2026-05-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Någon som testamenterat till annat än sina släktingar?
Ex. föreningar, kulturskolor, vänner, eller någon random.
Går det att specificera vissa prylar till specifika människor?

Jag har inga barn så det blir mina syskon och syskonbarn som får mina tillgångar. Jag har bara skänkt till välgörenhetsorganisationer medan jag är i livet, hur ska du göra?
Citera
2026-05-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Jag har inga barn så det blir mina syskon och syskonbarn som får mina tillgångar. Jag har bara skänkt till välgörenhetsorganisationer medan jag är i livet, hur ska du göra?

Vad för välgörenhet skänker du till när du är i livet?

Jag tänker ge det mesta till kulturskolan, syskonbarn och möjligen ett par vänner.
Hade gärna velat specificera vissa prylar i hemmet åt kompisar. Saker som jag vet att dom skulle uppskatta och använda.
Och eftersom där en en viss dum-i-huvudet-gen i mig så tänkte jag att ta med ett gammalt ligg också, med risk för att han ev. skulle känna sig som en prostituerad haha
Hade velat se mina närstående läsa det testamentet. Va irriterade dom skulle bli, samtidigt som jag misstänker att dom skulle ha garvat sönder ”typiskt henne ska alltid krångla till det. jaja, de e väl bara o lyda då
Citera
2026-05-02, 23:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vem annars stoppar ner en i kistan/papplådan? Läste här om direktkremering. Låter ju perfekt.

Allt sånt löser sig automatiskt utan att det ska kosta någonting. Det ingår i den skatt man redan betalar för det.
Citera
2026-05-03, 15:48
Medlem
Citat:
Har ni gjort några förberedelser?
Önskemål om begravning (billigast möjliga). Alla papper som behövs för en bouppteckning samlade på en plats.

Listor över bankkonton, försäkringsbolag, lösenord och vilka nycklar som går vart. Beskrivningar av fysiska tillgångar utanför hemmet (externa förråd, bil). Ett papper där jag har skrivit ner att även de saker som jag uppskattat i livet inte behöver sparas när jag är död.

Nu är det bara att slå sig ner och invända döden...
Citera
2026-05-03, 18:07
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Hur menar du?
Du har ju bara gett dina anhöriga en beskrivning. Inget är fixat.
Citera
2026-05-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du har ju bara gett dina anhöriga en beskrivning. Inget är fixat.

Menar du att allt ska va betalt och beställt inför din död?
Annars är det väl så många gör, skriver ner eller berättar om sina önskemål.
Citera
2026-05-05, 18:24
Bannlyst
Citat:
Jag gjorde det så man behöver inte oroa sig i min familj över problem när jag dör. Jag gav mina närmaste papper på hur jag vill ha det, var det ska vara, hur det ska vara, vem som ska hålla det, musik, klädkod, blommor med mera. Minnesstund efteråt får de närmaste välja själva. Jag pratade med begravningsbyrån med och de lagt till mina önskemål i vita arkivet. Det är rätt skönt att ha det gjort. Det kändes som en sten som lyfte från bröstet att ta bort den bördan tycker jag.

Hur känner ni inför det som komma skall, Har ni gjort några förberedelser?
Men jaha? Vita arkivet har funnits i evigheter.

En begravning är för de efterlevandes skull, inte för din egna . Du är ju död när den är
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in