2026-05-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Intresserad hur en sån karaktär ser ut.

Är det ett telefonsamtal där dom säger stanna hemma 6 veckor, sen får man hoppas dom följer order ?

Eller det det 6 soldater med ak47 utanför porten och väntar i 6 veckor

Haha nja.

Det är nog säkert mer att som förväntas sköta sig och följa rekommendationerna. Uppföljning via smittskydd, via telefon, uppdatering av symtom /provtagning av dom m.m.

I guess?
Citera
2026-05-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Var och när smittades hon?
Är väll kvinnan det stod om i Aftonbladet tidigare idag. Hon dom trodde hade ångest och panik.
Citera
2026-05-12, 23:21
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Haha nja.

Det är nog säkert mer att som förväntas sköta sig och följa rekommendationerna. Uppföljning via smittskydd, via telefon, uppdatering av symtom /provtagning av dom m.m.

I guess?

Då är dom sjuka i huvudet!!!! Jag tror ingen av mina gamla vänner hade brytt sig. Och gått ut och festat och hostat rakt ut.

Det hade fan inte jag heller. Ska jag dö av ett virus ska fan alla andra också dö. Hsde slickat på ALLT i matbutikerna.

Så idiotiskt att förlita sig på idioter som mig och mina vänner! Och eventuell dom "isolerade "
Citera
2026-05-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Är väll kvinnan det stod om i Aftonbladet tidigare idag. Hon dom trodde hade ångest och panik.
Ja, det måste det vara;
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJv8JL/fransk-kvinna-svart-sjuk-i-hantavirus-avfardades-som-angest
Citera
2026-05-13, 01:01
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Det har varit utbrott med så många som 34 sjuka, det beror på omständigheterna när personen är smittsam. I detta fall har vi haft flera som suttit i bussar och på flyg när de ev smittar.

Men detta har tidigare varit isolerade händelser och inte sjuka människor som spritt ut sig över halva världen.

Absolut så.

Tidigare utbrott av Andes har varit begränsade geografiskt, det aktuella på smittskeppet har inneburit att människor, passagerare, som varit i närhet av Andes åkt flygplan runt om i världen för att lämna kryssningen.

Analysen av det sk "superspridareventet" i Argentina visade att index-fallet smittade en person 2 feet intill honom och en annan 4 feet bort.

Ett födelsedagsfirande index deltog i under 90 minuter. 90 minuter?

Igen, Andes är smittsamt men kanske bara under 24h från att en smittad får feber, enligt analys av tidigare utbrott.

Min känsla är att Andes bagatelliseras av authorities och att nuvarande utbrott av viruset är allvarligt, dock ingen överhängande risk för pandemi.

Edit: En försvårande faktor är ju att authority på KI påstod i förrgår att inkubationstid är "ett par dagar upp till 9 veckor". Inge bra.
Senast redigerad av Iagh 2026-05-13 kl. 01:22.
Citera
2026-05-13, 01:22
Medlem
Ju fler som smittas desto större risk för mutationer, så det kan ju bli mer smittsamt...mildare, samma eller värre. Det är oförutsägbart. Man kan inte bara säga att det var si och så under en lång period utan förändring, så det kommer inte hända nåt. Det är ju ett RNA virus...

Vad som hänt med människor vet jag inte längre… Vissa är helt övertygade om att allt är påhittat och iscensatt, medan andra tror att myndigheterna mörkar och till och med vill sprida smittan. Dold agenda hit och dit.

Samtidigt blir vi som tar situationen på allvar och tycker att man ska vara försiktig innan man vet mer kallade för hysteriska
Senast redigerad av Upp-till-bevis 2026-05-13 kl. 02:01.
Citera
2026-05-13, 01:52
Medlem
Jag tror faktiskt att det kommer bli nästa pandemi.
Citera
2026-05-13, 02:55
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Jag tror faktiskt att det kommer bli nästa pandemi.

Tror inte det men tror att utbrottet relaterat till båten orakar fler sjukdomsfall och ev död pga smittan. Men det är en gissning från min sida
Citera
2026-05-13, 03:56
Medlem
Citat:
Intresserad hur en sån karaktär ser ut.

Är det ett telefonsamtal där dom säger stanna hemma 6 veckor, sen får man hoppas dom följer order ?

Eller det det 6 soldater med ak47 utanför porten och väntar i 6 veckor

Det är intressant att du ser det som ett alternativ att man i Nederländerna skulle ställa ut soldater med Ryska militära vapen utanför folks bostäder. Det visar ju bara vilket land du (och många andra i den här tråden) kommer från!
Citera
2026-05-13, 03:57
Medlem
Citat:
Då är dom sjuka i huvudet!!!! Jag tror ingen av mina gamla vänner hade brytt sig. Och gått ut och festat och hostat rakt ut.

Det hade fan inte jag heller. Ska jag dö av ett virus ska fan alla andra också dö. Hsde slickat på ALLT i matbutikerna.

Så idiotiskt att förlita sig på idioter som mig och mina vänner! Och eventuell dom "isolerade "

Det faktum att du och många andra bland allmänheten i Ryssland ignorerar Ryska myndigheter ofta absurda rekommendationer ser jag ändå som ett friskhetstecken!
Citera
2026-05-13, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Tror inte det men tror att utbrottet relaterat till båten orakar fler sjukdomsfall och ev död pga smittan. Men det är en gissning från min sida
Varför tror du mer på det än på en pandemi?
Citera
2026-05-13, 06:53
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur fungerar egentligen skydd mot smittspridning eller vill myndigheterna detta? Ytterligare en svensk är troligen smittad då den suttit bredvid en smittad på flyget. Det verkar som om man struntar i säkerhet utan tvärtom gör allt för att smittan ska spridas med vinden. Liknelsen med Covid 17 är total när man lät dem resa hem med charter när de var bedömda sjuka och vidare med andra transportmedel som flyg, tåg och buss.
Källa på detta? Jag har inte sett att nåt pekar på att han eller alla de andra som satt jämter den smittade skulle ha smittats. All tillgänglig data pekar på att risken skulle vara väldigt liten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in