2026-05-04, 20:44
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag ringde henne nyss och vi hade ett bra telefonsamtal. Hon förstår också problemet. Hon sa att hennes mamma nog kan passa barnen oftare när det behövs.

Jättebra att ni kunde ha ett samtal.
Det var nog det absolut bästa att göra av situationen
Citera
2026-05-04, 20:45
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du måste trolla, så jävla dum kan väl ingen som driver företag vara...

Du har inte tagit med Vab i din kalkyl för företagandet alltså?

Du verkar inte vara en strateg av något slag, hur kan du driva företag, tar du dagen som den kommer bara.

Att anställda har/får barn och har rätt att vabba kommer som en total överraskning?

Även om det inte funnits rätt att vabba, så hade mor/far varit tvugna att vara hemma när barnen blir sjuka, har det undgått ditt företagarsinne i alla år?

Att ge någon sparken för att de vabbar, dream on...

Men käften. Det märks väl att du har noll koll på hur det är att driva företag. Ingen kalkylerar för att någon jobbar 25% på ett mindre företag.
Citera
2026-05-04, 20:47
Medlem
Vad är detta för pajasfirma? Tror du man får sparka folk rakt av pga VAB???
Citera
2026-05-04, 20:49
Medlem
Wyrdkins avatar
En VD skulle aldrig bry sig om en arbetare eller tjänsteman som vabbar. Du verkar knappt ha jobbat.
Citera
2026-05-04, 20:52
Medlem
Finns inget TS kan göra åt saken, detta är extremt hårt skyddat i sverige, försöker TS göra något kommer detta slå rakt tillbaka med enorm kraft, sverige har redan svårt med låga barnfödelsetal, en VD som vill gå in o begränsa kommer mest troligt bli kickad från sin tjäns. så välskyddad är vård av barn, om inte annat kommer rättsystemet döma skadestånd om TS ens syfta till att försöka reglera detta att hon inte får denna rätt, mitt råd gör absolut ingenting, det kommer så stenhårt rakt tillbaka.
Citera
2026-05-04, 20:54
Medlem
Har varit i exakt samma dilemma på jobbet.
Jobbar bara med kvinnor.
På mötet sa jag - Att den som anställer en kvinna ska alltså samtidigt acceptera att 9-10ggr per år så ska vi jaga efter vikarier medan era mäns arbetsplats inte har det problemet.
Vem vill då anställa en kvinna. Nu får ni med män vabba varannan gång.

Ok. Den ångrar jag. Alla hatade mig i några månader...
Citera
2026-05-04, 20:56
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Du kommer bli stämd om du sparkar henne.

Måste vara pissjobbigt för henne att känna press från jobbet samtidigt som ekonomin går rakt åt pipan.

Fråga om hon behöver hjälp istället. Det kommer du ha tillbaka i lojalitet.

Har du övervägt att du har för få anställda om allt hänger på henne? Se till att det finns lite redundans.
Vi klarar detta med gemensamma krafter. Det är en liten firma, så varje medarbetare är viktig. Hon började som en hjälpreda men har vuxit i rollen till att bli en centralfigur (hon som alla snackar med). Så jag vill inte gå miste om henne. Vi löser detta.
Citera
2026-05-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Har varit i exakt samma dilemma på jobbet.
Jobbar bara med kvinnor.
På mötet sa jag - Att den som anställer en kvinna ska alltså samtidigt acceptera att 9-10ggr per år så ska vi jaga efter vikarier medan era mäns arbetsplats inte har det problemet.
Vem vill då anställa en kvinna. Nu får ni med män vabba varannan gång.

Ok. Den ångrar jag. Alla hatade mig i några månader...

Beklagar det där med enbart jobba med kvinnor. Låter som stor risk för att det blir en hönsfarm.

Fattar inte problemet. Jag delar vab 50/50 med barnens mor, men jag gissar att en del kvinnor har den rollen eftersom de tagit den från fadern i tidigt skede, genom sin oskrivna överlägsenhet som mödrar.

Är man däremot ensam med barn/barnen så har man inte särskilt mycket att välja på.
Citera
2026-05-04, 21:19
Medlem
Voloteas avatar
Låt henne jobba hemifrån så kommer det vabbas mindre
Citera
2026-05-04, 21:22
Medlem
Running_mans avatar
Ge henne sparken men säg för helvete inte att det beror på all vård-av-barn för då går det åt helvete.

Hitta på vad som helst, ljug ihop en historia om en massa annat.
Citera
2026-05-04, 21:23
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är VD för ett företag. En av mina bästa anställda är en kvinna i 25-årsåldern. Hon har två små barn. Och hon VABar hela tiden. Detta stör rytmen i bolaget.

Hon är jätteduktig. Men så här kan det ju inte fortsätta. Måste jag ge henne sparken? Får jag ens det?
Kräv läkarintyg första dagen och kolla
med frsk om hon lämnar in barnen på frsk.
Om ja,hota med anmäla till FK,
eller att hon säjer upp sig själv.
Citera
2026-05-04, 21:24
Medlem
Du ska inte ange det som skäl iaf när du sparkar henne eftersom hon kan få skadestånd av dig då, VAB har man rätt till.

Det är precis som företagare som säger rakt ut att man får sparken för man blev gravid, dom åker dit på det direkt.

Istället ska du säga hon får sparken pga nåt annat, säg du hittat en med bättre konptens eller nåt och hon måste gå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in