2026-04-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyborn1999
Är det bättre att åka via preclearence i Dublin då? Gränsvakterna där sägs enligt reddit vara mer avslappade också.

Och de har väl inte mer tillgång än vakterna i USA fastän de är placerade i ett EU land?

(Sverige och Irland delar belastningsregister genom EU) om jag hört rätt.

Det är samma procedur. Blir du uttagen för kontroll #2, så åker du fast ändå.
Enda fördelen är att du är kvar i Europa.
Att tro vad som skrivs på Reddit om slappa vakter skulle jag inte ge mycket för.
2026-04-29, 21:37
Medlem
JuniorDahlens avatar
Jag dömdes för brott mot knivlagen två dagar innan jag åkte till USA. Det var helt lugnt. Nu var biljetten bokad sedan innan jag klantade mig med kniven och tror inte jag hade vågat chansa annars. Men HELT kört för dig tror jag alltså inte att det är.
2026-04-29, 21:48
Medlem
che3s avatar
Du kan bespara dig resan för du kommer inte in, tveksamt om du en kommer in i Ryssland ens, så illa är det.
2026-04-29, 21:56
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du behöver ljuga. Det vet du.

När du checkat in och personalen kollat så att du har ett ESTA och planet har lyft, så skickas uppgifterna om samtliga ombord till immigration i USA. De har således tid på sig att undersöka vilka som är på väg.

De har ingen direkt tillgång till svenskt belastningsregister, men samarbetar såklart med svenska myndigheter. Inför varje flights ankomst görs en "sekundär" kontroll av ett antal utvalda passagerare, och där har de tillgång till belastningsregistret.

Din chans får således räknas till 50/50.

Har man bättre chanser när det har gått tio år? Det sägs ju att man skall försvinna ur vissa register då.
2026-04-29, 23:21
Medlem
Risken är väl som nämnts liten men att du i så fall kan bli spärrad for life. Synd om barnen i framtiden vill åka till Disney world eller något.
2026-04-30, 00:10
Medlem
Jag har tidigare rest dit med ringa narkotikabrott flera gånger för över 10 år sedan. Ingen brydde sig. Givetvis kryssade jag i att jag inte var dömd för någonting. Numera är väl allt digitalt så jag vet inte hur det funkar.

Vet någon hur det funkar med flera medborgarskap och inresa till USA?

Det är väl bara att lämna det svärtade svenska passet hemma och resa in på ett rent pass?
Senast redigerad av Benasque 2026-04-30 kl. 00:15.
2026-04-30, 02:24
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Jag har suttit i fängelse för narkotikabrott. Blev daktad så mina fingeravtryck finns sparade hos svensk polis. Detta var för två år sedan, så finns i belastningsregistret. Har ingen kontakt med frivård eller så idag.

Skulle aldrig komma in på B visum via ambassad. Det skulle nekas direkt. Min enda chans är att ljuga på ESTA och hoppas ingen upptäcker.

Gäller jobbrelaterad resa i en vecka, varav det är bra om jag åker. Kommer naturligtvis inte begå brott eller röra droger där.

Hur stor är chansen att jag kommer in i landet?

Nej, du kommer INTE in via ESTA Visa Waiver Program.

Ang. fetat:

USA tar biometriska uppgifter (fingeravtryck) vid inresa + på ambassaden.
Informationsutbyte finns mellan länder (i varierande grad).
Inkonsistenser i svar kan flaggas även utan exakt träff i register.

Det är alltså absolut inte ett säkert “ingen märker”-läge! Och en notering om falsk uppgift → mycket svårare att få visum senare. Och i värsta fall långvarigt eller permanent hinder att resa in i USA.

Den enda möjligheten du har är att söka visum via U.S. Embassy Stockholm. Var helt transparent och visa att situationen ligger bakom dig nu (stabilt liv, inga nya brott, ansvarstagande).
2026-04-30, 03:20
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Jag skulle chansa. Hur många som helst tidigare dömda reser till USA och kryssar nej på att de är dömda. Chansen att du åker dit som vanlig medborgare som inte är under polisens radar är inte stor. Söker du visum så kommer det garanterat nekas och du kommer aldrig släppas in i framtiden heller.
2026-04-30, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Jag skulle chansa. Hur många som helst tidigare dömda reser till USA och kryssar nej på att de är dömda. Chansen att du åker dit som vanlig medborgare som inte är under polisens radar är inte stor. Söker du visum så kommer det garanterat nekas och du kommer aldrig släppas in i framtiden heller.

Precis.....ler nog gå bra
2026-04-30, 04:36
Medlem
Jag må ha supit bort skallen men jag tror ändå att många europeiska polisdatabaser blir prioritet för palantirs algoritm eller vad man ska kalla det. Det är väl många länders "ordningsmakt" som använder sig av palantir.
2026-04-30, 05:50
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Jag har suttit i fängelse för narkotikabrott. Blev daktad så mina fingeravtryck finns sparade hos svensk polis.

Hur stor är chansen att jag kommer in i landet?

Ungefär noll. Jag hade dock testat och sett vad som händer. Rapportera tillbaka till Flashback!!
2026-04-30, 07:16
Medlem
moshans avatar
Är du dömd för ett brott som inte ger fängelse så finns det i registret i 5år och har du blivit dömd till fängelse sitter det kvar i 10år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in