2026-05-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ponerar att du får vara ”diktator för en dag” i Sverige, men du får enbart fatta ett, och endast ett, beslut (som dock är bindande). Vilket beslut skulle vara mest effektivt för att öka tillväxten i Sverige? Det måste vara ”realistiskt”. Tänker något i stilen med ”slopa/sänk/höj arbetsgivaravgiften med XX%”. Sedan följt av en liten motivering till varför just ditt beslut skjutsar Sverige in i högkonjunktur.

Mitt förslag: Sänk reavinstskatten med 10%-enheter. Teori om förslagets effekt: Sverige blir ett attraktivare företagarland, fler företag och arbetstillfällen kommer på sikt att generera mer inkomstskatt än skattebortfallet av 10%-enheters sänkt reavinstskatt. Det blir mer pengar som återinvesteras i samhället. 10%-enheter är en väldigt hög del och det blir många skattekronor som försvinner på kort sikt, men troligtvis inte värre än att det går att genomföra. Alternativt skulle det gå att göra under en 10-årsperiod.

Så, vad skulle du göra om du var ”diktator för en dag” och fick ändra en grej?
Jag hade på stående fot sagt upp alla de 349 i riksdagen, vilket inneburit att jag som ensam diktator kunnat tagit en massa beslut som på en gång fått landet i en helt annan sits än den vi knappt har idag.
Citera
2026-05-04, 23:33
Medlem
folkgemenskaps avatar
Staten bör finansiera och äga en ny generation kärnkraftverk och ett högkapacitetsnät för tunga godstransporter. Detta sänker de fasta kostnaderna för industrin över tid.

Genom att garantera billig, stabil energi (planerbar kraft) skapas en miljö där svensk exportindustri kan konkurrera med energiintensiva produkter utan att drabbas av marknadens volatilitet. Detta är en direkt spegling av hur Vattenfall och SJ användes som verktyg för att bygga svenskt välstånd under 1950- och 60-talen.

Valet att prioritera låg inflation framför full sysselsättning är ett politiskt val för att skydda kapitalägarnas värden på bekostnad av arbetarnas trygghet. I det gamla folkhemmet löste man detta genom den så kallade Rehn-Meidner-modellen, där man kombinerade stram finanspolitik med en aktiv arbetsmarknadspolitik för att flytta folk från olönsamma till lönsamma branscher, utan att de behövde passera arbetslöshet.

Full sysselsättning är den mest effektiva metoden för att bygga ett robust samhälle. Men det kräver att staten återtar rollen som "employer of last resort" (den slutgiltiga arbetsgivaren) och vågar utmana finansmarknadens krav på en ständig reservarmé av arbetslösa för att hålla priserna nere.

När det råder brist på arbetskraft (eftersom alla har jobb) tvingas företagen investera i maskiner och ny teknik för att öka produktionen. Detta driver på den teknologiska utvecklingen. Arbetslöshet fungerar däremot som en bromskloss, då billig arbetskraft gör det "lönsamt" att behålla ineffektiva metoder.
Citera
2026-05-04, 23:42
Medlem
TjackOhejs avatar
Legalisera allt.
Citera
2026-05-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plsdontbanmeagain
Bygga ett supermega fängelse för alla kriminella blattar. Detta hade utöver de uppenbara fördelarna inneburit fler jobb som därmed lett till tillväxt.

Grattis! dagens mest idiotiska förslag.vet du vad det kostar per dygn att hålla nån i fängelse.

Mitt förslag sänkta minimilöner,högre skatter för dom som tjänar bra typ över 50-60.
Borde leda till fler jobb.använd pengarna till att skapa jobb alla som kan ska jobba .arbetslöshet kostar samhället enorma pengar på olika sätt.
Förhoppningsvis så anställs betydligt fler med lägre löner.
Sänkta skatter för fåmansbolag/ småföretagare är även rätt väg att gå
Citera
2026-05-05, 02:09
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Ta i princip bort skatt på el och bränsle.
Bygg kärnkraft 10+ stora reaktorer.
Invandringsstopp och massåtervandring.

Oj, det blev tre.
Citera
2026-05-05, 05:40
Medlem
Laglig, kontrollerad marknad för vissa idag olagliga substanser.
Citera
2026-05-05, 05:55
Avslutad
Vart börjar jag?
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-05 kl. 06:14.
Citera
2026-05-05, 06:23
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nix.
Inget av det.
Du feltolkar mitt förslag.
T.ex ska ingen kunna komma till Sverige och börja med att leva på bidrag.
Okej, men medborgarlön? Varför ska man få något bara för att man är medborgare?
Citera
2026-05-05, 06:27
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Grattis! dagens mest idiotiska förslag.vet du vad det kostar per dygn att hålla nån i fängelse.

Mitt förslag sänkta minimilöner,högre skatter för dom som tjänar bra typ över 50-60.
Borde leda till fler jobb.använd pengarna till att skapa jobb alla som kan ska jobba .arbetslöshet kostar samhället enorma pengar på olika sätt.
Förhoppningsvis så anställs betydligt fler med lägre löner.
Sänkta skatter för fåmansbolag/ småföretagare är även rätt väg att gå
Sverige har inga minimilöner, hittar du någon som vill jobba för 1kr /timme är det inte olagligt.
Idiotförslaget om höjd skatt gör att vården kommer få personalbrist för inte en enda sjuksköterska eller läkare kommer jobba över.
Sänkta skatter för små företag och lägre arbetsgivaravgifter leder till fler jobb.
Citera
2026-05-05, 06:42
Medlem
Om det är tillväxt/person så utvisa alla Somalier. Det hade ökat tillväxten/person.

Om det gäller total tillväxt så hade jag satt igång bygget av 3 kärnkraftverk samt 4 jättefängelser.
Citera
2026-05-05, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Nej, men ett pund är ännu mindre pengar.

Problemet med England är att de har otroligt många människor som hamnar på kronis och sen på gatan där staten måste in och "rädda" hela familjer!

Att bara få folk starta företag utan varken ideer eller kapital är ingen väg till framgång.
Vi har startbidrag och man kan faktiskt starta enskildfirma eller handelsbolag för runt 1000 lappen.
Citera
2026-05-05, 07:00
Medlem
Sänk skatterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här