Citat:
Ursprungligen postat av
Kalkonkungen
De flesta incels jag sett på Götgatan har varigt taniga och finniga typer som sitter och fluktar på förbipasserande kvinnor för att sen skynda hem och runka och skriva en arg post på flashback.
Lite läskigt att du följer med folk hem efter att du ser dem på stan, men det får stå för dig. Inget jag kan ställa mig bakom.
Nej, men skämt oåsido, det bor inte så många manliga sd-väljare på Södermalm (gissar att det är dem du syftar på).
Jag som akademiker (antar att du inte är det med dina tjejgissningar som basis) ser på statistiken i Södermalm gällande vilka som bor och verkar där:
Det senaste valet som genomförts i Sverige är Europaparlamentsvalet i juni 2024. För stadsdelsområdet Södermalm i Stockholm (som ingår i kommunvalkretsen 1 Södermalm-Enskede) dominerade de rödgröna partierna stort.
Här är resultaten för de största partierna i Stockholms kommun som helhet vid EU-valet 2024, vilket speglar trenden på Södermalm:
Valpresentation 2024
Miljöpartiet (MP): 20,5 %
Socialdemokraterna (S): 19,4 %
Vänsterpartiet (V): 18,3 %
Moderaterna (M): 17,4 %
Centerpartiet (C): 7,6 %
Liberalerna (L): 6,3 %
Sverigedemokraterna (SD): 5,7 %
Kristdemokraterna (KD): 4,3 %
Det visade sig således alltså att min kvalificerade gissning gällande klientelet på Södermalm var något mindre missvisande än din.
Om vi ska tala om sannolikhet, så är det alltså (enligt AI)
"Om du rör dig i valkretsen Södermalm-Enskede är sannolikheten att träffa någon som röstade på antingen MP, S eller V ungefär 18 gånger högre än att träffa någon som röstade på SD.
Enligt de faktiska resultaten från Europaparlamentsvalet 2024 för detta område ser fördelningen ut så här:
Miljöpartiet, Socialdemokraterna & Vänsterpartiet (tillsammans): ca 67,2 %
Sverigedemokraterna: ca 3,7 %
Vad det innebär i praktiken:
2 av 3 personer: Av de du möter som röstade i valet, röstade drygt två tredjedelar på något av de tre rödgröna partierna.
Fler än var fjärde person röstade specifikt på Miljöpartiet (25,1 %), vilket var det enskilt största partiet i området.
Färre än 1 av 25 personer röstade på Sverigedemokraterna.
I specifika delar av Södermalm (kärnan) är skillnaden ofta ännu större. I valdistrikt som exempelvis Katarina eller Mariatorget låg stödet för de rödgröna partierna ofta över 70 %, medan SD i vissa kvarter fick under 3 % av rösterna."
Så summa summarum; dina fantasier stämmer inte så väl in med sanningen.
Ha en fortsatt fin dag i mörkret i din mors källare. Själv sitter man i solen och lapar vete-öl och ser pengarna trilla in på Avanza-kontot.