Vissa (anti)konspirationsteorier är planterade av det statliga, exempelvis ”chemtrails”, som solklart existerar (look up!) men som egentligen är besprutning för att skydda mot farlig strålning från solen, vilket dom inte vill erkänna.
Annars är många ”konspirationsteorier” bara kategoriserade som såna av konspiratörerna för att de ska fortsätta konspirera.
Sen finns såklart också snake oilers, men dom är oftast finansierade av judarna för att halvt låtsas förklara uppenbara konspirationer, utan att peka ut den egentliga förövaren.
Nej, det var Karl Popper som införde detta begrepp, som det idag förstås, redan på 40-talet. Begreppet i andra sammanhang är ännu äldre.
Ok. Men alltså inga invändningar i sak, emot min beskrivning av begreppets innebörd och syfte alltså? Gott så, i så fall.
Skulle du vilja utveckla något om sammanhanget då Popper lanserade begreppet på 40-talet, och/eller de ännu äldre sammanhangens användning av detsamma?
Om inte så tillförde din kommentar inte så värst mycket till diskussionen.
Vad menar du att det inte finns konspirationsteorier? De finns ju om nästan allt som händer. Är det för att du aldrig träffat dem som tror på dessa? De brukar inte alltid tala om det öppet vettu. Sedan är ju vissa saker faktiskt sanna också. Om det ligger väldigt mycket pengar bakom, eller om det är en stormakt som vill saker, då gör de vad de vill och kommer undan med.
Om du kollar i epsteinfilerna så är det ju uppenbart att det finns ett globalt ” nätverk” Harvardproffesoren politiker ambassadörer finansmänniskor mm
Jag menar att de flesta ” konspirationsteorier” är sanna. Sedan vem och varför är ju en annan sak
FBI skyddar ju pedofiler och mördare, så antagligen är det mycket värre än vad vi kan ana
Begreppet konspirationsteoretiker lanserades av CIA för att allmänheten skulle kunna skamma alla som var skeptiskt inställda till den sk Warrenrapporten, alltså utredningen om JFK-mordet.
Alltså ett påhittat begrepp som har lanserats av makten för att kunna sabotera alla försök till kritiska diskussioner som rör vissa oönskade samtalsämnen och åsikter.
Ungefär som uttrycken "antisemit" / "islamofob"/"rasist" / "kvinnohatare" / "transfob", dvs fejkuttryck som har skapats enbart för att kunna få tyst på oönskade kritiska åsikter.
Definitivt är det så här det ligger till, mycket bra formulerat. Språkbruk är ett maktmedel, och det har vi utsatts för under hela våra liv. Alla är vi insmorda i diverse begrepp, förhållningssätt, perspektiv på frågor och ting. Men att lyfta blicken högre och inse att allt detta är maktverktyg som konstant trycks ner på oss för andra syften, är inte alla som förstått.
Om jag hade orkat skulle jag tex kunna skriva en bok om hur detta exemplifieras i perfekt form, från SVT och diverse heta frågor senaste 10 åren. Läser man inte mellan raderna inser man inte ens hur relevant det är att beskydda individers tänkande utan att i förhand stoppa in dom i fack och tolkas utifrån en redan förbestämd mening.
Tex är den här tråden ett bra exempel som många hugger hårt i som en hungrig haj. Som du säger är begreppet konspirationsteretiker fram-manat av design för att vara ett saftigt äpple att sätta tänderna i för att på bred samhällsnivå tro sig ha friheten att spotta och pissa på egentligen bara fritt kritiskt ifrågasättande individer av ditten och datten.
Ju längre tid ett begrepp får härja fritt utan ett tydligt paradigmskifte, desto starkare blir det som vapen. Skiftet kommer först när fler och fler och till slut tillräckligt många inser att dom där orden, skällsorden, begreppen, inte har någon substans.
Epitet och negativa begrepp är ett språkbruksvapen. Ännu mer relevant idag med alla sökalgoritmer och sociala mediers filtersystem osv.
Begreppet Konspirationsteoretiker är designat att vara ett nedlusat och högladdat begreppspaket av förutfattade uppfattningar för att inblilla majoritetsbefolkningen att något är "orelevant, ovetenskapligt, knäppt, galet, fel och fult. Det är designat för att vi inte ska kunna hålla verklighetsnära och exakta diskussioner om ämnen. Ämnen som av olika anledningar vill hållas från allmänhetens insikt. Se där? Tillbaka till konspirationsmodern. Vad vill man dölja? Sanningen så klart. Många stora konspirationer är så klart inte erkända till allmänheten, just för att, det är oacceptabelt. Därför matas vi med desinformation istället.
Om du kollar i epsteinfilerna så är det ju uppenbart att det finns ett globalt ” nätverk” Harvardproffesoren politiker ambassadörer finansmänniskor mm
Jag menar att de flesta ” konspirationsteorier” är sanna. Sedan vem och varför är ju en annan sak
FBI skyddar ju pedofiler och mördare, så antagligen är det mycket värre än vad vi kan ana
De flesta? Rymdödlor, plattjord, att eliten äter bebisar, Obama är en tjej och hans fru är kille, att ingen får veta att man kan ta bort all cancer med bikarbonat, svampmedel eller maskmedel, att McCartney dog på 60-talet. Vilka är sanna?
Har du verkligen tänkt nu ?
Varför skulle inte rika människor kunna ha sex med snygga tjejer utan att behöva åka till en ö där flickorna hålls i burar?
Kan du ens tänka en egen tanke,,, eller är det bara sådana tankar som någon annan fyllt ditt huvud med?
För att dessa gubbar inte har systemet för att komma undan upptäckt om de inte har någon att gå via som Epstein. Han var deras system för att komma runt upptäckten.
Han hade väl inte tjejer i burar där heller? Var har du fått det ifrån? Du verkar hitta på än det ena efter än det andra lite hux flux. Vad ger det? Blir bara trams av det.
Ja, finns det någon konspirationsteori/alternativ teori om vilka som ligger bakom konspirationsteorierna/de alternativa teorierna? En slags ”metateori”? 🤔
Ödlefolket, tillsammans med juden. Fast vilket svar du än får här blir ju en konspirationsteori...
Ja, finns det någon konspirationsteori/alternativ teori om vilka som ligger bakom konspirationsteorierna/de alternativa teorierna? En slags ”metateori”? 🤔
De flesta? Rymdödlor, plattjord, att eliten äter bebisar, Obama är en tjej och hans fru är kille, att ingen får veta att man kan ta bort all cancer med bikarbonat, svampmedel eller maskmedel, att McCartney dog på 60-talet. Vilka är sanna?
Nej jag tror inte på att jorden är platt eller på några rymdödlor. Du blandar ihop otroligt löjliga konspirationsteorier med sådant som mycket väl kan vara sant.
Att några få har blivit ”botade” av ivermedicin och/eller av att de har ställt om sin kost stämmer ju men det behöver inte betyda att all cancer försvinner av en sådan behandling.
Du gör ju samma fel som dem som tror att det botar allt. Mediciner kan vara positivt för vissa medan det fungerar mycket sämre för andra. Så är det med många saker endel tål inte en magnecyl medans det inte är några problem för den stora massan
Fru Obama är troligtvis en man om man nu väger in det som dinglar i byxorna.
Du kan ju även titta på PSG spelarnas ansiktsuttryck när de träffar fru matron
I epsteinfilerna så är det uppenbart att vissa knullar bäbisar och små barn.
Och när man har sett i Amerikanska riksmedia att de har hittat mäniskokött i slakthus så är det ganska troligt att det finns några som äter det.
Nu är det iof inte straffbart att äta mänisokött i USA men det känns lite sådär att göra det
Motbud: Suppressed Transmission 1 och 2 som är samlingar med av författaren påhittade konspirationsteorier skriva på samma självrefererande sätt som just konspirationsteorier brukar vara. Enormt roliga, historiskt välgrundade och spännande
Även "konspirationsfeber" av samma författare rekommenderas.
Definitivt är det så här det ligger till, mycket bra formulerat. Språkbruk är ett maktmedel, och det har vi utsatts för under hela våra liv. Alla är vi insmorda i diverse begrepp, förhållningssätt, perspektiv på frågor och ting. Men att lyfta blicken högre och inse att allt detta är maktverktyg som konstant trycks ner på oss för andra syften, är inte alla som förstått.
Om jag hade orkat skulle jag tex kunna skriva en bok om hur detta exemplifieras i perfekt form, från SVT och diverse heta frågor senaste 10 åren. Läser man inte mellan raderna inser man inte ens hur relevant det är att beskydda individers tänkande utan att i förhand stoppa in dom i fack och tolkas utifrån en redan förbestämd mening.
Tex är den här tråden ett bra exempel som många hugger hårt i som en hungrig haj. Som du säger är begreppet konspirationsteretiker fram-manat av design för att vara ett saftigt äpple att sätta tänderna i för att på bred samhällsnivå tro sig ha friheten att spotta och pissa på egentligen bara fritt kritiskt ifrågasättande individer av ditten och datten.
Ju längre tid ett begrepp får härja fritt utan ett tydligt paradigmskifte, desto starkare blir det som vapen. Skiftet kommer först när fler och fler och till slut tillräckligt många inser att dom där orden, skällsorden, begreppen, inte har någon substans.
Epitet och negativa begrepp är ett språkbruksvapen. Ännu mer relevant idag med alla sökalgoritmer och sociala mediers filtersystem osv.
Begreppet Konspirationsteoretiker är designat att vara ett nedlusat och högladdat begreppspaket av förutfattade uppfattningar för att inblilla majoritetsbefolkningen att något är "orelevant, ovetenskapligt, knäppt, galet, fel och fult. Det är designat för att vi inte ska kunna hålla verklighetsnära och exakta diskussioner om ämnen. Ämnen som av olika anledningar vill hållas från allmänhetens insikt. Se där? Tillbaka till konspirationsmodern. Vad vill man dölja? Sanningen så klart. Många stora konspirationer är så klart inte erkända till allmänheten, just för att, det är oacceptabelt. Därför matas vi med desinformation istället.
Öppna ögonen folket.
Tack för ditt utmärkta inlägg, som jag uppfattade som en fläkt av friskluft, ungefär som när som när man öppnar ett fönster och vädrar
Det händer f ö ganska ofta när jag hör någon uttrycka en "obekväm sanning", och särskilt om det görs med en klar stämma och rak rygg också. Dvs jag får impulsen att dra ett djupt och helande andetag, ungefär som när man vädrar friskluft. Känns som att luften blir rensad nästan!
Dvs det känns både uppfriskande, helande, stärkande och uppiggande på samma gång, och den välgörande känslan infinner sig nästan ögonblickligen. Jag skulle nästan vilja gå så långt som att säga att sanningen har både en andlig och fysisk effekt på oss.
Och skall man dra liknelsen till sin spets så tror jag att vi människor kvävs och vissnar om vi lever i en miljö där sanningen är förbjuden och "överträdelse beivras", där vi också vi matas med lögner och hjärntvättas till den grad att vi knappt vad som är våra egna åsikter eller inte. V
Ja, det är ett högintensivt psykologiskt och andligt krig vi blir utsatta för, och det har varit fruktansvärt effektivt tyvärr.
För idag så har de flesta frågor blivit så laddade att man riskerar att skaffa sig ovänner så fort man öppnar munnen. Och i det pacifistiska Sverige så har man kanske inte rätt att försvara sig med fysiska vapen, men däremot så är vi alla rustade till tänderna med negativa epitet som vi kan dänga varandra i skallen med, och på så sätt försvara våra heliga värdegrunder. Och samtidigt får utlopp för allt vårat hat och våra mobbarinstinkter.
Men den verkliga krigföringen sker ändå på en individuell nivå, då man förstör språket så att vi inte ens skall kunna sätta ord på våra tankar, och än mindre kunna diskutera känsliga saker med våra medmänniskor.
Jag försöker välja att se det som att jag krigar tillbaka, när jag vid valda tillfällen uttalar mina uppriktiga och narrativkritiska åsikter. Och det är i viss mån en överlevnadsfråga också, för annars så blir jag typ andligen kvävd, och jag får svårt att leva med mig själv om jag bara går och ljuger jämt och ständigt.
Och för mig så har det handlat väldigt mycket om att komma i form igen, både fysiskt, psykiskt och andligen, för att först och främst bli vän med mig själv. Men också för att öva upp mina mänskliga instinkter, så att jag kan dra mig undan från de sämsta sammanhangen, och dessutom bli bättre på att hitta, och spendera mer tid med sundare människor, i sundare sammanhang istället. Och för mig så har det varit investeringar som har gett mycket bra avkastning, om inte räknat i kronor ochören.
Så får man skaffa sig diverse andningsventiler, dvs människor som man kan prata med, och sammanhang där man kan vara sig själv och ta av sig narrativmaskeradmaskerna, om så bara för korta stunder åt gången.
Sen skall man inte ha alltför stora förhoppningar på andra "mera fritt tänkande" individer heller, eftersom de flesta av oss idag helt saknar egna åsikter, och även förmågan ens resonera med sig själva om sina egna åsikter.
Så i de flesta fall när man pratar om något "narrativkritiskt" med någon "medkritiker", så kommer man oftast inte längre än att jämföra olika "snackisar" som man har sett i sina respektive "alternativa" sociala medieflöden.
Och om du inte gillar mina influencers, eller jag dina, så står vi där ändå snart och klöser ögonen ur varandra. När vi egentligen borde försöka lära känna varandra som människor, istället för att bara jämföra våra åsikter i de senaste skvallerfrågorna.
Det är nästan som att vi har glömt bort att vi egentligen är något mer än bara våra åsikter och preferenser? Ungefär som att vi alla går omkring och bär på två stora resväskor med åsikter som vi alltid måste bära med oss överallt. Fan vad värdelöst liksom, att gå på ett mingelparty med en resväska i vardera handen, som man inte ens törs ställa ner för att hälsa på, eller skåla med någon? Tro fan att det blir mindre flyt på minglet då.
Jag brukar försöka tänka att jag ska lämna mina åsikter hemma när jag åker iväg och träffar folk. Man får försöka utrusta sig med andra samtalsverktyg istället, så att det inte börjar hoppa grodor ur munnen när nån börjar prata om sina snackisar i fb-flödet.
En annan sak som jag brukar göra för min självterapi är att ibland skriva "anonyma" inlägg på nätet, tex här. Men då bör man vara luttrad eller ha en självplågar-ådra, eftersom man får vara beredd på att bli idiotförklarad på löpande band av den blodtörstiga pöbeln, och kanske vara beredd på att få enbart negativ respons i många fall.
Och eftersom jag själv är jag varken särskilt tuff eller konfrontativ, så jag brukar hålla mig till enstaka inlägg här och där. För jag ångrar mig alltid när jag har tagit ett replikskifte, som ofta slutar med att motparten ljuger och/eller kommer med hånfulla påhopp.
Men sen i undantagsfall så kan man få en uppskattande kommentar, och ibland kan det uppstå ett genuint och respektfullt möte mellan två människor som talar rakt ur hjärtat, och då känns det både helande och peppande, och det kan kännas som att båda parter växer av interaktionen.
Det känns fint tycker jag, och man får lära sig att se fina saker i det lilla. Det blir faktiskt betydligt lättare när man börjar skärma av sig från lögnmedierna, och man måste inte alls hänga med i politiken eller "värdshändelserna" heller. Och personligen så hänger jag med betydligt bättre IRL om jag inte matar skallen full med en massa deprimerande omvarldsskit på daglig basis.
Jag kanske inte hänger med i värdsläget, men istället så har jag kontakt med mig själv, och sen börjar jag bli riktigt duktig på att känna av andra människors "vibb" också. Vilket gör att jag numera kan välja mina interaktioer på ett mycket bättre sätt, och därför blir min resa genom livet mycket bättre också.
För när man fattar att alla inte är vänligt inställda, så blir det mycket lättare att välja vilka man vill interagera med också.
Ja det blev ju en himla lång utläggning det hära, vi kanske kan se det som busy-signals första maj-banderoll?
Tack för ordet, och tack till alla som mot förmodan läste så här långt.
Ursäkta, brutenbrygga, för att jag skamlöst utnyttjade dig i min egenterapi. För jag jag hade aldrig skrivit så här långt om inte det var för att jag visste att jag hade en läsare som förmodligen kan relatera.
Jag är inte själv lagd åt bokskrivarhållet, och har ingen gedigen historisk koll på hur saker och ting bestäms, eller hur olika narrativ sjösätts (utan kör mera på känsla, ett 50/50 kristet/vetenskapligt perspektiv, samt allmän livserfarenhet), men jag uppskattar verkligen när folk med fackmässiga kunskaper uttalar sig med lite pondus, som du just gjorde. Och du hjälpte just en medmänniska att få några livgivande andetag av friskluft och sanning.
Tack igen, trevligt att råkas, och keep up the good work 🔥