2026-04-30, 11:39
Medlem
Ja, finns det någon konspirationsteori/alternativ teori om vilka som ligger bakom konspirationsteorierna/de alternativa teorierna? En slags ”metateori”? 🤔
Citera
2026-04-30, 11:42
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldner.Spessart
Ja, finns det någon konspirationsteori/alternativ teori om vilka som ligger bakom konspirationsteorierna/de alternativa teorierna? En slags ”metateori”? 🤔
Sverigedemokraterna.
Citera
2026-04-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Sverigedemokraterna.
Fast de har inte funnits länge nog, väl? De kanske är efterträdare till någon annan sammanslutning?
Citera
2026-04-30, 12:13
Medlem
kalkryggars avatar
Jag kan varmt rekommendera den här boken i ämnet:

Kent Werne - Allt är en konspiration : en resa genom underlandet

Citat:
https://www.bokus.com/bok/9789174418101/allt-ar-en-konspiration-en-resa-genom-underlandet

Låg USA:s regering bakom 9/11? Mördades John F. Kennedy av CIA? Dirigeras flyktingströmmarna av George Soros? Är klimathotet en bluff? Styrs världen egentligen av Bilderberggruppen, Illuminati, muslimer eller judiska finansmän?

Många tror det. Där vissa ser lobbyism, ideologi och marknadskrafter ser andra en konspiration, en hemlig sammansvärjning som fejkar terrordåd, skapar finanskriser, mördar olydiga politiker, kontrollerar medierna och manipulerar demokratin.

De kallas konspirationsteoretiker. Själva ser de sig som sanningssökare. Och de sprider sin sanning genom böcker, filmer och i sociala medier, i en växande ekokammare. Allt är en konspiration handlar om konspirationstänkandets värld.

Mycket intressant bok där vi får följa med honom när han träffar såna som driver konspirationer.

Ytterligare en bok med honom som jag inte har läst:
https://www.bokus.com/bok/9789177751601/konspirationsfeber

Men den är förmodligen minst lika intressant.
Citera
2026-04-30, 12:17
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Mycket intressant bok där vi får följa med honom när han träffar såna som driver konspirationer.

Ska köpas ikväll! Tack för boktips!

Motbud: Suppressed Transmission 1 och 2 som är samlingar med av författaren påhittade konspirationsteorier skriva på samma självrefererande sätt som just konspirationsteorier brukar vara. Enormt roliga, historiskt välgrundade och spännande
Citera
2026-04-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ja, finns det någon konspirationsteori/alternativ teori om vilka som ligger bakom konspirationsteorierna/de alternativa teorierna?

De kommer väl inte från samma källa allihopa. Problemet är väl att allt enskilt amatörtyckande är så lätt att föra ut till allmänheten idag. I USA är väl konspirationerna sammankopplade med gnäll om vart "your tax-dollars goes".

En bok jag tyckte var rolig förr var "The 80 Greatest Conspiracies of All Time" av Jonathan Vankin och John Whalen (1995, 718 sid.).
Citera
2026-04-30, 13:15
Medlem
Citat:

"Såna som driver konspirationer"?
Menar du konspirationsteoretiker? Eller dom som står bakom konspirationer (typisk dom kriminella i maktsystemen, som kanske snor eller fördelar skattepengar, ofta i miljardklassen, till egna, för egen vinst).

Dumt att blanda dom begreppen.
Som att prata om tjuvar och rånare när du menar polisutredare.
Senast redigerad av no-more-scam 2026-04-30 kl. 13:20.
Citera
2026-04-30, 13:23
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
NASA ligger bakom Flat Earth är jag ganska säker på.
Lika så ligger dom bakom teorin om att månlandningen var fake.

Epstein är en konspiration av alla som är anklagade.
Dom som är anklagade ligger bakom.
Citera
2026-04-30, 15:37
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:

Rekommenderad läsning för alla antivaxxare och andra svagbegåvade på detta forum.
Citera
2026-04-30, 16:14
Medlem
nerdnerds avatar
Ryzzarna så klart. Med målet att underminera alla västliga institutioner, som en del av psykologisk krigföring.
Citera
2026-04-30, 16:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Epstein är en konspiration av alla som är anklagade.
Dom som är anklagade ligger bakom.

Hur tänker du här? Det du föreslår är ju lite som att någon hackar Dumpen och hänger ut sig själv som ett inlägg.

Vem gör det?
Citera
2026-04-30, 16:31
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Hur tänker du här? Det du föreslår är ju lite som att någon hackar Dumpen och hänger ut sig själv som ett inlägg.

Vem gör det?
Jag förstår att du inte ser vad som pågår.

Det ligger till så att konspirationsteorier och syndabockar är en nödvändighet i vår värld.
Den mänskliga naturen är sådan.

Du hatar religion och har därmed inte lusläst bibeln många gånger och funderat på vad det betyder.
Vad innebär det att ta på sig skulden frivilligt för att alla andra ska bli fria?

Det här är vad eliten sysslar med.
Att sinsemellan tävla om vem som bär mest synd åt folket.
Det är något man inte kan tala öppet om givetvis.

Men ditt exempel med dumpen är jättebra.
Det är exakt vad eliten sysslar med.
Att ta på sig skulden för att vara pedofiler.
Frivilligt.
Men det görs med stor finess.
Det finns där ute, men ogreppbart liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in