2026-05-01, 11:14
Medlem
Tror ofta konspirationer till viss del stämmer om det inte låter helt världsfrånvänt. Är väl någon på insidan eller med information som berättat för någon som berättar vidare.
Exempel är ju Epstein och Diddy. Där visste ju ”alla” i Hollywood vad som försiggick sen har det spridits en massa om detta på nätet. Det har ju dessutom varit för sjukt för att tro på och mycket obehagligt, man tänker ju att allt är möjligt efter detta och att även de sjukaste konspirationerna kan va sanna.
Finns ju dessutom en hel drös med gamla konspirationer som visat sig vara sanna, tex att vi blir avlyssnade av våra telefoner osv. vilket man först förnekade vara sant.
Citera
2026-05-01, 12:07
Medlem
psaks avatar
TS får det alltså att låta som att det endast skulle vara några få som gemensamt fört ut alla konspirationsteorier. Låter ju himla konspirationsteoretiskt 😎

Svaret är väl: de som tänker lite mer. Den vanlige soffsittaren i stugan lär inte vara den som kommer på konspirationsteorier.
Sedan finns förstås bland dessa tänkare mängder av skillnader sinsemellan också.
Intresse - tänkarvilja - teori.
Citera
2026-05-01, 12:10
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Ja, finns det någon konspirationsteori/alternativ teori om vilka som ligger bakom konspirationsteorierna/de alternativa teorierna? En slags ”metateori”? 🤔
Mycket av "konspirationsteorierna" är sanningar som bara stämplas som konspurationsteorier av de med makten stt sprida opinion.

Invandring har tex dessa exempel i sverige, där media sprider detta och kritik mot det endast är "konspirationsteorier":
Invandrare kostar inget, invandrare har lika bra betyg, invandrare har inte oftare bidrag än svenskar, hedersförtryck finns inte, finns hedersförtryck så har iaf inte muslimer det, vi har inte hög invandring, invandrare är inte mer kriminella än andra, invandrare begår inte fler våldtäkter än andra, taharush finns inte och är bara skitsnack, no-go zoner finns inte, tiggare är inte kriminella, utländska inbrottsligor finns inte, apatiska flyktingbarn är en riktig sjukdom som av någon anledning bara finns i sverige, invandrare som kommer hit är högutbildade raketforskare, invandrade läkare är lila bra som svenska, etc etc etc..

Liknande saker finns innom en rad andra ämnen.
Men sen har vi ju den andra typen, där "konspirationen" uppenbart har fel på riktigt, så som flat earth, men jag tror det är exakt samma process, bara det att i dessa fallen är de "troende" korkade och har gått på felaktig propaganda och falsk fakta. Tyvärr så är det ju exakt det som fåren tror om oss som visste faktan om invandringen.
Citera
2026-05-01, 19:42
Medlem
Flashback och dess mods är nog värst

För er som vill ha lite ramalamadingdong
https://www.youtube.com/watch?v=7oKPYe53h78
Citera
2026-05-08, 08:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
"Såna som driver konspirationer"?
Menar du konspirationsteoretiker? Eller dom som står bakom konspirationer (typisk dom kriminella i maktsystemen, som kanske snor eller fördelar skattepengar, ofta i miljardklassen, till egna, för egen vinst).

Dumt att blanda dom begreppen.
Som att prata om tjuvar och rånare när du menar polisutredare.

Det är så du ser dig själv? Som en polisutredare?
Citera
2026-05-08, 09:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Nej jag tror inte på att jorden är platt eller på några rymdödlor. Du blandar ihop otroligt löjliga konspirationsteorier med sådant som mycket väl kan vara sant.

Att några få har blivit ”botade” av ivermedicin och/eller av att de har ställt om sin kost stämmer ju men det behöver inte betyda att all cancer försvinner av en sådan behandling.

Du gör ju samma fel som dem som tror att det botar allt. Mediciner kan vara positivt för vissa medan det fungerar mycket sämre för andra. Så är det med många saker endel tål inte en magnecyl medans det inte är några problem för den stora massan

Fru Obama är troligtvis en man om man nu väger in det som dinglar i byxorna.
Du kan ju även titta på PSG spelarnas ansiktsuttryck när de träffar fru matron

I epsteinfilerna så är det uppenbart att vissa knullar bäbisar och små barn.
Och när man har sett i Amerikanska riksmedia att de har hittat mäniskokött i slakthus så är det ganska troligt att det finns några som äter det.
Nu är det iof inte straffbart att äta mänisokött i USA men det känns lite sådär att göra det

Inte du kanske, men det är ju inte svårt att i denna tråd hitta individer som tror att jorden är platt. Du kallar vissa konspirationsteorier löjliga, jag kallar teorin om människokött på slakterier för löjlig.

Det är ett utbrett fenomen att om du köper en konspirationsteori så kommer du snart ta till dig fler liknande teorier. Alla på samma extremt lösa grund. Precis som du uppenbarligen gjort.
Citera
2026-05-08, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Inte du kanske, men det är ju inte svårt att i denna tråd hitta individer som tror att jorden är platt. Du kallar vissa konspirationsteorier löjliga, jag kallar teorin om människokött på slakterier för löjlig.

Det är ett utbrett fenomen att om du köper en konspirationsteori så kommer du snart ta till dig fler liknande teorier. Alla på samma extremt lösa grund. Precis som du uppenbarligen gjort.

Fast det är ingen teori. Det sändes på riksnyheter i usa. Och nej AI fanns inte. Nu skrev jag inte slakterier utan i ett slakthus. Du ser redan där fantiserar du iväg och hävdar att jag påstod i flera slakterier
Citera
2026-05-08, 21:42
Medlem
skogshuggar3ns avatar
De fascistiska västerländska regimerna ligger bakom de flesta konspirationsteorierna. Det är deras metod för att kontrollera befolkningen när obekväma sanningar når dagens ljus. Men det finns ju även tokstollar som tror att jorden är platt.
Citera
2026-05-10, 10:41
Medlem
Citat:
Det är så du ser dig själv? Som en polisutredare?

Nej, inte alls. Poengen va fel andvändning av ord, som att man inte vet vad man pratar om.
Jag bryr mej sällan om skrivfel, men när meningen blir tvärtom måsta man säga till.

Ett annat exempel: En som förstör andras saker är inte reparatör.
(Ref. Nån som "driver konspirationer" är inte konspirationsteoretiker (eller nån annan form av researcher)..
Senast redigerad av no-more-scam 2026-05-10 kl. 10:45.
Citera
2026-05-10, 16:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Fast det är ingen teori. Det sändes på riksnyheter i usa. Och nej AI fanns inte. Nu skrev jag inte slakterier utan i ett slakthus. Du ser redan där fantiserar du iväg och hävdar att jag påstod i flera slakterier

Är dessa ’riksnyheter’ svåra att hitta? Jag har inte klarat det. Men även om de finns skulle jag vara försiktig om jag var du. Antar du menar att köttet funnits där för det har processats för kommande konsumtion. Kannibalism är extremt ovanligt, men det är ett lockande ämne för ryktesspridning.

Massmedia har också fel ibland, men har det verkligen hittats människokött i ett ’slakthus’ (vad är det för fel på ordet slakteri i sammanhanget?) har det många mycket mer rimliga förklaringar än kannibslism.
Citera
2026-05-10, 20:02
Moderator
Fear2bes avatar
Grunden är bristen på öppenhet och transparens. Då uppstår naturligtvis frågan om vad folk vill dölja. Folk är sjukt nyfikna på frimurare till stor del på grund av deras hemliga ritualer, samma sak med skumma religioner och sekter - det hemliga och fördolda har en viss dragningskraft.
Citera
2026-05-10, 20:20
Avslutad
Citat:
Är dessa ’riksnyheter’ svåra att hitta? Jag har inte klarat det. Men även om de finns skulle jag vara försiktig om jag var du. Antar du menar att köttet funnits där för det har processats för kommande konsumtion. Kannibalism är extremt ovanligt, men det är ett lockande ämne för ryktesspridning.

Massmedia har också fel ibland, men har det verkligen hittats människokött i ett ’slakthus’ (vad är det för fel på ordet slakteri i sammanhanget?) har det många mycket mer rimliga förklaringar än kannibslism.

Ja mer en 10 år gammal iaf. Du vet mycket väl att mycket ”försvinner” på nätet idag.
Sedan så fanns det lite mänisokött i 1 slakthus. Det betyder inte att det va Usas variant på Scan
Andledningen vet man ju inte det kan vara en anställd eller något annat psykfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in