2026-05-02, 11:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är bra!

Viktigaste delen är arvet, att gå igenom saker och slänga bort sådant som man inte vill arvingar ska behöva gå igenom. Jag jobbar en del med dödsbon och det är förskräckligt vad äldre hoardar meningslösa saker.

Man bör börja rensa ut vi 50 eller senaste 60.
Citera
2026-05-02, 12:04
Medlem
Vita arkivet är bra om man verkligen vill ha det på ett visst sätt, själv tycker jag att det är en terapeutisk del av sorgen att (för de anhöriga) tillsammans spåna fram och få till en bra begravning. Att medan man lever prata om de här sakerna, favoritmusik, blommor, snarare än att i efterhand få en diger lista.
Citera
2026-05-02, 12:33
Medlem
Merwinnas avatar
Nej, det skulle faktiskt kännas olycksbringande... Det enda jag har sagt till mina kids är att jag vill bli kremerad. Jag är säker på att de kommer att respektera det (det är ju också det normala idag). Och de känner ju mig, de kommer varken att spela ABBA, kurdisk rörflöjt eller Internationalen på min begravning!
Citera
2026-05-02, 13:49
Medlem
Vill man göra det riktigt enkelt för sina anhöriga så kan man föreslå direktkremering. Inga hjärtslitande förberedelser, tal, logistik, ingen ceremoni- utomstående sköter allt och man begravs anonymt i en minneslund.
Citera
2026-05-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Begravningsbyrån Fonus är ju vita arkivet
Och Fonus är Sossarna, håller långt borta från Fonus om ni inte vill stödja Sveriges undergång
Citera
2026-05-02, 19:03
Medlem
Citat:
Begravningsbyrån Fonus är ju vita arkivet

Närmast Anhöriga kan bråka om all skit. Blommor vilken kista, budget, musik och fan och hans moster.

Därfor fyller vissa i vita arkivet!!!!!
Citera
2026-05-02, 19:07
Medlem
Någon som testamenterat till annat än sina släktingar?
Ex. föreningar, kulturskolor, vänner, eller någon random.
Går det att specificera vissa prylar till specifika människor?
Citera
2026-05-02, 20:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har gjort klart att jag absolut inte vill att man ska lägga några pengar på begravningsbyråer eller annan skit. Billigaste möjliga låda och sen skapa lite aska av det.

Absolut inte någon kyrka och prästjävlar ska vara i närheten.

Sen gräv ned askan bakom någon buske och glöm bort.

Lyckas jag inte göra slut på alla mina pengar så se fan till att använda dem. Helst på nöjen.
Precis vad jag känner. Men en begravningsbyrå måste man nog ha.
Citera
2026-05-02, 21:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Precis vad jag känner. Men en begravningsbyrå måste man nog ha.

Varför skulle du ha en begravningsbyrå för? Något av det mest meningslösa du kan slösa pengar på.
Citera
2026-05-02, 21:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför skulle du ha en begravningsbyrå för? Något av det mest meningslösa du kan slösa pengar på.
Vem annars stoppar ner en i kistan/papplådan? Läste här om direktkremering. Låter ju perfekt.
Citera
2026-05-02, 21:09
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag gjorde det så man behöver inte oroa sig i min familj över problem när jag dör. Jag gav mina närmaste papper på hur jag vill ha det, var det ska vara, hur det ska vara, vem som ska hålla det, musik, klädkod, blommor med mera. Minnesstund efteråt får de närmaste välja själva. Jag pratade med begravningsbyrån med och de lagt till mina önskemål i vita arkivet. Det är rätt skönt att ha det gjort. Det kändes som en sten som lyfte från bröstet att ta bort den bördan tycker jag.

Hur känner ni inför det som komma skall, Har ni gjort några förberedelser?
Så de ska behöva ordna allt?
Citera
2026-05-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Så de ska behöva ordna allt?

Hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto