2026-04-29, 12:20
Avslutad
Det är svårt att säga vilken indelning man bör göra, men kanske gammelmedia, alternativa media, influencers och sociala medier. Gammelmedier har sin auktoritet, men det får alternativa medier och influencers också med tiden. Och sociala medier är dynamiska, interaktiva och lite kaosiga ställen.

Vilket av dessa alternativ är den värsta skaparen av pöbelmentalitet?

Behövs det betydligt fler "advokater" som genomsyrar den sociala världen?
Citera
2026-04-29, 12:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av formulate
Det är svårt att säga vilken indelning man bör göra, men kanske gammelmedia, alternativa media, influencers och sociala medier. Gammelmedier har sin auktoritet, men det får alternativa medier och influencers också med tiden. Och sociala medier är dynamiska, interaktiva och lite kaosiga ställen.

Vilket av dessa alternativ är den värsta skaparen av pöbelmentalitet?

Behövs det betydligt fler "advokater" som genomsyrar den sociala världen?
Flashback är väl den typiska skaparen av pöbelmentalitet?
Här finns mestadels incels, högerextrema och rasister.
Citera
2026-04-29, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen

Flashback är ett öppet forum, möjligtvis skulle jag lagt till det som kategori. Men här finns väl alla sorter, och dessutom är det inte direkt en ekokammare av den typen man ser på särskilt facebook.
Citera
2026-04-29, 12:37
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:

En pöbel består sällan enbart av incels, högerextrema och/eller rasister.

En pöbel på Södermalm består t ex av miljöpartister och arroganta.
Citera
2026-04-29, 12:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
En pöbel består sällan enbart av incels, högerextrema och/eller rasister.

En pöbel på Södermalm består t ex av miljöpartister och arroganta.
Vilken annorlunda definition av en pöbel.
Jag har nog sett ungefär lika många incels med högafflar på Götgatan som arroganta miljöpartister.
Citera
2026-04-29, 12:51
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Vilken annorlunda definition av en pöbel.
Jag har nog sett ungefär lika många incels med högafflar på Götgatan som arroganta miljöpartister.
Har du aldrig sett en arrogant miljöpartist på Götgatan har du kanske aldrig gått på Götgatan. Incels finns det iofs gott om där, men då i form av korpulenta tjejer med grönfärgat hår.
Citera
2026-04-29, 13:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Har du aldrig sett en arrogant miljöpartist på Götgatan har du kanske aldrig gått på Götgatan. Incels finns det iofs gott om där, men då i form av korpulenta tjejer med grönfärgat hår.
De flesta incels jag sett på Götgatan har varigt taniga och finniga typer som sitter och fluktar på förbipasserande kvinnor för att sen skynda hem och runka och skriva en arg post på flashback.
Citera
2026-04-29, 13:20
Medlem
Glostrups avatar
Riks, swebbtv, flashback och övriga SD/alt-rightforum för pöbeln på på högersidan.
Forum där folk som Tovatt och många feministiskt initiativare, veganer och leninister hänger på för pöbeln på vänstersidan.
Kommentarsfälten på Facebook, för pöbel i allmänhet.
Citera
2026-04-29, 13:22
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
De flesta incels jag sett på Götgatan har varigt taniga och finniga typer som sitter och fluktar på förbipasserande kvinnor för att sen skynda hem och runka och skriva en arg post på flashback.

Lite läskigt att du följer med folk hem efter att du ser dem på stan, men det får stå för dig. Inget jag kan ställa mig bakom.

Nej, men skämt oåsido, det bor inte så många manliga sd-väljare på Södermalm (gissar att det är dem du syftar på).

Jag som akademiker (antar att du inte är det med dina tjejgissningar som basis) ser på statistiken i Södermalm gällande vilka som bor och verkar där:

Det senaste valet som genomförts i Sverige är Europaparlamentsvalet i juni 2024. För stadsdelsområdet Södermalm i Stockholm (som ingår i kommunvalkretsen 1 Södermalm-Enskede) dominerade de rödgröna partierna stort.

Här är resultaten för de största partierna i Stockholms kommun som helhet vid EU-valet 2024, vilket speglar trenden på Södermalm:

Valpresentation 2024
Miljöpartiet (MP): 20,5 %
Socialdemokraterna (S): 19,4 %
Vänsterpartiet (V): 18,3 %
Moderaterna (M): 17,4 %
Centerpartiet (C): 7,6 %
Liberalerna (L): 6,3 %
Sverigedemokraterna (SD): 5,7 %
Kristdemokraterna (KD): 4,3 %

Det visade sig således alltså att min kvalificerade gissning gällande klientelet på Södermalm var något mindre missvisande än din.

Om vi ska tala om sannolikhet, så är det alltså (enligt AI) "Om du rör dig i valkretsen Södermalm-Enskede är sannolikheten att träffa någon som röstade på antingen MP, S eller V ungefär 18 gånger högre än att träffa någon som röstade på SD.
Enligt de faktiska resultaten från Europaparlamentsvalet 2024 för detta område ser fördelningen ut så här:
Miljöpartiet, Socialdemokraterna & Vänsterpartiet (tillsammans): ca 67,2 %
Sverigedemokraterna: ca 3,7 %
Vad det innebär i praktiken:
2 av 3 personer: Av de du möter som röstade i valet, röstade drygt två tredjedelar på något av de tre rödgröna partierna.
Fler än var fjärde person röstade specifikt på Miljöpartiet (25,1 %), vilket var det enskilt största partiet i området.
Färre än 1 av 25 personer röstade på Sverigedemokraterna.
I specifika delar av Södermalm (kärnan) är skillnaden ofta ännu större. I valdistrikt som exempelvis Katarina eller Mariatorget låg stödet för de rödgröna partierna ofta över 70 %, medan SD i vissa kvarter fick under 3 % av rösterna."

Så summa summarum; dina fantasier stämmer inte så väl in med sanningen.

Ha en fortsatt fin dag i mörkret i din mors källare. Själv sitter man i solen och lapar vete-öl och ser pengarna trilla in på Avanza-kontot.
Citera
2026-04-29, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Riks, swebbtv, flashback och övriga SD/alt-rightforum för pöbeln på på högersidan.
Forum där folk som Tovatt och många feministiskt initiativare, veganer och leninister hänger på för pöbeln på vänstersidan.
Kommentarsfälten på Facebook, för pöbel i allmänhet.

Men vilka är värst?
Citera
2026-04-29, 13:49
Medlem
Jag skulle gissa på DN. Samt SVT pga dess räckvidd.
Den enda pöbel vi sett i Sverige på senare tid (undantaget muslimer) är Göteborgskravallerna 2001, där vänsterpöbeln var våldsamt emot globalisering.
I närtid har vi sett pöbellika demonstrationer där vänstern är för globalisering.
Citera
2026-04-29, 13:59
Medlem
Klas-Vegass avatar
De värsta är naturligtvis vänsterpöbeln. Ordagrant de som demonstrerar.

Eu-kravallerna i Göteborg, Kårhusockupationen förstördes mm mm.

Det handlar med all sannolikhet om lätt utvecklingsstörda likt greta. Du ser det lätt genom att räkna alla coca-cola-bottnarna, bebisface och haltande gång.

Samma människor som skjutit på trump två ggr nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in