2026-05-13, 09:06
Medlem
Monerokungens avatar
. Precis som WHO har påtalat, menar den franska hälsoministern Stéphanie Rist att risken för spridning är låg.

– Det finns inga bevis som tyder på att viruset cirkulerar på nationellt territorium

Nu är inte jag i samma klass som Albert Einstein.

Men kan det vara låg spridning pga att dom bara varit hemma några dagar? Och symtom visar sig efter några veckor?
5-7 dygn hemma i sina länder vs 30-40 dygn innan visat symtom.

Hmmm kan det vara därför det viruset inte visar sig cirkulera
Citera
2026-05-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
. Precis som WHO har påtalat, menar den franska hälsoministern Stéphanie Rist att risken för spridning är låg.

– Det finns inga bevis som tyder på att viruset cirkulerar på nationellt territorium

Nu är inte jag i samma klass som Albert Einstein.

Men kan det vara låg spridning pga att dom bara varit hemma några dagar? Och symtom visar sig efter några veckor?
5-7 dygn hemma i sina länder vs 30-40 dygn innan visat symtom.

Hmmm kan det vara därför det viruset inte visar sig cirkulera

Ja, det är det som kommer bli intressant och avgörande. Tycker det tas upp här;

https://lakartidningen.se/nyheter/andesvirus-symtom-sjukdomsforlopp-och-smittspridning/

Citat:
Hur mycket är känt om asymtomatisk sjukdom?

– Det förekommer, men är ovanligt. Smittspårning har visat att virus i blod kan hittas 5–15 dagar innan patienten blir sjuk. Och från studier, där man har tittat efter antikroppar hos friska som inte har rapporterat sjukdom, vet man att det verkar finnas en liten grupp individer där infektionen inte märks, men det handlar om få personer.

"Kan smittade personer sprida viruset innan de får symtom?

Det vet man inte, men det finns inga belägg för det. Man kan vara smittsam tidigt i första fasen och under symtomtiden. Det finns ett beskrivet utbrott från år 2018, där det första fallet kände sig krasslig, men ändå gick på fest. Personen var där i 90 minuter och smittade fem personer. Hos svårt sjuka är risken för smitta störst för sjukvårdspersonal som vårdar patienten."

Inkubationstiden verkar variera en del. Hur lång tid dröjer det innan vi vet om passagerarna har spridit smittan vidare?

– Den normala inkubationstiden är 18–20 dagar, men det varierar, för en del kan det dröja upp till 6–7 veckor, inte längre än 8 veckor. Andra insjuknar snabbare i stället, men så kort som 7 dagars inkubationstid är ovanligt. Risken att det här ska bli en stor pandemi är liten. Men man vill inte ha en begränsad smittspridning heller. Man får hoppas att de passagerare som lämnade fartyget vid ön S:t Helena innan utbrottet blivit känt är isolerade. Om någon utanför blir smittad nu så kommer den personen inte få symtom förrän i slutet av juni. Då får man göra om smittspårningen, annars kan det dyka upp kluster.
Senast redigerad av rawjudge 2026-05-13 kl. 09:15.
Citera
2026-05-13, 09:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Hur tillförlitliga är de tester man gör? Varför har ingen journalist frågat det. Spelar det ex roll när i sjukdomsförloppet man testas? Kan man testa negativt först för att sedan testa positivt när det bryter ut osv?

Testerna för covid funkade ju sådär.

Jag gissar att de kostar skjortan att göra också och sker i laboratorier. Om det sprids finns väl inga snabbtester ännu, hur gör man då?

När R0 är under 1 så brukar det krävas mycket virioner för att kunna bli sjuk. Det betyder att om du inte visar positivt på testet är det orimligt att tänka att du kan ha så mycket virioner i kroppen att du kan smitta någon annan. Visst kan man tänka sig ett litet osäkerhetsfönster men det är ingenting som du behöver bry dig om om du inte sitter brevid en superspridare i ett trångt utrymme under betydande tidsperiod.

Folk gillar att jämföra med covid men då ska man ju betänka att covid var ett extremt smittsamt virus. Om det inte är ett R0 över ett så blir det inte ett epidemiskt virus, jag fattar inte varför ni har så svårt att ta in det. Viruset kommer inte att bli mer smittsamt förrän det blir mindre dödligt och vi har inte sett någon mutation av det här viruset. Och den stora anledningen att ni skulle ha varit rädda för covid var att det var ett NYTT virus som vi inte kände till, det här är inte ett nytt virus.
Senast redigerad av Melange5738 2026-05-13 kl. 09:22.
Citera
2026-05-13, 09:42
Medlem
Jag tror inte folk förstår hur nära vi befinner oss läget att hela städer måste stängas ner och utegångsförbud införas.

Sverige har cirka 40 ECMO-platser och räknar man alla smittade inkl de med mild sjukdom kommer 10 procent behöva ECMO-vård. Inkubationstiden är så lång att man måste stänga ner samhället långt innan man riskerar nå det antal smittade som får sjukvården att kollapsa. I praktiken innebär det att ett par separerade smittokluster i en stad med några smittade i varje och flera smittoled räcker för att drakoniska åtgärder måste införas.
Citera
2026-05-13, 09:53
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag tror inte folk förstår hur nära vi befinner oss läget att hela städer måste stängas ner och utegångsförbud införas.

Sverige har cirka 40 ECMO-platser och räknar man alla smittade inkl de med mild sjukdom kommer 10 procent behöva ECMO-vård. Inkubationstiden är så lång att man måste stänga ner samhället långt innan man riskerar nå det antal smittade som får sjukvården att kollapsa. I praktiken innebär det att ett par separerade smittokluster i en stad med några smittade i varje och flera smittoled räcker för att drakoniska åtgärder måste införas.
Nej, det kommer knappast bli lockdown och stor spridning. Smittsamheten är extremt mkt mindre än covid. Har man missat någon vid provtagningen kan det möjligen uppstå begränsade lokala utbrott, men knappast några större som inte går att kontrollera
Citera
2026-05-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nej, det kommer knappast bli lockdown och stor spridning. Smittsamheten är extremt mkt mindre än covid. Har man missat någon vid provtagningen kan det möjligen uppstå begränsade lokala utbrott, men knappast några större som inte går att kontrollera

Det jag skrev gäller. I nuläget har patient 0 smittat runt tio personer. Det är en hög smittsamhet. I ett tidigare utbrott gick en måttligt sjuk person på nattklubb och smittade ner 5 personer där. Nivån för att ECMO-kapaciteten överskrids är extremt låg och kan överhuvudtaget inte jämföras med covid eller influensa. Sjukvården kollapsar redan vid mycket begränsad smittspridning.
Citera
2026-05-13, 10:01
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Det jag skrev gäller. I nuläget har patient 0 smittat runt tio personer. Det är en hög smittsamhet. I ett tidigare utbrott gick en måttligt sjuk person på nattklubb och smittade ner 5 personer där. Nivån för att ECMO-kapaciteten överskrids är extremt låg och kan överhuvudtaget inte jämföras med covid eller influensa. Sjukvården kollapsar redan vid mycket begränsad smittspridning.
Risken för att det blir mer än en ganska begränsad lokal spridning är extremt liten. Det är nästan mer jämförbart med HIV än Covid
Citera
2026-05-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Källa på detta? Jag har inte sett att nåt pekar på att han eller alla de andra som satt jämter den smittade skulle ha smittats. All tillgänglig data pekar på att risken skulle vara väldigt liten

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ok jag själv läste i nån media att hantaviruset är en biverkning av covid vaccinet. Minns inte vilken media
Citat:
Ytterligare en svensk har exponerats för hantavirus – isoleras
Citat:
En svensk resenär på ett flyg från Johannesburg har exponerats för en hantavirussmittad person.
Det var SVT TextTV jag först läste det på men här är det från deras hemsida.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ytterligare-en-svensk-har-exponerats-for-hantavirus-isoleras
Citera
2026-05-13, 10:18
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det var SVT TextTV jag först läste det på men här är det från deras hemsida.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ytterligare-en-svensk-har-exponerats-for-hantavirus-isoleras
Lite skillnad på exponerats och troligtvis smittad?
Citera
2026-05-13, 10:21
Medlem
bema56s avatar
Citat:

Finns inget som tyder på detta! Men foliehattar verkar gilla tanken...
Citera
2026-05-13, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Lite skillnad på exponerats och troligtvis smittad?
Personen har blivit isolerad och detta är ju pga uppvisade problem.
Citera
2026-05-13, 10:31
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Personen har blivit isolerad och detta är ju pga uppvisade problem.
Nej! Anledningen var att han suttit på samma plan som en smittad inom 2 stolsrader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in