2026-05-04, 10:29
Medlem
Man avlider knappast, man lär snarare svimma och när man är medvetslös känner man ju inget.
Citera
2026-05-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
För många individer fungerar det - https://www.instagram.com/p/DQPug0Vkiho/ - "My favorite TRICK to get my lymph flowing is to laugh!"

Du använder Instagram som källa... Hur tror du kroppen påverkas rent negativt då, om vi nu utgör ifrån att sådant skratt genom att kittlas aktiverar lymfkörtlarna, hur påverkas kroppen i övrigt genom att man aktiverar en fight or flight respons genom att kittla?

För du vet väl vad stress, adrenalin och kortisol gör med kroppen va?
Citera
2026-05-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Nej, ingen inbillning för jag har kronisk smärta som jag stundtals måste förtränga/förtrycka psykologiskt pga ingen medicin (lr substans) når hela vägen fram till att ta bort den helt. Anledningen till varför jag kan få våldsamma tankar i huvudet (dock inga våldsamma utåtagerande handlingar) om jag skrattar för mkt beror sannolikt på att jag har en hyfsat hög adrenalin-produktion generellt i samb med mitt tillstånd (det yttrar sig även på andra sätt som jag av personliga skäl inte går in på här men jag är likväl knappast en våldsam person trots det - det är liksom bara "inre hjärnspöken" som kommer sig utav mitt tillstånd - IBLAND kan jag t om ha viss praktisk nytta av det).

Du KAN dock ha en onormalt hög smärttröskel - det är väldigt individuellt. Jag såg en doku med två enäggstvillingar som genomgick ett smärt-test genom att ha händerna i iskallt vatten. Den ena klarade det bra - den andre gav upp ganska omgående.
Det är såklart en annan sak. Har man långdragen, ihärdig - eller molande - smärta så måste man lära sig leva med den. Och får förhoppningsvis hjälp att hantera den. Såvitt vi vet. Jag har upplevt - under begränsad tid - och vet hur svårt det är att handskas med.
Beklagar, det tar otroligt mycket kraft och ork man hellre nyttjat till annat.

Jag påstod inte att jag har hög smärttröskel, fick höra och det förvånar mig verkligen.
Citera
2026-05-09, 01:28
Medlem
Tavastehuss avatar
Gnuttarnas favoritsyssla. Se hur det gick med deras serietidning.

Risken när man låter sig kittlas är att man kissar på sig. Det är inget kul. Och det är väl en signal om att kroppen säger ifrån, när man inte längre kan kontrollera blåsan.
Citera
2026-05-09, 01:45
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det är såklart en annan sak. Har man långdragen, ihärdig - eller molande - smärta så måste man lära sig leva med den. Och får förhoppningsvis hjälp att hantera den. Såvitt vi vet. Jag har upplevt - under begränsad tid - och vet hur svårt det är att handskas med.
Beklagar, det tar otroligt mycket kraft och ork man hellre nyttjat till annat.

Jag påstod inte att jag har hög smärttröskel, fick höra och det förvånar mig verkligen.

Ska bara tillägga att det är den enklaste teorin jag har om mitt lite märkliga fenomen/hjärnspöke - hur det egentligen står till i hjärnkontoret på väldigt mikroskopisk nivå ligger kanske 100-200 år in i framtiden - synd att man inte lever då.

Du kan oxå vara ovanligt resistent mot en viss typ av smärta (samt obehag). Senaste gången jag kollade på forskningen (nyligen faktiskt) så har vi inte mindre än ca 18 st nervcells-typer i enbart huden - dedikerade till att skicka specifika signaler till hjärnan om vad som händer just där (just huden anses vara det största "yttre organet" i kroppen btw). Jag ligger i lä ang min smärtsituation trots allt - det finns folk som inte ens kan krama någon - inte heller sina egna barn.
Citera
2026-05-09, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Ska bara tillägga att det är den enklaste teorin jag har om mitt lite märkliga fenomen/hjärnspöke - hur det egentligen står till i hjärnkontoret på väldigt mikroskopisk nivå ligger kanske 100-200 år in i framtiden - synd att man inte lever då.

Du kan oxå vara ovanligt resistent mot en viss typ av smärta (samt obehag). Senaste gången jag kollade på forskningen (nyligen faktiskt) så har vi inte mindre än ca 18 st nervcells-typer i enbart huden - dedikerade till att skicka specifika signaler till hjärnan om vad som händer just där (just huden anses vara det största "yttre organet" i kroppen btw). Jag ligger i lä ang min smärtsituation trots allt - det finns folk som inte ens kan krama någon - inte heller sina egna barn.
Det kan jag relatera till. Jag stod ut med att vaxa hela underlivet under flera år utan gnäll. Men blotta tanken på de medicinska ingrepp jag erfarit får mig nästan att uppleva dem som de händer just nu. Och den otäcka molande smärtan sjukdom orsakar sitter som inbyggd i min kropp. Ligger kvar som en fantomsmärta.

Det finns olika sorters smärta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in