2026-04-30, 23:01
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Flashback är en relik av det 'gamla internet', dvs när internet fortfarande var anonymt och en separat sfär från det verkliga livet.
Idag är internet en integrerad del av samhället och människors vardag och till och med starkt anknuten till den egna personen. Man ska alltså 'representera sig själv' även när man är på internet, och då gäller det att hålla god ton.
Det 'gamla' internet var motsatts till detta. Alla hade en alias. Man var ofta en satir av sig själv. Det fanns inget filter för normer och därför var man mer frispråkig. De som anslöt sig till internet förväntades vara hårdhudade eftersom ingen kommer att rätta sig efter vad som är 'rätt' och 'fel'.

Det du kallar "dålig stämning" är endast det naturliga. Om du inte fixar det så är det ditt problem.
Personligen så skulle jag klassificera ställen som Reddit som mycket värre stämning eftersom alla piskas att säga att bete sig på ett visst sätt.

Exakt så. Den som är van att röra sig i censurerade miljöer, det vill säga i vardagslivet, så blir andra människors bredd på åsikter en chock. Ytrandefriheten är som en marknad. Man behöver inte köa allt, men det finns heller inte någon rättighet att tvinga andra att avstå ifrån att lyssna på argument och bestämma om de själva köper åsiktspaketet eller inte. Censur är för mindre begåvade som inte kan argumentera och inte har fakta på sin sida.
2026-05-02, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Vet inte hur gammal du är men att det kan bli dålig stämning på nätforum har varit sant sen 90-talet (sen det blev en grej). Själv hängt på alla möjliga forum genom decennierna och det är nått i blandningen av anonymitet och starka åsikter (som folk inte alltid får utlopp för irl) som till och från kan sätta saker i brand. Nog kan "incels" ha mer dötid över till att sitta och veva på nätforum men de är långt ifrån alla passionerade skribenter som är "incels".
Du svarar ju på din egen fråga med din närvaro.
2026-05-02, 07:55
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Själv är jag inte direkt nåt geni, och jag kallar folk incel ibland, så en datapoint är rätt i alla fall, men jag är tveksam till om det faktiskt stämmer överlag.
...

Jag får väl backa lite. Incel äanvänds också som skällsord precis som mongo eller retard. Det är en skillnad mellan att kalla någon man tycker är korkad för klappmongo, men elakt att använda ordet mot någon som verkligen har downs.
Detsamma gäller incel tycker jag. Att skadeglatt racka ned på folk som verkligen ofrivilligt lever ensamma är ganska elakt. Man får förstås göra det men det är korkat då man röjer sig som empatilös. Man röjer sig som en jävla retard helt enkelt .
2026-05-02, 08:10
Medlem
Om man mobbar incels, är det att sparka på de som inte ligger...?
HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2026-05-03, 12:57
Moderator
Ej jämställdhet och diskriminering. Metadiskussion
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem