2026-04-30, 14:23
Medlem
Skapar denna tidlösa tråd för nutida och framtida diskussioner, mycket information skulle kunna postas om detta.

Vad har vi för intressanta exoplaneter upptäckta där ute än så länge?
Jag tycker K2-18b är en prima kandidat till intressant.

Vad kan tänkas finnas på en planet som K2-18b? Jag kan tänka mig ett världshav som sträcker sig över hela planeten med vattendjup på kanske 10 mil. Om en måne som Europa kan ha ett globalt hav som är djupare än något djup på vår planet Tellus tror jag nog en planet som är så stor som K2-18b (8.5 gånger jordens massa och radie 2.6 gånger jordens) bör kunna ha vattendjup på flera mil. Kan det vara möjligt med ett världshav som har växande organismer som växter och djur? Från vad jag läst så har jag inte stött på någon information om att K2-18b är låst i rotationen till dvärgstjärnan K2-18 vilket ökar intresset från vetenskapens sida. K2-18b borde ha en ganska stark gravitation då planeten klassas som en Sub-Neptunus och ett starkt magnetfält som behåller planetens atmosfär.

Det finns dessutom dimetylsulfid, koldioxid och metan i atmosfären som gör denna planet högst intressant. Vad mer för fantastiska världar finns det av dom 6000 exoplaneter som redan har identifierats av alla miljarder som man vet finns? Exoplaneten Teegarden b eller Trappist systemet känns ju diskutabla. Själva kruxet när det gäller exoplaneter är att man inte vet tillräckligt mycket om dem mer än att dom faktiskt existerar.

Vad gäller exomånar är det ingen fråga om vi hittar någon utan bara en fråga om när vi kan identifiera en sådan måne som existerande.

Fyll gärna på i tråden om vilka intressanta världar ni vet finns där ute och vad som än kan tänkas dyka upp genom åren. Vi har några intressanta observatorier som ska lanseras närmaste 15 åren som NASAs närmaste Nancy Grace Roman Space Telescope och det lite mer avlägsnare tidsmässigt HWO - Habitable Worlds Observatory och med dessa kommer det nog bli en ordentlig ökning av tillgänglig information.
Citera
2026-04-30, 15:59
Medlem
puterealbas avatar
Läste nyligen om 20 exoplaneter i Illustrerad vetenskap, som forskarna tror kan vara beboeliga. Har dock inte memorerat namnet på en enda av dessa.

Kommer aldrig heller att få besöka någon av dessa, då jag inte ens släpps iväg på en resa till månen.
Citera
2026-04-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Läste nyligen om 20 exoplaneter i Illustrerad vetenskap, som forskarna tror kan vara beboeliga. Har dock inte memorerat namnet på en enda av dessa.

Kommer aldrig heller att få besöka någon av dessa, då jag inte ens släpps iväg på en resa till månen.

För att vi människor ska kunna leva på en annan planet behöver det finnas likadan gravitation som här på Jorden. Om det nu vore så att K2-18b 124 ljusår bort skulle vara möjlig för oss människor att leva på och vi hade lyckats ta oss dit och det fanns landmassor man kan leva på och inte bara en ofantligt stor mängd vatten som många forskare tror att planeten har så är det tveksamt att människor skulle kunna leva där på grund av planetens storlek och förmodat starka gravitation och lufttryck som kanske skulle krossa oss.

Det finns ju en chans att K2-18b faktiskt härbärgerar avancerat marint liv men det ser nog inte ut på långa vägar likadant som här på vår planet. Allt liv på jorden är anpassat till precis rätt mängd av allt. Rätt dygnsrytm, gravitation som livet är anpassat till och en måne som stabiliserar vår planet så det finns kontrollerbara jordbävningar och behaglig tidvattensrytm. En annan planet måste uppfylla exakt alla kriterier som finns här på jorden för att den ska vara beboelig på riktigt.
Citera
2026-04-30, 20:30
Medlem
För astrofysiker idag handlar det om att hitta liv på andra planeter eller månar, inte att vi ska kunna resa dit för det är ju i dagens läge inte möjligt.
Citera
2026-05-02, 19:03
Medlem
Lite retroperspektiv extraterrestiell navelskådning / fjärranalys tack!

Jag skulle önska att de för en stund vänder James Webb-kikaren samt gärna någon redan placerad eller framtida Mån-sonds förmågor ned mot vår jord!

Och offentligt publicerar både rå-data och vad resultatbearbetningen från deras state-of-the-art analysmetoder kommer fram till genom att titta på oss själva och vår värld som om den vore "okänd".

Dvs ge oss en "base line" med uppenbart facit om vad de just nu kan iaktta och hur detta skulle rapporteras.
Citera
2026-05-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag skulle önska att de för en stund vänder James Webb-kikaren samt gärna någon redan placerad eller framtida Mån-sonds förmågor ned mot vår jord!

Och offentligt publicerar både rå-data och vad resultatbearbetningen från deras state-of-the-art analysmetoder kommer fram till genom att titta på oss själva och vår värld som om den vore "okänd".

Dvs ge oss en "base line" med uppenbart facit om vad de just nu kan iaktta och hur detta skulle rapporteras.

Jag vet inte vad som förhindrar att man gör så men det skulle kanske vara en bra idé för att få mer insikt men annars vet väl forskarna redan vad som ska kikas efter ute i rymden så dom behöver väl inte vända James Webb mot Jorden antar jag.
Citera
2026-05-05, 23:42
Medlem
0.01% av 300-400 miljarder exoplaneter i vår galax vintergatan innebär 100.000.000 potentiella värdplaneter för någon form av liv. En ganska imponerande stor siffra. Men att hitta liv i vintergatan utanför jorden är som att hitta nålen i höstacken. Men visst finnes mängder av upptäckta intressanta exoplaneter redan nu och det blir fler och fler som upptäcks varje år.

En planet som kallas GJ 887 d har upptäckts nyligen. En superjord, större än jorden men mindre än neptunus 6 gånger så stor massa som jorden 10.7 ljusår bort från oss på jorden. Det är praktiskt taget i kosmiska termer dörren bredvid. Den har en omloppsbana på 50 dagar och 8 timmar i jordtid runt den röda dvärgstjärnan GJ 887 och befinner sig komfortabelt inom zonen där flytande vatten teoretiskt kan existera på planetens yta. Det är den näst närbelägna planeten till jorden efter Proxima Centauri som ligger 4.24 ljusår bort och vad som gör den speciellt intressant är att den röda dvärgen den har sin omloppsbana runt är väldigt lugn stjärna för att vara en röd dvärgstjärna. En intressant upptäckt som kommer gå att undersöka mer om dess potentiella atmosfär och möjliga förekomst av vatten.
Senast redigerad av Lyckligakompisen 2026-05-05 kl. 23:53.
Citera
2026-05-06, 15:14
Medlem
NASA har gett medel från sin utvecklingsfond för projekt som ämnar att förenkla rymdutforskning till ett projekt som heter Fluidic Telescope (FLUTE). Ett rymdteleskop med flytande vätska vars spegel ska bli 50 meter i diameter och kunna skickas upp runt 2040. Med hjälp av FLUTE kan astrofysiker zooma in på avlägsna exoplaneter och den första exoplaneten som kommer att undersökas av FLUTE om ungefär 15 år är den närmast belägna exoplaneten Proxima Centauri B.

Mer information finns hos NASA på följande länk https://www.nasa.gov/science-research/astrophysics/what-is-the-fluidic-telescope/
Citera
2026-05-06, 16:36
Avstängd
Citat:
Det kan man inte. Sett från det teleskopet är jorden alldeles för nära solen och sensorerna skulle brännas sönder:
https://www.skyatnightmagazine.com/space-science/webb-earth-venus-mercury
Citera
2026-05-06, 19:59
Medlem
Det finns en planet som kallas TOI-1452 b. Ungefär 100 ljusår från Jorden. Den tros kunna vara helt täckt av flytande vatten utan land någonstans. Med vattendjup på flera hundra kilometer. Forskare tror att planeten består till 30% av flytande vatten. Jämför det med vår planet som består till 0.02% av vatten. Känns som Jordens vattenmassor plötsligt blev obetydliga.
Citera
2026-05-08, 11:43
Medlem
Citat:

Det man skulle få fram skulle väl lika gärna kunna tas fram med vanliga satelliter, som dessutom rör sig betydligt närmare jordytan? Bortsett från detaljer om jordens rörelser i sin bana då¨, men den kan vi studera nerifrån jorden.
Citera
2026-05-16, 01:38
Medlem
Jorden 2.0 har ett namn, och det är en äldre planet vid namn Kepler-452b och den är grovt räknat 1.5 miljarder år äldre än vår sol. Den gör sin omloppsbana inom den beboeliga zonen av en stjärna väldigt lik vår egen, en så kallad G-typ stjärna 10% större än Solen. Denna "kusin till Jorden" kan ha varit stödjande till liv minst 1.5 miljarder år före liv ens hade tillkommit på Jorden. Undrar vilka civilisationer som kan ha utvecklats på en planet med 1.5 miljarder års försprång.

Kepler-452b har en medeltemperatur på -8 grader celcius vilket är lite varmare än vår planets medeltemperatur. Ett jordår på Kepler-452b motsvarar ungefär 385 dagar. Den är belägen i Cygnus konstellationen 1800 ljusår från Jorden. Den är runt 63% större än Jorden i storlek och 3 gånger större massa än Jordens. Man vet inte vad nuvarande temperaturen på planetens yta är men som vanligt finns det alltid något negativt att rota fram som att planeten idag kan vara offer för en skenande växthuseffekt eftersom den får mer energi från sin stjärna än Jorden får från Solen.

Jag säger bara ojojoj, denna planet är så lik Jorden det bara går att vara förutom dess storlek men det spelar mindre roll. Högst intressant planet men 1800 ljusår i avstånd från Jorden är i överkant.

Med tanke på att det finns en planet som denna där intelligent liv kan ha hunnit utvecklats något enormt mycket mer än på Jorden så tvivlar jag bara mer och mer på att vi människor är ensamma eller har varit den enda civilisationen i universum. Kepler-452b är ju lika optimal för liv som vår planet och om det nu finns eller funnits avancerade civilisationer på Kepler-452b så låg eller ligger dom betydligt längre fram än oss i teknologi. Problemet är bara att ingen vet hur pass vanligt det är att intelligent liv med avancerade civilisationer kan utvecklas men om samma sak skett på den planeten som skett här på Jorden skulle jag vara helt förbluffad. Detta är vansinniga nyheter som jag sprungit på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in