2026-04-29, 18:53
Medlem
Jag har suttit i fängelse för narkotikabrott. Blev daktad så mina fingeravtryck finns sparade hos svensk polis. Detta var för två år sedan, så finns i belastningsregistret. Har ingen kontakt med frivård eller så idag.

Skulle aldrig komma in på B visum via ambassad. Det skulle nekas direkt. Min enda chans är att ljuga på ESTA och hoppas ingen upptäcker.

Gäller jobbrelaterad resa i en vecka, varav det är bra om jag åker. Kommer naturligtvis inte begå brott eller röra droger där.

Hur stor är chansen att jag kommer in i landet?
2026-04-29, 18:59
Medlem
Belters avatar
Självklart kommer du inte in. Varför frågar du ens?
2026-04-29, 19:01
Medlem
Du behöver ljuga. Det vet du.

När du checkat in och personalen kollat så att du har ett ESTA och planet har lyft, så skickas uppgifterna om samtliga ombord till immigration i USA. De har således tid på sig att undersöka vilka som är på väg.

De har ingen direkt tillgång till svenskt belastningsregister, men samarbetar såklart med svenska myndigheter. Inför varje flights ankomst görs en "sekundär" kontroll av ett antal utvalda passagerare, och där har de tillgång till belastningsregistret.

Din chans får således räknas till 50/50.
2026-04-29, 19:19
Medlem
Connykrims avatar
Du kommer ej in.
2026-04-29, 19:40
Medlem
Som andra skriver, du kommer inte att komma in.
Bespara dig besväret.
2026-04-29, 19:49
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Om TS ljuger på ESTA och blir påkommen, vad blir konsekvenserna. Enbart hemskickad eller något ännu värre?
2026-04-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Om TS ljuger på ESTA och blir påkommen, vad blir konsekvenserna. Enbart hemskickad eller något ännu värre?

Satt i deportations-arresten på Rikers Island, i väntas på hemresan. Spärrad "for good" för inresa i USA.

Frågan är väl också, vad det innebär för anställningen han har. Det är ju en jobbresa.
2026-04-29, 20:02
Medlem
USA har väl blivit ännu mer petiga på sistone.

Verkar dumt att chansa.
Kolla med ambassaden eller dylikt och ta reda på fakta om det går eller inte.
Så du slipper åka i onödan.

Detta kan dock i sin tur få konsekvenser om du ej kommer in och dina kollegor frågar varför du inte hänger på.

Du tar ju risker oavsett beslut.
2026-04-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Självklart kommer du inte in. Varför frågar du ens?

För många skriver att USA inte har tillgång till svenskt belastningsregisger och att de själva kommit in genom att kryssa nej till brott i ESTA.
2026-04-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du behöver ljuga. Det vet du.

När du checkat in och personalen kollat så att du har ett ESTA och planet har lyft, så skickas uppgifterna om samtliga ombord till immigration i USA. De har således tid på sig att undersöka vilka som är på väg.

De har ingen direkt tillgång till svenskt belastningsregister, men samarbetar såklart med svenska myndigheter. Inför varje flights ankomst görs en "sekundär" kontroll av ett antal utvalda passagerare, och där har de tillgång till belastningsregistret.

Din chans får således räknas till 50/50.

Är det bättre att åka via preclearence i Dublin då? Gränsvakterna där sägs enligt reddit vara mer avslappade också.

Och de har väl inte mer tillgång än vakterna i USA fastän de är placerade i ett EU land?

(Sverige och Irland delar belastningsregister genom EU) om jag hört rätt.
Senast redigerad av babyborn1999 2026-04-29 kl. 20:15.
2026-04-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Satt i deportations-arresten på Rikers Island, i väntas på hemresan. Spärrad "for good" för inresa i USA.

Frågan är väl också, vad det innebär för anställningen han har. Det är ju en jobbresa.

Varför blev du nekad inresa? Hade du ljugit om kriminellt förflutet på ESTA? Hur fick dem reda på det? Extra kontroll eller dök det upp direkt?
2026-04-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Varför blev du nekad inresa? Hade du ljugit om kriminellt förflutet på ESTA? Hur fick dem reda på det? Extra kontroll eller dök det upp direkt?

Inte jag. Jag förklarade vad som händer TS.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in