2026-05-05, 07:05
Medlem
Frågeställningen borde göras om, Frågan borde vara vad Sverige skulle göra för att minska sina utgifter inte öka sina inkomster.

Det kan jämnföras med en familjs ekonomi, dra ner på utgifter eller effektisera kostnader.
Stora kostnader för Sverige
-skola
-sjukvård
-militär
-medlemskostnader, NATO, EU
-Invandring
-Arbetslöshet

Finns säkert andra höga poster?
Men jag vet iaf vilken post jag skulle minska....🙄
Citera
2026-05-05, 07:11
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Lätt som en plätt. Sänk de kriminellt höga skatterna på allt, främst arbete. Drastiskt.
Jag och många fler skulle då börja jobba heltid igen. Jag jobbar för mig själv och familjen, inte för att ansvarslösa lågpresterande människor ska ha det ”bra” på min bekostnad👍
Det här skulle öka välståndet och skatteintäkterna i landet. Försök förklara för en avundsjuk sosse att mindre skatt betyder mer skatt😉
Citera
2026-05-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Enligt V så ska 6timmars arbetsdag öka produktiviteten.

Ett lallarförslag. V som stängde ner fullt fungerande kärnkraft. Kommer säkert bli bra med V framför rodret
Citera
2026-05-05, 08:00
Medlem
AndersPersson99s avatar
Ta bort 1/3 av alla myndigheter och utbildningar. Sänk skatter med motsvarande belopp.
Citera
2026-05-05, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Legalisera cannabis, släpp marknaden fri.

Aldrig rört skiten själv, har inget intresse utav droger. Men tydligen är det extremt eftertraktat på alla socioekonomiska nivåer.

Det börjar med cannabis och sen blir det alltid värre
Kolla lite på utsatta områden i USA. Finns mycket på Youtube
Det blir också vår framtid med droger
Därför ska man ha hårda straff
Vi vill inte ha sånt här. Ut med skiten
Citera
2026-05-05, 08:26
Medlem
INGSOCs avatar
Importera 5 miljoner till från MENA
Citera
2026-05-05, 08:32
Medlem
Nolla all kultur budget. Prova några år och utvärdera om det hade några stora problem
Citera
2026-05-05, 08:35
Medlem
Jag är inne på att privatisera sjukvården.
Däremot kanske det inte förbättrar ekonomin. Men vården kan bli bättre

Jag upplever att man slarvar mer inom sjukvården idag. Kanske pga tidsbrist
Därför är det bra om man kan privatisera och utöka vården
Men det kommer förmodligen fortfarande att krävas höga skatter
Eftersom det privata fortfarande kräver subventioner med hjälp av skatt
Kan tom bli högre skatter
Citera
2026-05-05, 08:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Öka invandringen av arbetsföra personer.

Invandring bidrar till ekonomisk tillväxt genom att föryngra befolkningen, öka arbetskraftsutbudet och driva konsumtion, vilket gynnar BNP-tillväxten.

En framgångsrik invandring måste kombineras med en effektiv integrations­politik där språkundervisning, validering av utländska examina, yrkesutbildningar anpassade efter arbetsmarknadens behov och bostadsförsörjning är centrala delar. Samtidigt måste det finnas tydliga förväntningar på deltagande i arbetslivet och på att bidra till samhället.
Citera
2026-05-05, 09:04
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Skrota Landstingen.
Citera
2026-05-05, 09:20
Medlem
cacas avatar
Skapa tillväxt blir svårt med 1 förslag, men ska man få till det handlar det om skapa företagsklimat så man investerar och växer samt att nya företag startas osv.

Ska man få till det är det en hel rad med åtgärder som krävs. El tex, stabil och billig el en förutsättning. Skatter för företag behöver vara låga och administration enkel. Idag lägger stora företag mycket energi för komma ner i noll i skatt istället för utveckla verksamheten.
Med företag som kan växa, törs investera så kommer arbeten och ekonomisk tillväxt så där är lösningen.

Men 1 förslag går det inte utan är en kedja, ta ex el igen, varför säljer vi på elbörsen och köper tillbaka dyrare? Nej Sverige priser i Sverige. Om tysk industri lider pga dåliga politiska val inte vårt bekymmer, de kan flytta produktionen till Sverige om de vill.

Skatter är annan sak, är det vettigt lägga + 100 miljarder på bistånd till andra länder och sen klia sig i huvudet att det blir dyrt bygga ett nytt kärnkraftsverk. Nej ta hem pengar på sånt och investera i landet så skapar man förutsättningar för ekonomisk tillväxt och på sikt ett samhälle i världsklass.
Citera
2026-05-05, 09:27
Medlem
För att över huvudtaget få till en förändring måste man ta itu med problemet där det uppstår.
Sveriges ekonomi går att jämföra med en tesil.
Det fullkomligt forsar ut skattepengar fullständigt i onödan.
Vi har en hel drös med folk som sitter på statliga verk, kommunala inrättningar och i landsting, som inte bidrar det minsta till något som för samhället framåt.
Vi har otroligt många egoister som tillskansar sig miljarder i löner och bonusar.
Ett exempeln är Vattenfalls vd som fick ut över 25 miljoner i årslön samt en styrelse som delade på nästan En miljard kronor!! Se länk.
För många känner inget ansvar för vad de är satta att sköta.
Det blir på det viset när de som är satta att företräda något på viktiga poster inte har förmågan att klara av detta.

Så det första man måste göra är att rensa ut alla dessa politiker, statliga vd och de som endast skor sig själva och ersätta dessa med folk som solidariskt och med ansvar vet vad det innebär att inneha dessa poster.

https://www.google.com/url?sa=i&source=web&rct=j&url=https://www.di.se/nyheter/rekordstor-bonusfest-pa-vattenfall/&ved=2ahUKEwis6O2kzaGUAxWUBhAIHXEKAsQQ1fkOegQIDRAG &opi=89978449&cd&psig=AOvVaw1VYjfhfFHiOh6eEmlUqSqE &ust=1778051808679000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in