oavsett hur mycket L får om L inte kommer över spärren, jag är dock tämligen övertygad om att L kommer över spärren. Vi är många som fått förtroende för Mohamsson och kommer taktikrösta på L.
Citera
2026-05-05, 15:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Det är du som inte får ihop logiken. Din första mening har du över huvud taget inte förklarat. Det övriga stämmer någorlunda (förutom att Tidö faller oavsett hur mycket L får om L inte kommer över spärren), jag är dock tämligen övertygad om att L kommer över spärren. Vi är många som fått förtroende för Mohamsson och kommer taktikrösta på L.
Då har vi samma åsikt att L klamrar sig kvar tack vare Mohamssons insats förra månaden.

Men det är ju inte så att en Höger-regering faller per automatik, utom om det tillkommer ett alternativ som fördras bättre av riksdagen. Och det kommer inte att hända, S+V+C finns bara inte.
Citera
2026-05-05, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Får du bort L så innebär det inte högerseger per automatik 2030, snarare tvärtom. L har för övrigt gjort en omsvängning och är en positiv kraft idag.

Åtta år samt förhoppningsvis fortsättning även efter 2030, det är att tänka långsiktigt. En röst på L är dessutom en röst på den samlade högern, inte bara på L.

Simona pratar om blågul islam, att islam kan integreras i det svenska samhället. Är liberalerna ens emot moskébyggen?
Citera
2026-05-05, 15:12
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Då har vi samma åsikt att L klamrar sig kvar tack vare Mohamssons insats förra månaden.

Nja, det är ju inte så att en Höger-regering faller per automatik, utom om det tillkommer ett alternativ som fördras bättre av riksdagen. Och det kommer inte att hända, S+V+C finns bara inte.

De rödgröna finns lika mycket nu som de funnits förr pga C.

Spelet är över om L inte kommer över spärren.
Citera
2026-05-05, 15:16
Medlem
JacquesDuquesnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormivattenglas
Simona pratar om blågul islam, att islam kan integreras i det svenska samhället. Är liberalerna ens emot moskébyggen?

Men kamma dig. Inbillar du dig att M är emot moskébyggen? Sverige är en mångkultur, det gamla Sverige försvann redan på mitten av 90-talet. Finns inget annat att göra än att försöka styra upp detta nu och den bästa lösningen är Tidö 2.0. Något annat finns inte. Och något Tidö 2.0 blir det inte om inte L kommer förbi spärren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in