2026-05-01, 00:14
Medlem
Mohaves avatar
I restaurangkök vet jag att det finns en etablerad hierarki från chef och souschef ner till diskslusk. Men hur är det bland severingspersonalen?

På finare restauranger har jag noterat att det ibland är någon eller några som klär sig lite snofsigare. Kallas en sådan "hovmästare"? Vad kallas de andra? Och hur skiljer sig deras arbetsuppgifter?

Är det vanligt med pennalism, typ att nyanställda ska slicka spilld sås från hovmästarens skor?
Citera
2026-05-01, 00:34
Avslutad
brukar finnas någon som heter souschef och den är oftast en fitta (ej könsbundet)
Citera
2026-05-01, 03:05
Medlem
kraftfoders avatar
Hovmästare/källarmästare (samma sak tror jag). Hovmästarinna/källarmästarinna kanske för damer?
Servitör/fröken.
(I nedstigande led)
Citera
2026-05-01, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
brukar finnas någon som heter souschef och den är oftast en fitta (ej könsbundet)

En souschef jobbar i köket, inte i servisen
Citera
2026-05-01, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
I restaurangkök vet jag att det finns en etablerad hierarki från chef och souschef ner till diskslusk. Men hur är det bland severingspersonalen?

På finare restauranger har jag noterat att det ibland är någon eller några som klär sig lite snofsigare. Kallas en sådan "hovmästare"? Vad kallas de andra? Och hur skiljer sig deras arbetsuppgifter?

Är det vanligt med pennalism, typ att nyanställda ska slicka spilld sås från hovmästarens skor?

Frågan är lite vad det är du far efter. Har du aldrig gått på restaurang eller?

Hovmästaren är den som tar emot och visar er till ert bord. Väl där så kommer en servitör som tar er order, serverar mat och plockar undan förrätten när huvudrätten skall in osv.

Jag ser inte var det kan vara någon frågoställning om Hierarki? Hovmästaren kan väl tänkas vara chef över serveringspersonalen, men i övrigt så är det inte mer än så eftersom det ju bara är en person som serverar just er.

Eller brukar du gå på restauranger där det kommer en slusk och dukar av innan servitören serverar fram nästa rätt? Annars vet jag inte riktigt vad du menar med "diskslusk", menar du att det på restaurangerna kommer en diskslusk med balja och ställer sig och diskar på ert bord eller? På de restaurangerna jag vart på sker diskningen i köket och det är väl kökspersonal av något slag som har de sysslorna tänker jag.
Citera
2026-05-01, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hovmästare/källarmästare (samma sak tror jag). Hovmästarinna/källarmästarinna kanske för damer?
Servitör/fröken.
(I nedstigande led)

Hovmästare och källarmästare har helt olika arbetsuppgifter.
Citera
2026-05-01, 09:11
Bannlyst
Under en sevice på krog med traditionellt upplägg är en ’drift’ (driftchef) som är högst k hiearkin, denna jobbar oftast som servitör/hovmästare men har inga egna bord.

Under driftchefen kommer hov, servitör/kypare, sommelier och bartender. Dessa har egentligen samma yrkeskod men olika arbetsuppgifter.

Sedan finns runner/busboy, plock och barback längst ner i kedjan.

En restaurangchef har alltid övergripande ansvar men är inte alltid i tjänst under service.
Citera
2026-05-01, 09:11
Medlem
LKKINGENs avatar
Känns knappast som att hierarkin bland de lägre sociala skikten är något som man behöver bry sig om.
Citera
2026-05-01, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg

En souschef är anställd i köket.
Vad har du fått det där om ’fitta’ ifrån?
Citera
2026-05-01, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Känns knappast som att hierarkin bland de lägre sociala skikten är något som man behöver bry sig om.

Kanske inte.
Men i restaurangmiljö är det viktigt att veta vem som har ansvar över vad och vilka.
Citera
2026-05-01, 09:35
Medlem
En Hovmästare är samordnaren med ett konstant helikopterperspektiv, och som agerar helt bortom sitt ego.
Citera
2026-05-01, 10:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillcami
Hovmästare och källarmästare har helt olika arbetsuppgifter.

Kan du utveckla detta närmare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in