2026-05-01, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan du utveckla detta närmare?

Ja, men det är lättare om du bara googlar.
Källarmästare är den gamla benämningen på det som idag kallas driftschef.
Citera
2026-05-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
brukar finnas någon som heter souschef och den är oftast en fitta (ej könsbundet)
Benämner du hovmästarpulpet som helikopterkatapult?

En souschef är den som är ansvarig om/när inte kökschefen är på plats.
Citera
2026-05-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
I restaurangkök vet jag att det finns en etablerad hierarki från chef och souschef ner till diskslusk. Men hur är det bland severingspersonalen?

På finare restauranger har jag noterat att det ibland är någon eller några som klär sig lite snofsigare. Kallas en sådan "hovmästare"? Vad kallas de andra? Och hur skiljer sig deras arbetsuppgifter?

Är det vanligt med pennalism, typ att nyanställda ska slicka spilld sås från hovmästarens skor?

Ofta handlar det om social dynamik. Tro det eller ej men en medarbetare kan stå högre upp i gruppdynamiken än someliern eller hovmästaren. Människan är primitiva och sociala djur
Citera
2026-05-02, 07:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers

Ok, många soschefer har rättat mig. Tror du är ne 4 minst.
Citera
2026-05-02, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers

Nja.
Kökschefen och souschefen är ofta på plats samtidigt. Dom har lite olika roller och uppgifter.
Citera
2026-05-02, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Ofta handlar det om social dynamik. Tro det eller ej men en medarbetare kan stå högre upp i gruppdynamiken än someliern eller hovmästaren. Människan är primitiva och sociala djur

Det ligger mycket i det du skriver. Även om hovmästaren eller driftschefen är högst i rang på pappret så kan det vara en ädre servitris som styr på golvet.
Citera
2026-05-02, 09:11
Medlem
Var på en bättre restaurang i Göteborg och råkade kalla kvinnan som visade oss till bordet (och skulle ta upp beställning) för servitris. Jäklar, det skulle jag aldrig ha gjort!

Hon: ”Inte för att det gör nått, men jag restaurangchef och inte servitris” i en bitterljuv ton.
Jag: ”oj, ursäkta, det var inte mening att kalla dig vid fel titel”
Hon: ”ingen fara! Men som sagt, jag är restaurangchef och inte servitris”
Jag: ”Ok… jag ber än en gång om ursäkt..?”

Sur som ett sprang hon därifrån, skällde på de stackars riktiga servitriserna som fick serva oss resten av kvällen. Varje hon gick förbi vårt bord stack hon näsan i vädret och tittade åt ett annat håll.

Så allt finns det en hierarki!
Citera
2026-05-02, 09:20
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Var på en bättre restaurang i Göteborg och råkade kalla kvinnan som visade oss till bordet (och skulle ta upp beställning) för servitris. Jäklar, det skulle jag aldrig ha gjort!

Hon: ”Inte för att det gör nått, men jag restaurangchef och inte servitris” i en bitterljuv ton.

Sur som ett sprang hon därifrån, skällde på de stackars riktiga servitriserna som fick serva oss resten av kvällen. Varje hon gick förbi vårt bord stack hon näsan i vädret och tittade åt ett annat håll.

Hon måste fått titeln dagen innan och var en riktig idiot. Servicepersonal är med om så sjuka saker varje dag att en sådan ”felsägning” borde runnit av henne som vatten på en gås.
Citera
2026-05-02, 13:41
Bannlyst
Citat:

Det där har du ju bara hittat på.
Citera
2026-05-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillcami
Det där har du ju bara hittat på.

Tyvärr inte, var på Draken.
Citera
2026-05-02, 18:18
Avstängd
Citat:
Tyvärr inte, var på Draken.
Döpte de restaurangen efter sin chef?
Citera
2026-05-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillcami
Det ligger mycket i det du skriver. Även om hovmästaren eller driftschefen är högst i rang på pappret så kan det vara en ädre servitris som styr på golvet.

Ja. Sociala hierarkier och gruppdynamiker är intressanta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in