Svår fråga till vilken svaren är många.
Här är några saker som jag tror åtminstone är problematiska
- Individuella skillnader i hur projektionen upplevs - Många blir illamående. Således få spelare att sälja till.
- Relaterat till punkt ovan. Speltillverkare begränsar t.ex. rörlighet för att kompensera för de som mår illa vilket begränsar de som inte gör det. T.ex. Half Life Alyx kände jag mig extremt begränsad i till att det mest kändes som ett pek&klick spel.
- Osocialt och ger en isolerande känsla att sitta med ett headset
Jag själv har spelat VR i många år och jag gillar det, men jag inser tyvärr också att det är en nischad produkt. Mitt första headset köpte jag enbart av anledningen för att spela Fallout 4 VR med. Känner man Bethesda så fattar man nog att detta inta var nåt som fungerade direkt ur lådan utan något som kräver timtals av moddande för att få spelbart, något som en genomsnittlig konsument inte är i närheten av att kunna göra.
De roligaste spelen för mig har alltid varit de som inte varit VR-native, som Subnautica, Skyrim, Fallout 4. Beatsaber och liknande har jag noll intresse utav.
Jag utvecklar och skapar dock en del själv ibland och det är här väldigt nice att se en värld eller modell man skapat själv i VR få liv när man animerat den