Jag gjorde det så man behöver inte oroa sig i min familj över problem när jag dör. Jag gav mina närmaste papper på hur jag vill ha det, var det ska vara, hur det ska vara, vem som ska hålla det, musik, klädkod, blommor med mera. Minnesstund efteråt får de närmaste välja själva. Jag pratade med begravningsbyrån med och de lagt till mina önskemål i vita arkivet. Det är rätt skönt att ha det gjort. Det kändes som en sten som lyfte från bröstet att ta bort den bördan tycker jag.
Hur känner ni inför det som komma skall, Har ni gjort några förberedelser?
Jag har gjort det också, Vita Arkivet online, det känns bra faktiskt.
Jag har gjort klart att jag absolut inte vill att man ska lägga några pengar på begravningsbyråer eller annan skit. Billigaste möjliga låda och sen skapa lite aska av det.
Absolut inte någon kyrka och prästjävlar ska vara i närheten.
Sen gräv ned askan bakom någon buske och glöm bort.
Lyckas jag inte göra slut på alla mina pengar så se fan till att använda dem. Helst på nöjen.
Jag gjorde det så man behöver inte oroa sig i min familj över problem när jag dör. Jag gav mina närmaste papper på hur jag vill ha det, var det ska vara, hur det ska vara, vem som ska hålla det, musik, klädkod, blommor med mera. Minnesstund efteråt får de närmaste välja själva. Jag pratade med begravningsbyrån med och de lagt till mina önskemål i vita arkivet. Det är rätt skönt att ha det gjort. Det kändes som en sten som lyfte från bröstet att ta bort den bördan tycker jag.
Bra gjort! Men som andra har skrivit redan, testamente är det viktigaste.
Vita arkivet är en bra idé. När jag man väl lämnar jordelivet så saknar ju kroppen sitt syfte och kan således eldas upp. Vill inte ha någon grav, bara onödigt jobb för efterlevande, minneslund eller askgravlund är det som gäller. Och om jag lämnar något efter mig, ha kul för slantarna.
Det underlättar betydligt för efterlevande, har precis haft begravning där en hel del "gissades" fram.