2026-04-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Nej, du kommer INTE in via ESTA Visa Waiver Program.

Ang. fetat:

USA tar biometriska uppgifter (fingeravtryck) vid inresa + på ambassaden.
Informationsutbyte finns mellan länder (i varierande grad).
Inkonsistenser i svar kan flaggas även utan exakt träff i register.

Det är alltså absolut inte ett säkert “ingen märker”-läge! Och en notering om falsk uppgift → mycket svårare att få visum senare. Och i värsta fall långvarigt eller permanent hinder att resa in i USA.

Den enda möjligheten du har är att söka visum via U.S. Embassy Stockholm. Var helt transparent och visa att situationen ligger bakom dig nu (stabilt liv, inga nya brott, ansvarstagande).

Du vet uppenbarligen inte hur detta fungerar.

Det finns ingen koppling mellan systemen där US kan slå på Svenska medborgare hur de vill.

Vill de ha information måste de officiellt be om det för en specifik person.

Alltså händer detta endast vid stark misstanke att genomföra den processen.

Många åker genom att kryssa Nej och ljuga helt enkelt.

Men vänsterextrema missfoster som du, som aldrig ens rest till USA själv, sitter och skriker som de idioter ni är.
2026-04-30, 09:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Det finns ingen koppling mellan systemen där US kan slå på Svenska medborgare hur de vill.

Men vänsterextrema missfoster som du, som aldrig ens rest till USA själv, sitter och skriker som de idioter ni är.
Så är det ja. Hade chansat om jag var ts
2026-04-30, 09:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Jag har suttit i fängelse för narkotikabrott. Blev daktad så mina fingeravtryck finns sparade hos svensk polis. Detta var för två år sedan, så finns i belastningsregistret. Har ingen kontakt med frivård eller så idag.

Skulle aldrig komma in på B visum via ambassad. Det skulle nekas direkt. Min enda chans är att ljuga på ESTA och hoppas ingen upptäcker.

Gäller jobbrelaterad resa i en vecka, varav det är bra om jag åker. Kommer naturligtvis inte begå brott eller röra droger där.

Hur stor är chansen att jag kommer in i landet?
Sannolikt kommer absolut ingenting hända. De ser inte Sveriges belastningsregister "bara sådär". ESTA som är ett inresetillstånd och inte ett VISUM, är en väldigt automatiserad tjänst, när jag sökte så tog det bara minuter innan jag hade mitt ESTA. Nu är jag dock inte dömd för något. Men jag har en kollega som har lite skit sen förr, och hon var nojig hela resan men inget hände. Detta var dock fyra år sen, men jag tror knappast det är någon skillnad idag.

Egentligen ska man ju söka via USA:s ambassad om man är dömd för något, men då minskar risken betydligt att få resa in. Sen kan det ju ha sina sidor att ljuga om man någon gång ska söka ett arbetsvisum eller grönt kort om det framkommer att man ljugit.

Sen när man reser:

Nu är jag resvan, jag har rest mycket i mitt arbete och även privat, och det som alltid gäller är:
- se någorlunda normal ut,
- hel och ren
- nykter (ja ja ,givetvis kan man ha tagit en öl eller så, men man ska inte vara synbarligen påverkad)
- Om man blir "uttagen" för kontroll, så ska man bete sig normalt, vara normalt trevlig och artig och inte komma dragande med massa paragrafer om att de inte har rätt att kontrollera en. Har man annan hudfärg ska man inte dra rasistkortet. Sen ska man inte vara övertrevlig heller, tror ni flesta vet vad jag menar - där det bara blir konstigt liksom. Man ska också bete väl ombord på flyget och inte dumma sig mot ombordpersonalen eller andra passagerare, för de kan rapportera till ankommande om någon är knepig. Det är nog inte supervanligt, men det händer.

Det som helt sonika gäller väldigt kort är att bete sig "normalt och vuxet."

Jag har blivit kollad några gånger lite extra, men det kan man alltid råka ut för då de gör randomiserade kontroller. Det har aldrig hänt i USA dock men i andra länder. England, Tjeckien, Georgien bland annat. Kan bara ta lite tid, men låt de bara göra det de ska i lugn och ro så är det lugnt. Nu har jag inget skit i bagaget och har alltid tydliga och utskrivna resplaner i den mån man kan ha det.
2026-04-30, 12:34
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Är ESTAn så hårt kontrollerad då? Jag hade tabbat mig och fyllt i fel passnummer på min ansökan och fick därför inte checka in.

Jag ansökte om ett nytt när jag var på Arlanda och kunde checka in en halvtimme efter det.

Sen är jag inte dömd för något iofs.
2026-04-30, 13:08
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshan
Är du dömd för ett brott som inte ger fängelse så finns det i registret i 5år och har du blivit dömd till fängelse sitter det kvar i 10år.
Vet en som inte blev dömd till fängelse men ändå behövde vänta just 10år. Den personen har släkt i USA men kunde alltså inte åka dit på 10år.
2026-04-30, 13:36
Medlem
moshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Vet en som inte blev dömd till fängelse men ändå behövde vänta just 10år. Den personen har släkt i USA men kunde alltså inte åka dit på 10år.

Jaha okey. Jag vet bara att det är så det fungerar i det svenska rättssystemet i alla fall. Det går väl säkert att kolla upp ändå om man blivit dömd tidigare.
Senast redigerad av moshan 2026-04-30 kl. 13:38.
2026-04-30, 14:31
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshan
Jaha okey. Jag vet bara att det är så det fungerar i det svenska rättssystemet i alla fall. Det går väl säkert att kolla upp ändå om man blivit dömd tidigare.
Menar du svenska belastningsregistret? Det är inte vad USA går efter.
2026-04-30, 14:37
Medlem
moshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Menar du svenska belastningsregistret? Det är inte vad USA går efter.

Ja det jag menar. Förstod nog att det är som du säger.
2026-04-30, 14:44
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Ditt resonemang låter självsäkert – men det bygger på en förenklad bild av hur det funkar i verkligheten.

Tas man åt sidan för en s.k. secondary inspection, kan brott komma fram i den processen.
Den verkliga risken är inte bara att bli upptäckt, utan att bedömas som oärlig. Det räcker för att nekas.

Lol, jag har aldrig röstat vänster - alltid höger.
2026-04-30, 15:28
Medlem
Blaskas avatar
Jag har ljugit om min fängelsedom till en mängd länder. USA likaså. Det är bara fylla i "nej", när frågan ställs om du blivit dömd till fängelse. Svårare än så är det inte. Har aldrig haft problem. Har du allting ifyllt exempelvis boende och liknande blir du väldigt sällan granskad.
2026-04-30, 15:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Om TS ljuger på ESTA och blir påkommen, vad blir konsekvenserna. Enbart hemskickad eller något ännu värre?

När jag forskade i USA, fick jag uppleva en liknande otrevlig upplevelse på mycket nära håll. När vi landat stod Polis och väntade på oss. Mina papper var ok, men professorn som jag reste med hade mindre lycka.
Professorn hade tydligen klantat ihop det när han skulle fylla i en massa formulär och på ett ställe hade han tydligen gjort ett litet fel, vilket var en ren petitess. (detta var mindre än ett år efter 9/11)

Lik förbannat satte polisen på honom handklovar och fraktade honom likt ett djur fram till en service desk eller vad man nu kallar det. Min vän frågade hela tiden, vad han hade gjort. Poliserna var helt tysta. Väl framme vid service desken frågade professorn personen bakom service desken om han (professorn) kunde läsa samt om han förstod engelska (professorn kom från Frankrike med en kraftig accent). Därefter bad han professorn att läsa ett ett kort stycke i en tjock bok/pärm. Texten visade att han begått ett misstag, vilket han försökte förklara.

Nåväl, det hela slutade i att de krävde han skulle köpa en enkel biljett till Heathrow till fullpris på (löjligt dyrt), sedan fördes han i fängsel till ett rum utan fönster där han fick sitta till nästa passande flight då han närmaste betraktades som potentiell terrorist. När jag efter många om och men slutligen fick tag på honom var fortfarande ursinnig, vilket var helt förklarligt.
Han vägrade att flyga till USA efter den upplevelsen, vilket jag fullständigt förstår.

Jag har själv råkat ut för liknande godtyckliga beslut från nitiska poliser, då en "migration officer" undrade varför jag flög fram och tillbaka stup i kvarten, varför jag berättade att jag forskade i på Stony Brook (ute på long island) och att jag därefter skulle spendera några veckor med min amerikanska flickvän.
Då tog det plötsligt hus i helvete varpå han vägrade initialt att släppa in mig. Vi hade en lång och mycket högljudd diskussion, på vilket sätt min flickvän hade med honom att göra. Till slut fick jag komma igenom efter att droppat ett antal mycket kända forskare som jag skulle jobba med, under förutsättning att skaffade ett amerikanskt visum i Sverige, vilket jag gjorde.

Då den amerikanska ambassaden låg i Stockholm, tvingades jag spendera ett par dagar bara för att få ett visum som jag enligt den amerikanske handläggaren som var helt meningslöst, då han menade att mitt svenska pass hade fungerat utmärkt.
Man skall vara så tystlåten man kan bli och se till att man kan visa fram kontanter och Visum (vilket egentligen inte skall behövas)

Mitt råd är:
Åk INTE om du inte har har visum. Jag hade omedelbart skaffat ett visum. Om jag inte fick ett visum, skulle jag aldrig åka över om jag hade en 'besvärlig historik' då det kan bli en mycket dyrbar erfarenhet.
I de flesta fall behöver man inte ett visum, men jag föredrar det då man slipper en stå i kö som kan ta evig tid.
2026-04-30, 15:39
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Jag har suttit i fängelse för narkotikabrott. Blev daktad så mina fingeravtryck finns sparade hos svensk polis. Detta var för två år sedan, så finns i belastningsregistret. Har ingen kontakt med frivård eller så idag.

Skulle aldrig komma in på B visum via ambassad. Det skulle nekas direkt. Min enda chans är att ljuga på ESTA och hoppas ingen upptäcker.

Gäller jobbrelaterad resa i en vecka, varav det är bra om jag åker. Kommer naturligtvis inte begå brott eller röra droger där.

Hur stor är chansen att jag kommer in i landet?
Folk här som svarar vet ingenting. Jag har varit i usa flera gånger efter jag blivit dömd för narkotikabrott och det är inga problem. De har inte tillgång till svenskt belastningsregister.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in