2026-05-03, 18:03
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Nu har jag inte blivit kittlad på många år men jag minns hur ''kul'' jobbigt det var.

Man skrattade ju men det var även som tortyr. Så vad händer efter en längre tid? Börjar gråta? Tappar andan? Svimmar? DÖR?

Vad händer om man kittlar en bebis för länge? Eller en gammal människa?

Eller blir man immun när man blir äldre?

Detta gäller ju bara för oss som är eller har varit kittliga.
Citera
2026-05-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Nej, man blir inte immun som äldre, möjligen mindre känslig.

Har sett en person som man knappt kunde sätta på ett par strumpor, trots att denne hade extra stora och töjbara (elastiska) på grund av kittligheten.
Citera
2026-05-03, 18:24
Medlem
Yaourters avatar
En barndomsvän utvecklade stamning av att hans storasyster kittlade honom så mycket, är teorin.
Citera
2026-05-03, 18:24
Medlem
Jag tror man avlider. Åtminstone jag. Andningsuppehåll.
Citera
2026-05-03, 18:29
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag tror man avlider. Åtminstone jag. Andningsuppehåll.

Ja jag tror också det, tar inte lång tid innan man börjar gråta medans man skrik skrattar.
Citera
2026-05-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ja jag tror också det, tar inte lång tid innan man börjar gråta medans man skrik skrattar.
Hemskt. Låter trevligt att dö av skratt men är nog inte.
Citera
2026-05-03, 18:39
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Nu har jag inte blivit kittlad på många år men jag minns hur ''kul'' jobbigt det var.

Man skrattade ju men det var även som tortyr. Så vad händer efter en längre tid? Börjar gråta? Tappar andan? Svimmar? DÖR?

Vad händer om man kittlar en bebis för länge? Eller en gammal människa?

Detta gäller ju bara för oss som är eller har varit kittliga.

Har ju faktiskt använts som en tortyr-metod genom historien.
Jag är relativt okänslig för det (det har sina fördelar att kunna förtrycka smärta å visst obehag). Om jag skrattar för länge får jag våldsamma tankar i hjärnan så jag skulle tippa på att samma skulle ske i detta fallet bara det pågick tillräckligt länge. EDIT: mina hjärna är helt enkelt halvt cejpe
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-05-03 kl. 18:42.
Citera
2026-05-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Har ju faktiskt använts som en tortyr-metod genom historien.
Jag är relativt okänslig för det (det har sina fördelar att kunna förtrycka smärta å visst obehag). Om jag skrattar för länge får jag våldsamma tankar i hjärnan så jag skulle tippa på att samma skulle ske i detta fallet bara det pågick tillräckligt länge. EDIT: mina hjärna är helt enkelt halvt cejpe
Jag har fått höra jag är extremt tålig när det gäller smårta. Fattar noll. Så du kanske inbillar dig det där.

[quote=Anti-Satan|94886ärta
Man kommer plötsligt att se ut som Jan Guillou.
[/QUOTE]
Det är sådant man är vettskrämd att råka ut för. Plötsligt har man extremt korta armar och ett alldeles för stort - liksom lallande - huvud..

Orkar faktiskt inte rätta till fulciteringen.
Senast redigerad av XY3000 2026-05-03 kl. 20:03.
Citera
2026-05-03, 21:28
Medlem
pn222jws avatar
En effekt är att lymfsystemet stimuleras. Det i sin tur ger en ökad (hälsosam) detoxifiering av kroppen. Skrattar bäst som skrattar sist med andra ord.
Citera
2026-05-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
En effekt är att lymfsystemet stimuleras. Det i sin tur ger en ökad (hälsosam) detoxifiering av kroppen. Skrattar bäst som skrattar sist med andra ord.

Är det verkligen så? Tror jag inte riktigt på.

När man kittlar någon så aktiveras dennes "fight or flight" respons... Men eftersom att det inte indirekt är något hotfullt så blir det inte lika dramatiskt som när man står inför något hotfullt. Kroppen vet inte riktigt hur man ska reagera.

Så egentligen är kittlande inte något vidare bra pga den respons kroppen får, bl.a ökar stresshormon såsom kortisol som är vanligt vid fight or flight.
Senast redigerad av Nudelpaj 2026-05-03 kl. 21:47.
Citera
2026-05-03, 22:42
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Är det verkligen så? Tror jag inte riktigt på.

När man kittlar någon så aktiveras dennes "fight or flight" respons... Men eftersom att det inte indirekt är något hotfullt så blir det inte lika dramatiskt som när man står inför något hotfullt. Kroppen vet inte riktigt hur man ska reagera.

Så egentligen är kittlande inte något vidare bra pga den respons kroppen får, bl.a ökar stresshormon såsom kortisol som är vanligt vid fight or flight.
För många individer fungerar det - https://www.instagram.com/p/DQPug0Vkiho/ - "My favorite TRICK to get my lymph flowing is to laugh!"
Citera
2026-05-03, 23:05
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag har fått höra jag är extremt tålig när det gäller smårta. Fattar noll. Så du kanske inbillar dig det där.

Det är sådant man är vettskrämd att råka ut för. Plötsligt har man extremt korta armar och ett alldeles för stort - liksom lallande - huvud..

Orkar faktiskt inte rätta till fulciteringen.

Nej, ingen inbillning för jag har kronisk smärta som jag stundtals måste förtränga/förtrycka psykologiskt pga ingen medicin (lr substans) når hela vägen fram till att ta bort den helt. Anledningen till varför jag kan få våldsamma tankar i huvudet (dock inga våldsamma utåtagerande handlingar) om jag skrattar för mkt beror sannolikt på att jag har en hyfsat hög adrenalin-produktion generellt i samb med mitt tillstånd (det yttrar sig även på andra sätt som jag av personliga skäl inte går in på här men jag är likväl knappast en våldsam person trots det - det är liksom bara "inre hjärnspöken" som kommer sig utav mitt tillstånd - IBLAND kan jag t om ha viss praktisk nytta av det).

Du KAN dock ha en onormalt hög smärttröskel - det är väldigt individuellt. Jag såg en doku med två enäggstvillingar som genomgick ett smärt-test genom att ha händerna i iskallt vatten. Den ena klarade det bra - den andre gav upp ganska omgående.
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-05-03 kl. 23:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in