Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.skalmanski
Om TS ljuger på ESTA och blir påkommen, vad blir konsekvenserna. Enbart hemskickad eller något ännu värre?
När jag forskade i USA, fick jag uppleva en liknande otrevlig upplevelse på mycket nära håll. När vi landat stod Polis och väntade på oss. Mina papper var ok, men professorn som jag reste med hade mindre lycka.
Professorn hade tydligen klantat ihop det när han skulle fylla i en massa formulär och på ett ställe hade han tydligen gjort ett litet fel, vilket var en ren petitess. (detta var mindre än ett år efter 9/11)
Lik förbannat satte polisen på honom handklovar och fraktade honom likt ett djur fram till en service desk eller vad man nu kallar det. Min vän frågade hela tiden, vad han hade gjort. Poliserna var helt tysta. Väl framme vid service desken frågade professorn personen bakom service desken om han (professorn) kunde läsa samt om han förstod engelska (professorn kom från Frankrike med en kraftig accent). Därefter bad han professorn att läsa ett ett kort stycke i en tjock bok/pärm. Texten visade att han begått ett misstag, vilket han försökte förklara.
Nåväl, det hela slutade i att de krävde han skulle köpa en enkel biljett till Heathrow till
fullpris på (löjligt dyrt), sedan fördes han i fängsel till ett rum utan fönster där han fick sitta till nästa passande flight då han närmaste betraktades som potentiell terrorist. När jag efter många om och men slutligen fick tag på honom var fortfarande ursinnig, vilket var helt förklarligt.
Han vägrade att flyga till USA efter den upplevelsen, vilket jag fullständigt förstår.
Jag har själv råkat ut för liknande godtyckliga beslut från nitiska poliser, då en "migration officer" undrade varför jag flög fram och tillbaka stup i kvarten, varför jag berättade att jag forskade i på Stony Brook (ute på long island) och att jag därefter skulle spendera några veckor med min amerikanska flickvän.
Då tog det plötsligt hus i helvete varpå han vägrade initialt att släppa in mig. Vi hade en lång och mycket högljudd diskussion, på vilket sätt min flickvän hade med honom att göra. Till slut fick jag komma igenom efter att droppat ett antal mycket kända forskare som jag skulle jobba med, under förutsättning att skaffade ett amerikanskt visum i Sverige, vilket jag gjorde.
Då den amerikanska ambassaden låg i Stockholm, tvingades jag spendera ett par dagar bara för att få ett visum som jag enligt den amerikanske handläggaren som var helt meningslöst, då han menade att mitt svenska pass hade fungerat utmärkt.
Man skall vara så tystlåten man kan bli och se till att man kan visa fram kontanter och Visum (vilket egentligen inte skall behövas)
Mitt råd är:
Åk INTE om du inte har har visum. Jag hade omedelbart skaffat ett visum. Om jag inte fick ett visum, skulle jag aldrig åka över om jag hade en '
besvärlig historik' då det kan bli en mycket dyrbar erfarenhet.
I de flesta fall behöver man inte ett visum, men jag föredrar det då man slipper en stå i kö som kan ta evig tid.