2006-09-11, 19:50
Medlem
ignats avatar
Tjena! jag är en student som gillar billig mat. Jag köpte 8 matförvaringslådor och sedan lagade lasagne och mousakka för att sedan dela upp i portioner och frysa ner dem i frysen.

Då jag behöver lunch i skolan tar jag en sådan, värmer upp i mikron och käkar.

Problemet är att smaken försvinner!! Blir det såhär när man fryser ner käket, eller kan jag göra något för att förhindra detta fenomen?
Citera
2006-09-11, 20:08
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ignat
Tjena! jag är en student som gillar billig mat. Jag köpte 8 matförvaringslådor och sedan lagade lasagne och mousakka för att sedan dela upp i portioner och frysa ner dem i frysen.

Då jag behöver lunch i skolan tar jag en sådan, värmer upp i mikron och käkar.

Problemet är att smaken försvinner!! Blir det såhär när man fryser ner käket, eller kan jag göra något för att förhindra detta fenomen?

Tyvärr så försämras smaken på de rätter du brukar frysa in.
Det man kan göra är att krydda på extra mycket så smakar det en aning bättre när man lagar till det djupfrysta.
Lasagne är väldigt känslig för djupfrysning.
Citera
2006-09-11, 20:25
Medlem
ignats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Tyvärr så försämras smaken på de rätter du brukar frysa in.
Det man kan göra är att krydda på extra mycket så smakar det en aning bättre när man lagar till det djupfrysta.
Lasagne är väldigt känslig för djupfrysning.

Det var då synd som i de helvete... Tips på några kryddor som duger för ditt ändamål?
Citera
2006-09-11, 22:38
Medlem
StigAllans avatar
Det är bara att vräka på de kryddor man gillar.
Svart- vit-chilipeppar.
Testa dig fram genom att vara modigare med kryddorna än du trodde om dig själv.
Det brukar vara en bra början.
Citera
2006-09-11, 22:49
Medlem
ignats avatar
Gjorde spaghetti med köttfärssås idag och innan jag fryste ner lådorna lade jag på svartpeppar, cayaneepppear, örtagårdskrydda, salt och vitpeppar! hoppas det duger, fanns skitmycket smak innan de frystes ned, hoppas det håller!
Citera
2006-09-12, 00:59
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ignat
Gjorde spaghetti med köttfärssås idag och innan jag fryste ner lådorna lade jag på svartpeppar, cayaneepppear, örtagårdskrydda, salt och vitpeppar! hoppas det duger, fanns skitmycket smak innan de frystes ned, hoppas det håller!
Jag lagar också matlådor för att ta med till jobbet. Brukar lägga matlådan i kylen dagen innan för att låta den tina. Tycker lådorna smakar bättre om man värmer dom upptinade än om man värmer dom som djupfrysta, fast det kanske är ren och skär placebo. Värt att testa iaf?

Spaghetti med köttfärssås är en favorit, smakar lika gott om inte godare dagen efter man lagat när den då fått stå och dra sig.
Citera
2006-09-12, 07:38
Medlem
ignats avatar
Haha kanske det, ska testa ditt sätt... Men vad händer när lådan stått och dragit sig en 2-3 veckor :P
Citera
2006-09-12, 09:24
Medlem
zeroz76s avatar
Vet nån varför just lasagne är så känsligt för nedfrysning? Har testat olika varianter av lasagne och de bli skitgoda "färska", men uppvärmda efter frysning så är det inge´ vidare.
Nån mer rätt som är extra känslig för frysning?
Citera
2006-09-12, 16:42
Medlem
Akta dig för att frysa kokt potatis, det blir bara skit. Det går att bra att pressa den. Ett annar tips kan vara att inte ha såser ihop med pasta, ris eller potatis en, för då lär den försvinna......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in