2026-05-04, 20:26
Medlem
GeirHansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och låta de kriminella bära sina egna jävla kostnader.

Låt alla jobba i fängelset, men ta det i tjänade för att betala för sovplats+mat.

Selv med arbeidere som får en timelønn på 17 kr, klarer ikke staten å skape en virksomhet der de produserer noe som er etterspurt.
Citera
2026-05-04, 20:28
Medlem
Sinnerstens avatar
Skjut Wallenbergarna
Citera
Medlem
bl-gr-ns avatar
EU Utträde Swexit.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Inför kraftiga tullar men tillåt etablering av utländska företag.

Etablering på svenska marknaden förutsätter då företagande här (och ökad export) istället för ökad import.
Citera
2026-05-04, 20:32
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Haha medborgarlön.. ni vänstermongon har fan ingen koll på hur människor eller ekonomi fungerar. Eller är du bara en liten tjackis som vill leva gött och röka lite?

Nix.
Inget av det.
Du feltolkar mitt förslag.
T.ex ska ingen kunna komma till Sverige och börja med att leva på bidrag.
Citera
2026-05-04, 20:32
Medlem
kaerakels avatar
Ränterabatt till förstagångsföräldrar.
Citera
2026-05-04, 20:33
Medlem
Jag hade ersatt bidrag med ett tvingande låglönejobb, exempelvis städning utomhus, och liknande saker inom skötsel.

Vill du ha ut något slags bidrag så måste du jobba 3-6h/dag oxå.

Sen är det obligatoriskt att bli en del av samhället. Språket, utbildning, eget jobb.

Alla som bär bidrag ska arbeta eller förbereda sig för att erbsta genom att utbilda sig och lära sig Svenska och Engelska språket.

Sen hade jag rensat i våra myndigheter.
Sen hade jag gett mer resurser till sjukvård och polis. Högre krav men oxå betydligt mer betalt.
Det ska inte jobba nån babbe som kan våldta och förnedra de gamla och sjuka, utan det är stenhårda krav inom vård och omsorg.

Beter man sig illa så blir man utslängd, enkelt. Det är ett incitament för att inte bete sig illa.

Sen hade jag satsat på skolorna som utbildar inom tech, och gjort det till våran prioritet.

Mindre invandrare, mindre bidragstagare som inte bidrar alls, mer som anpassar sig och fler som får jobb inom grundstenen för ett samhälle.
Citera
2026-05-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ponerar att du får vara ”diktator för en dag” i Sverige, men du får enbart fatta ett, och endast ett, beslut (som dock är bindande). Vilket beslut skulle vara mest effektivt för att öka tillväxten i Sverige? Det måste vara ”realistiskt”. Tänker något i stilen med ”slopa/sänk/höj arbetsgivaravgiften med XX%”. Sedan följt av en liten motivering till varför just ditt beslut skjutsar Sverige in i högkonjunktur.

Mitt förslag: Sänk reavinstskatten med 10%-enheter. Teori om förslagets effekt: Sverige blir ett attraktivare företagarland, fler företag och arbetstillfällen kommer på sikt att generera mer inkomstskatt än skattebortfallet av 10%-enheters sänkt reavinstskatt. Det blir mer pengar som återinvesteras i samhället. 10%-enheter är en väldigt hög del och det blir många skattekronor som försvinner på kort sikt, men troligtvis inte värre än att det går att genomföra. Alternativt skulle det gå att göra under en 10-årsperiod.

Så, vad skulle du göra om du var ”diktator för en dag” och fick ändra en grej?

Ett förslag är att alla över 65 år som ägt sitt hus minst förslagsvis 10 år säljer sitt hus skattefritt..så vi får in barnfamiljer som renoverar och glada pensionärer.
Citera
2026-05-04, 20:37
Medlem
Gör det mer förmånligt att jobba fler timmar/tjäna mer.

Jag har funderat på att jobba mer. Mina val är att antingen starta företag och spara pengarna i bolaget eller löneväxla mer. Vad är det för incitament?

Finns massvis av människor som tänker som jag
Citera
2026-05-04, 20:40
Medlem
Tryck en massa pengar, det sänker lönerna ordentligt så det blir billigare att skapa saker som vi sen säljer till andra
Citera
2026-05-04, 20:41
Medlem
Krig mot dansken
Citera
2026-05-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
EU Utträde Swexit.
Detta.
EU är ett sjunkande skepp.